MIE01MS22HKI Mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyön perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: MIE0105A20S-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 07.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Taina Kilpeläinen
- Marianne Neuvonen
Ryhmät
-
A50sosA50sos
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee päihde- ja muita riippuvuuksia koskevia, eri tieteisiin perustuvia lähestymistapoja
- osaa toimia asiakaslähtöisesti ja asiakkaan osallisuutta tukien erilaisten mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyön asiakasryhmien kanssa, ottaen huomioiden eri ikävaiheisiin liittyvät erityispiirteet
- tuntee kriisejä ja akuutin kriisityön
- tuntee ja osaa soveltaa mielenterveys- ja päihdetyötä ja palvelujärjestelmää ohjaavaa ja velvoittavaa lainsäädäntöä
- tuntee mielenterveys- ja päihdetyön eettiset periaatteet, laatusuositukset ja strategiat sekä keskeiset kansalliset ja kansainväliset ohjelmat
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien mielenterveys- ja päihdetyössä
- tuntee mielenterveys- ja päihdeongelmien ja rikoskäyttäytymisen yhteyksiä
- tietää uskonnollisuuden ja hengellisyyden merkityksen mielenterveys- ja päihdetyössä
Sisältö
- riippuvuuden tieteelliset selitysmallit
- asiakasosallisuus mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyössä
- eri ikävaiheiden mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyö
- kriisityö ja akuutti kriisityö
- mielenterveys- ja päihdelainsäädäntö
- mielenterveys- ja päihdetyön eettiset periaatteet, laatusuositukset ja strategiat, kansalliset ja kansainväliset ohjelmat
- kulttuurisensitiivisyys, yhdenvertaisuus ja moninaisuus
- mielenterveys- ja päihdeongelmien ja rikoskäyttäytymisen yhteydet
- uskonnollisuus ja hengellisyys mielenterveys- ja päihdetyössä
Opetusmenetelmät
Luento-opetus, pienryhmätyöskentely, tutustuminen teemaan liittyvään näyttelyyn, osallistavat opetusmenetelmät.
Opintojaksolla on kaksi oppimistehtävää:
1) Pienryhmissä tehtävä palvelujärjestelmä- tehtävä
2) Kirjatentti/ essee- tehtävä yksilötehtävänä
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen mukaisesti, lähiopetus DIAK/ Kalasataman kampus, tutustumiskäynti Helsingin kaupunginmuseo, pienryhmien työskentely pienryhmien oman sopimuksen mukaisesti. Verkkotentti opintojakson lopussa / vaihtoehtoisesti essee.
Oppimateriaalit
Tentissä/esseessä suoritettava oppimateriaali Diakle-oppimisalustalla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti ja uusintatentit lukujärjestyksen mukaisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 ov= 27 h opiskelijan työnä
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa yhteisellä orientaatiolla ja luento-opetuskerroilla, jotka toteutuvat lähiopetuksena Kalasataman kampuksella lukujärjestyksen mukaisesti.
Opiskelijat tekevät pienryhmissä palvelujärjestelmään liittyvän tehtävän, joka käsitellään yhteisesti osallistavien opetusmenetelmien avulla lähiopetuksessa. Tiimit suunnittelevat ja toteuttavat tehtävän aikataulujen puitteissa sopimallaan tavalla.
Opintojakson lopuksi joko verkkotentti tai vaihtoehtoisesti essee opintojakson kirjallisuudesta sekä luennoista.
Esitietovaatimukset
Edellyttää mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyön peruskäsitteiden ja toimintaympäristöjen tuntemusta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Verkkotentti/ essee arvioidaan arviointiasteikolla 1-5. Arviointikriteerit
Palvelujärjestelmä- oppimistehtävä arvioidaan hyväksytty/ täydennettävä.
Opintojakson kokonaisarviointi muodostuu molempien tehtävien perusteella, arviointiasteikko 1-5.
Arviointiasteikko
0-5