SIEPS22HKI Sielunhoito ja hengellinen ohjaus (5op)
Toteutuksen tunnus: SIE0005A20S-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2022 - 18.03.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 08.08.2022 - 23.09.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- KOULUTUS
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 333
- Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Opettajat
- Minna Valtonen
- Tiina Häkkinen
- Ryhmät
-
A49sosdA49sosd
-
A49sosnA49sosn
- Opintojakso
- SIE0005A20S
Toteutukselle SIEPS22HKI Sielunhoito ja hengellinen ohjaus SIE0005A20S-3005 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää sielunhoidon menetelmiä monipuolisesti
- osaa hyödyntää Raamattua, virsikirjaa ja kirkkokäsikirjoja ammatillisina työvälineinä sielunhoidossa ja hengellisessä ohjauksessa
- tuntee hengellisen ohjauksen perinnettä ja osaa soveltaa hengellisen ohjauksen menetelmiä monipuolisesti
- osaa ohjata seurakuntalaisia sielunhoidollisessa vertaistoiminnassa
- tuntee kirkon ja seurakuntien kriisityön periaatteet ja toimintatavat
- osaa jäsentää hengellisen työn mahdollisuuksia verkossa
- osaa reflektoida omaa toimintaansa hengellisessä työssä ja sielunhoitajana
Sisältö
- sielunhoidon menetelmät
- Raamattu, virsikirja ja kirkkokäsikirjat ammatillisina työvälineinä
- hengellisen ohjauksen perinne ja menetelmät
- seurakuntalaisten sielunhoidollinen vertaistoiminta ja sen ohjaaminen
- kirkon ja seurakuntien kriisityö
- verkossa toteutuva sielunhoito ja hengellinen ohjaus
- sielunhoitajan ammatillisuus ja etiikka
Oppimateriaalit
Suoritettava materiaali:
¨
Luentomateriaali
Peltomäki, Isto, Saarelainen Suvi-Maria & Salminen, Joona (toim.). 2021. Sielunhoidon teologia. Kirjapaja. (306 sivua)
Hengellinen työ: Hengellinen ohjaus ja matkakumppanuus (Jouko Porkan tallenne)
Muuta materiaalia mm:
Kettunen Paavo: Auttava kohtaaminen I. Sielunhoidon perusteet ja teologia. Helsinki 2013, Lasten Keskus ja Kirjapaja. Saatavilla e-lainana. https://diak.finna.fi/Record/diana.99564
Gothóni Raili: Auttava kohtaaminen II. Sielunhoidon menetelmät ja käytäntö. Helsinki 2014, Kirjapaja.
Kotila Heikki 2006: Hengellisen ohjauksen kirja. Helsinki: Kirjapaja. Saatavilla e-lainana. https://diak.finna.fi/Record/diana.73985.
Virtaniemi, Matti-Pekka: Valo ja varjo minussa sielunhoitajana. Sielunhoidon aikakauskirja 2020. https://www.sielunhoidonaikakauskirja.fi/2020-1/valo-ja-varjo-minussa-sielunhoitajana/
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
- opiskelija oppii tuntemaan kirkollisen sielunhoidon ja hengellisen ohjauksen rikkaan perinteen sekä löytämään sieltä itselleen soveltuvia menetelmiä
- opiskelija tulee tietoiseksi hengelliseen ohjaukseen ja sielunhoitoon liittyvistä aikaisemmista kokemuksistaan sekä elämänkaaren tapahtumien vaikutukseen ammatillisena toimijana
- opiskelija osaa soveltaa sielunhoidon ja spiritualiteetin erityiskysymyksiä omalla ammattialallaan
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tarjotaan sielunhoidon (5 op) opinnollistamista niille opiskelijoille, jotka valmistuvat samalla lukukaudella, jolloin heidän on tarkoitus opiskella sielunhoitoa ja hengellistä ohjausta. Opiskelija tekee suunnitelman opinnollistamisesta (esim. menetelmätehtävä tehdään työelämäyhteistyössä). Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa/blogia, jossa hän reflektoi opintojakson tavoitteiden pohjalta oppimistaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
• Sielunhoitoon liittyvä aikaisempi koulutus ja kokemus
• Luennot: esim. yliopiston sielunhoidon opintoja tai Kirkon koulutuskeskuksen järjestämä sielunhoidon erityiskoulutus
• Retriitinohjaajakoulutus, hengellisen ohjauksen koulutus
• Luennot: esim. yliopiston sielunhoidon opintoja tai Kirkon koulutuskeskuksen järjestämä sielunhoidon erityiskoulutus
Tarjotaan sielunhoidon (5 op) opinnollistamista niille opiskelijoille, jotka valmistuvat samalla lukukaudella, jolloin heidän on tarkoitus opiskella sielunhoitoa ja hengellistä ohjausta. Opiskelija tekee suunnitelman opinnollistamisesta (esim. menetelmätehtävä tehdään työelämäyhteistyössä). Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa/blogia, jossa hän reflektoi opintojakson tavoitteiden pohjalta oppimistaan.