Siirry suoraan sisältöön

GER01VS22DIAK Gerontologisen sosiaalityön perusteet (5op)

Toteutuksen tunnus: GER0105A20S-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
12.09.2022 - 14.10.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettajat
Seija Utriainen
Ryhmät
Diak
Diak yhteinen
A49sosd
A49sosd
A49sosn
A49sosn
E49sosd
E49sosd
A50sos
A50sos
F50sos
F50sos
Opintojakso
GER0105A20S

Toteutukselle GER01VS22DIAK Gerontologisen sosiaalityön perusteet GER0105A20S-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee gerontologisen sosiaalityön perusteet
- tuntee vanhuskeskeisiä palveluja ja toimintamuotoja
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti sekä itsemääräämisoikeutta, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien vanhusten parissa
- osaa toimia vanhuuden erityiskysymyksissä
- osaa tehdä vanhustyön kehittämisehdotuksia
- tuntee ja osaa soveltaa keskeistä vanhustyötä ohjaavaa ja velvoittavaa lainsäädäntöä

Sisältö

- gerontologinen sosiaalityö
- vanhuskeskeiset palvelut ja toimintamuodot
- vanhustyötä ohjaava ja velvoittava lainsäädäntö
- kulttuurisensitiivisyys, itsemääräämisoikeus, yhdenvertaisuus ja moninaisuus vanhustyössä
- vanhuuden erityiskysymykset
- vanhustyön kehittämishaasteet

Oppimateriaalit

Järnström, Sanna. 2011."En tiedä mitä ne ajattelee mun kohtalokseni". Etnografinen tutkimus asiakkuudesta ja asiakaslähtöisyydestä geriatrisessa sairaalassa. Tampereen yliopisto. Väitöskirja
• Kinni, Riitta-Liisa. 2014. Gerontologinen sosiaalityö ja ihmisten työstäminen
• Pynnönen, Katja Sosiaalinen aktiivisuus ylläpitää ikäihmisten terveyttä, 2017 Väitöskirja
• Seppänen Marjaana & Karisto, Antti. 2007. Vanhuus ja sosiaalityö. PS-Kustannus, Helsinki. (sivuja 348)
• Elisa Virkola 2014: Toimijuutta, refleksiivisyyttä ja neuvotteluja – muistisairaus yksin asuvan naisen arjessa
• Ylinen, Satu. 2008. Gerontologinen sosiaalityö. Tiedonmuodostus ja asiantuntijuus. Kuopion yliopisto, 2008. Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta. Väitöskirja.
• Ylä-Outinen, Tuulikki 2012: Ikäihmisten arki :
kotona asuvien palvelutaloon muuttaneiden ikäihmisten kertomuksia
• STM: Vanhuspalvelulaki 2012 ja Laatusuositus 2020-2023
Englanniksi

Opetusmenetelmät

Aloitusluento, itsenäinen opiskelu ja tehtävien työstäminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Suomeksi
Itsenäinen opiskelu sisältää kaksi oppimistehtävää: Tarkempi ohjeistus GER1 Vaihtoehtoinen suoritus kurssialueella Diaklessa.
1. Perehdy oppimismateriaalissa oleviin kolmeen sosiaalialan tutkimukseen ja koosta niiden keskeisistä asioista essee, jossa pohdit lisäksi omaa ammatillista oppimistasi. 2 op Tehtävä arvioidaan hyväksytty/täydennettävä

2. Valitse yksi gerontologiseen sosiaalityöhön liittyvä teema, johon perehdyt monipuolisesti nostaen eri näkökulmia: teemaan liittyvä teoreettiseen aineisto, asiakasnäkökulma (vanhan ihmisen haastattelu) ja työyhteisön näkökulma (tutustuminen vanhustyön työyhteisöön) Vastaa myös kysymykseen, miten kehittäisit sosiaalialan vanhustyötä. Koosta kokonaisuudesta kirjallinen tuotos tai video. 3 op Tehtävä arvoidaan 1-5, hylätty asteikolla diakin arvioitikriteerit huomioiden,

Siirry alkuun