VAM01VS22DIAK Vammaisuuden ja vammaistyön moninaisuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: VAM0105A20S-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ajoitus
12.09.2022 - 14.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Tiina Häkkinen
- Hanna Lamberg
Ryhmät
-
A49sosdA49sosd
-
E49sosdE49sosd
-
F50sosF50sos
-
A50sosA50sos
-
A49sosnA49sosn
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee vammaistyön teoreettiset lähtökohdat
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien vammaistyössä
- osaa eritellä vammaisuuden ja vammaistyön moninaisuutta ja vammaisuuteen liittyviä erityiskysymyksiä.
Sisältö
- vammaistyön teoreettiset lähtökohdat
- kulttuurisensitiivisyys, yhdenvertaisuus ja moninaisuus
- vammaisuuden moninaisuus ja vammaisuuteen liittyvät erityiskysymykset
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Ydinsisällöt:
-Vammaisuuden moninaisuus ja vammaisuuteen liittyvät erityiskysymykset
-Vammaistyön teoreettiset lähtökohdat
-Yhdenvertaisuus
Opintojakson aikana opiskelijalle kehittyy laaja ymmärrys vammaisuudesta ja vammaisen henkilön oikeudesta yhteiskunnalliseen osallisuuteen ja tasa-arvoon. Jaksolla käsitellään myös vammaisen henkilön hyvän elämän edellytyksiä.
Opintosuorituksen kuvaus:
Kyseessä on verkkokurssi. Pedagogisen prosessin tavoitteena on ihmisoikeusperustaisen työotteen kehittyminen, mikä edellyttää opiskelijalta oman ajattelun ja vammaisuuteen liittyvien käsitysten tiedostamista sekä omaa toimintaa ohjaavien stereotypioiden kriittistä tarkastelua.
Opintojakso suoritetaan prosessina, johon sisältyy aikaan sidottua verkko-opetusta ja -ohjausta sekä vaiheittain etenevä oppimistehtävä, joka puretaan työpajatyöskentelynä. Oppimistehtävässä analysoidaan elämänhistorialliseen haastatteluaineistoon perustuen vammaisen henkilön kokemuksia opintojakson tavoitteiden näkökulmasta. Oppimistehtävä toteutetaan yhteistyössä työelämätahon kanssa kun mahdollista.
Oppimateriaalit
Lukupiiriin kuuluva teos:
Vehmas, S. (2005). Vammaisuus. Johdatus historiaan, teoriaan ja etiikkaan. Tampere: Gaudeamus. (e-teos saatavilla)
Oppimistehtävään kuuluva pakollinen kirjallisuus:
Vehmas, S. (toim.) (2020). Vammaisuuden kokeminen ja kokemisen vammaisuus. Suomen Vammaistutkimuksen Seuran 2. vuosikirja. (Sivut 7-28)
Oppimistehtävään liittyvää muuta kirjallisuutta:
CP-Portaali. Sisua ja elämänsävyjä?: tositarinoita CP-vammaisten aikuisten elämästä.
Lamberg, F. & Syrjä, S. (2019). Kehitysvammaisten henkilöiden kokemuksia itsemääräämisoikeudesta. Jyväskylän yliopisto. Pro gradu -tutkielma.
Lappeteläinen, A. (2021). Fyysisesti vammaisten naisten kertomukset äitiydestä?: äitiysidentiteetin rakentumisen jännitteitä. [Väitöskirja. Jyväskylän yliopisto]. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8580-6
Niemi, R. (2018). Vammaisten ihmisten kokemuksia kohtaamisista sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä?: välittäminen, oikeuksien kunnioittaminen ja sosiaalinen arvostus vammaisten ihmisten omaelämäkerrallisissa kirjoituksissa. [Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto]. http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201808063749
Rasa, M. (2019). Vammaisen vanhemman toimijuus – hyväksyttyä ja kyseenalaista. [Väitöskirja. Lapin yliopisto]. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-167-5
Tepora-Niemi, S.-M. (2020) Eriarvoisuus työelämässä ja kuntoutuksessa. Vakavasti sairastuneen ja vammaisen henkilön toimijuus elämänkulussa. (Diak tutkimus). [Väitöskirja. Helsingin yliopisto].
Vehmas, S. (toim.) (2020) Vammaisuuden kokeminen ja kokemisen vammaisuus. Suomen Vammaistutkimuksen Seuran 2. vuosikirja. (julkaisun muut osiot)
Kaikki oppimateriaalit on e-oppimateriaaleja.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
VAIHTOEHTOINEN SUORITUSTAPA:
*) opiskelija sopii vaihtoehtoisesta suoritustavasta opinto-ohjaajan kanssa ja se kirjataan HOPSiin
*) opiskelija ilmoittaa vähintään 2 viikkoa ennen opintojakson alkua lehtorille vaihtoehtoisesta suoritustavasta
*) vaihtoehtoinen suoritus käynnistyy opintojakson aloitusajankohtana ja päättyy lehtorin kanssa sovitun mukaisesti
*) VAM01 opintojakson vaihtoehtoinen suoritustapa on 4-vaiheinen yksilötehtävä.
*) tarkemmat suoritustiedot opintojakson Diakle-alustalla
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkko-opetus, lukupiiri, ohjaukset 2 op
Oppimistehtävä, itsenäinen työskentely, työpajapäivät 3 op
Opiskelijan työmäärä on keskimäärin 26 h 40 min/opintopiste
Esitietovaatimukset
Edellyttää vammaistyön peruskäsitteiden ja toimintaympäristöjen tuntemusta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää YHT3 Vammaisuus 2 op opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista:
- Opiskelija ymmärtää ihmis- ja vammaisuuskäsityksen historia- ja yhteiskuntasidoksisuuden ja on valmis reflektoimaan omaa ihmiskäsitystään ja ammatillista suhdettaan vammaisuuteen.
- Opiskelija tietää vammaisuuden ilmenemismuotoja.
- Opiskelija tuntee vammaispolitiikkaa, vammaistyön muotoja ja sitä ohjaavia arvoja sekä osaa arvioida näiden merkitystä vammaisten henkilöiden osallisuudelle, itsemääräämisoikeudelle sekä toimintakyvyn tukemiselle.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Täydennettävä / 1-5
Diakin yleisiä arviointikriteerejä noudatetaan tehtävän arvioinnissa (keskivaiheen osaaminen, 4-6 lukukaudet)
https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2020/03/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020.pdf
Arviointiasteikko
0-5