KNA01MS22HKI Nuorisotyön teologia ja kirkon kasvatustoiminta (4 op)
Toteutuksen tunnus: KNA0104A20S-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ajoitus
12.09.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus
Yksikkö
Kirkolliset tutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Sanna Jattu
- Tiina Häkkinen
Ryhmät
-
A50sosnA50sosn
Tavoitteet
Opiskelija
- jäsentää nuorisotyön teologisia ja pedagogisia perusteita ja rakentaa omaa nuorisotyön teologiaansa
- jäsentää kasvatuksen viran teologisia perusteita osana omaa ammatillista identiteettiään
- tuntee kirkon kasvatustoiminnan tavoitteet, organisoitumisen ja työtavat
- tietää yhteiskunnallisen nuorisotyön toimintaympäristöt ja osaa toimia nuorisotyön ja kristillisen kasvatuksen asiantuntijana monialaisissa verkostoissa
- tunnistaa lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä yhteiskunnassa ja kirkossa sekä haluaa vaikuttaa niihin sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteutumiseksi
- tunnistaa lasten ja nuorten kanssa toimimiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja osaa toimia eettisesti vastuullisella tavalla
Sisältö
- kirkon nuorisotyön teologia ja pedagogiikka
- kirkon ja kristillisten järjestöjen kasvatustoiminta
- nuorisotyönohjaajan asiantuntijuus ja siihen liittyvät osaamistarpeet seurakunnassa ja monialaisissa verkostoissa
- kirkon kasvatustoiminnan kehittämisasiakirjat ja muut ajankohtaiset linjaukset ja niiden mukaiset toimintaperiaatteet
- yhteiskunnallisen nuorisotyön toimintaympäristöt ja nuorisolaki
Opetusmenetelmät
Hyväksytty opintosuoritus koostuu lähiopetukseen, verkkokeskusteluun, pienryhmätyöskentelyyn ja seminaarityöskentelyyn osallistumisesta sekä kirjallisen oppimistehtävän hyväksytystä suorittamisesta. Lähiopetukseen osallistuminen on osa jakson suoritusta ja poissaolot on korvattava.
Oppimateriaalit
Tänne tulee linkki libguidesiin
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi suorittaa kirjallisin tehtävin tai yhteistyössä työelämän kanssa, näistä mahdollisista suoritustavoista sovitaan ennen opintojakson alkua opettajan kanssa. Edellytyksenä tälle voi olla esimerkiksi alaan liittyvä aiempi koulutus ja/tai työkokemus.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Luentovierailijoita, oppimistehtäviin liittyvä mahdollinen työelämäyhteistyö
Kansainvälisyys
Opintojaksolla on mahdollista olla kansainvälisiä luentovierailijoita
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija saa opintojaksosta parhaan hyödyn irti varatessaan työaikaa verkkokeskusteluihin ja oppimistehtäviin
Sisällön jaksotus
Jakson työskentely käynnistyy orientaatiolla, jonka jälkeen seuraa lähiopetusta ja itsenäistä perehtymistä oppimateriaaleihin sekä verkkokeskusteluja. Verkkokeskusteluiden jälkeen opiskelija tekee omaan kasvatusajatteluunsa ja nuorisotyön teologiaansa liittyvän oppimistehtävän. Opintojakso päättyy seminaariin.
Lisätietoja opiskelijoille
HAR22-srk-harjoittelun aloittaminen edellyttää KNA1- ja 2-jaksojen suorittamista, ellei perustelluista syistä asiasta ole opon kanssa muuta sovittu
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arvioinnissa käytetään opintojen keskivaiheen arviointikriteereitä: file:///C:/Users/xritsam/Downloads/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_AMK.pdf
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty