VAR01MS22HKI/POR (Hybridi) Varhaiskasvatuksen perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: VAR0105A20S-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 07.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
- Helsinki
- Pori
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettaja
- Sari Jylli
- Marjaana Marttila-Ojala
- Mari Nieminen
Ryhmät
-
F50sosF50sos
-
A50sosA50sos
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet huomioiden
- osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä
- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
- osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
- osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä
- tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä
Sisältö
- lapsilähtöinen pedagogiikka ja kasvatusyhteistyö
- yhteisölliset ja osallistavat oppimisympäristöt
- varhaiskasvatusta ohjaavat ja suuntaavat asiakirjat sekä lainsäädäntö
- kulttuuri- ja katsomussensitiivisyys sekä yhdenvertaisuuden ja moninaisuuden tukeminen
- varhaiskasvatuksen merkitys ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä
Opetusmenetelmät
- luento-opetus
- lakitesti arviointi hyv - hyl
- oppituntiaktiviteetit Diaklessa suoritettava
- verkkotentti arviointi 1-5
- kasvatuksen osa-aluetehtävä hyv - hyl
Oppimateriaalit
Heikka, J., Fonsen, E., Elo, J. & Leinonen, J. (toim.) (2014). Osallisuuden pedagogiikka varhaiskasvatuksessa
TAI
Hujala, E. & Turja, L. (toim.) (2017). Varhaiskasvatuksen käsikirja. Löytyy myös e-kirjana https://www.ellibslibrary.com/fi/book/978-952-451-763-8
Verkkotentti arvioidaan asteikolla 1-5/hylätty.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
VAIHTOEHTOINEN SUORITUSTAPA:
*) opiskelija sopii vaihtoehtoisesta suoritustavasta opinto-ohjaajan kanssa ja se kirjataan HOPSiin
*) opiskelija ilmoittaa vähintään 2 viikkoa ennen opintojakson alkua lehtorille vaihtoehtoisesta suoritustavasta
*) vaihtoehtoinen suoritus käynnsityy opintojakson aloitusajankohtana ja päättyy lehtorin kanssa sovitun mukaisesti
*) tarkemmat suoritustiedot opintojakson Diakle-alustalla
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
- Haastattelu suoritetaan varhaiskasvatusympäristössä esim. päiväkodissa osana kasvatuksen osa-aluetehtävää
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Diakin yleiset uusintatenttipäivät ovat opintojaksossa käytössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Sisällön jaksotus
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa
lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet
huomioiden
• osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä
• tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön
ja osaa soveltaa niitä
• osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
• osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja
moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä
• tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä.
YDINSISÄLLÖT
lapsilähtöinen pedagogiikka ja kasvatusyhteistyö
• yhteisölliset ja osallistavat oppimisympäristöt
• varhaiskasvatusta ohjaavat ja suuntaavat asiakirjat sekä lainsäädäntö
• kulttuuri- ja katsomussensitiivisyys sekä yhdenvertaisuuden ja moninaisuuden
tukeminen
• varhaiskasvatuksen merkitys ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä
Arviointiasteikko
0-5