KNA02MS22HKI Kirkon nuorisotyön toimintatavat, menetelmät ja erityiskysymykset (6 op)
Toteutuksen tunnus: KNA0206A20S-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ajoitus
12.09.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
6 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
84 % Lähiopetus, 16 % Etäopetus
Yksikkö
Kirkolliset tutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Sanna Jattu
- Sami Ritokoski
Ryhmät
-
A50sosnA50sosn
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää nuorisotyötä yhdessä nuorten ja heidän perheidensä sekä muiden työntekijöiden kanssa
• osaa tukea ja vahvistaa lasten, nuorten ja heidän perheidensä osallisuutta ja toimijuutta seurakunnassa
• osaa soveltaa yhteisöllisyyttä, osallisuutta ja voimavaroja tukevia menetelmiä lasten, nuorten ja heidän perheidensä kanssa toimiessaan
• osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää rippikoulua ja muita kirkon nuorisotyön työmuotoja yhdessä seurakuntalaisten ja työntekijöiden kanssa
• osaa hyödyntää digitaalista viestintää nuorisotyön ja kristillisen kasvatuksen välineenä
• ymmärtää lasten ja nuorten kanssa toimimiseen liittyvät erityiskysymykset ja osaa toimia muiden ammattilaisten kanssa yhteistyössä
• tietää etsivän nuorisotyön ja nuorten palvelunohjauksen lähtökohdat
• osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä perheiden ja työntekijöiden kanssa
Sisältö
• rippikoulu ja isostoiminta
• kirkon varhaisnuorisotyö ja muut nuorisotyön työmuodot
• ryhmätoiminnan menetelmät, ryhmäturvallisuus sekä leiri- ja retkitoiminta
• digitaalinen nuorisotyö
• yhteistyö moniammatillisissa verkostoissa
• lapsen ja nuoren spiritualiteetti ja hengellinen ohjaus
• kriisityö sekä lasten ja nuorten sielunhoitoon liittyvät erityiskysymykset
• jumalanpalvelus- ja hartauselämän kehittäminen nuorisotyön näkökulmasta
Opetusmenetelmät
Hyväksytty opintosuoritus koostuu luentotallenteiden kuuntelemisesta, lähiopetukseen, pienryhmätyöskentelyyn ja seminaarityöskentelyihin osallistumisesta sekä ryhmässä toteutuvien oppimistehtävien (sis. sekä suullisen esityksen että kirjallisen tehtävän) hyväksytystä suorittamisesta. Lähiopetukseen osallistuminen on osa jakson suoritusta ja poissaolot on korvattava.
Oppimateriaalit
Tähän linkki libguidesiin
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi suorittaa kirjallisin tehtävin tai yhteistyössä työelämän kanssa, näistä mahdollisista suoritustavoista sovitaan ennen opintojakson alkua opettajan kanssa. Edellytyksenä HAR22-srk-harjoittelun aloittaminen edellyttää KNA1- ja 2-jaksojen suorittamista, ellei perustelluista syistä asiasta ole opon kanssa muuta sovittu tälle voi olla esimerkiksi alaan liittyvä aiempi koulutus ja/tai työkokemus.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Luentovierailijoita, oppimistehtäviin liittyvä mahdollinen työelämäyhteistyö
Kansainvälisyys
Opintojaksolla on mahdollista olla kansainvälisiä luentovierailijoita
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija saa opintojaksosta parhaan hyödyn irti varatessaan työaikaa ryhmässä toteutuviin oppimistehtäviin
Sisällön jaksotus
Jakson työskentely käynnistyy orientaatiolla, jonka jälkeen seuraa lähiopetusta ja itsenäistä perehtymistä oppimateriaaleihin. Oppimistehtävinä opiskelijat tekevät rippikoulua ja vertaisryhmätoimintaa koskevat ryhmätyöt. Opintojakson loppuvaiheessa toteutuvat näiden kahden ryhmätehtävän seminaarit.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arvioinnissa käytetään opintojen keskivaiheen arviointikriteereitä: file:///C:/Users/xritsam/Downloads/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_AMK.pdf
Arviointiasteikko
0-5