KOGVS22DIAK Kognitiivis-behavioraaliset menetelmät päihde- ja mielenterveystyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: KOG0005A15S-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ajoitus
19.09.2022 - 11.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Opettaja
- Margarita Sakilayan-Latvala
- Sirpa Salmela
Ryhmät
-
DiakDiak yhteinen
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee kognitiivis-behavioraalisia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa tarkastella asiakastilanteita kognitiivis-behavioraalisesta viitekehyksestä
- osaa soveltaa joitakin kognitiivis-behavioraaliseen lähestymistapaan perustuvia menetelmiä ja työkaluja hoito-, hoiva-, huolenpito- ja asiakastyössä mielenterveys- ja päihdepalveluissa
Sisältö
1 Kognitiivis-behavioraaliset lähestymistavat
a menetelmien kentässä
b lähestymistapojen perusteet
2 Perehtyminen keskeisiin työtapoihin
a Dialektinen käyttäytymisterapia (DKT) ja retkahduksen ehkäisy
b Monidiagnostiikka
c Hyväksymis- ja omistautumisterapian suuntaus, joka perustuu mindfullness-ajatteluun
3 Asiakastyön analysointi kognitiivisesta kehyksestä
Opetusmenetelmät
Opiskelija osallistuu orientaatioon sekä ohjaus- ja luentotunneille.
Opintojaksoon kuuluu kaksi tehtävää, jotka tehdään kolmen hengen ryhmissä.
Opintojakson lopussa on webinaari, jossa opiskelijat esittelevät omaa tehtäväänsä ja opponoivat toisten ryhmien tehtäviä.
Oppimateriaalit
Kähkönen, Seppo & Karila, Irma & Holmberg, Nils (toim.). 2020. Kognitiivinen psykoterapia. Duodecim.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osallistuminen työelämän hankkeeseen/työelämäyhteistyöhön etukäteen hyväksytyn, opintojakson tavoitteisiin ja sisältöön nojaavan suunnitelman mukaisesti. Suoritustavasta sovitaan vastuulehtoreiden kanssa.
Esitietovaatimukset
Perustiedot mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyöstä.
Lisätietoja opiskelijoille
Suomeksi
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että opiskelija
•tunnistaa mielenterveys-, päihde ja peliongelmia ja toimii ammatillisesti mielenterveys- ja päihdetyön eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa.
•toimii oman ammattialansa näkökulmasta keskeisen mielenterveys-, ja päihdelainsäädännön mukaisesti ja tuntee alan eettiset periaatteet ja työtä ohjaavat kansalliset ja kansainväliset ohjelmat ja suunnitelmat.
•tuntee mielenterveysongelmia sekä päihde-, peli- ja muita riippuvuuksia koskevat monitieteelliset ja moniammatilliset lähestymistavat
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija
•tietää kognitiivis-behavioraalisten lähestymistapojen teoreettiset selitysmallit ja niiden historialliset lähtökohdat
•ymmärtää kognitiivis-behavioraalisten lähestymistapojen tavoitteen auttaa asiakasta tiedostamaan, arvioimaan ja muokkaamaan mielenterveys- ja/tai päihdeongelmaan liittyvää ajatteluaan ja käyttäytymistään
•tietää kognitiivis-behavioraalisten lähestymistapojen käytännön sovelluksia (menetelmiä ja tekniikoita) mielenterveys- ja päihdetyön asiakastyössä
•oppii analysoimaan toimintansa perusteita ja ammatillista kehittymistään kognitiivis-behavioraalisten työtapojen soveltamisessa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Käyttää kognitiivis-behavioraalisten työtapojen käsitteitä sujuvasti ja laaja-alaisesti erilaisissa tilanteissa.
Arvioi kriittisesti käyttämänsä tietolähteet.
Käyttää lähialojen yleisimpiä käsitteitä.
Hankkii tietoa kotimaisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä.
Viestii hyvin suullisesti ja kirjallisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Osaa soveltaa ammatillista tietoperustaansa päihde- ja mielenterveystyössä.
Arvioi kriittisesti ja osaa perustella käyttämänsä tietolähteet.
Käyttää kognitiivis-behavioraalisen työtapojen yleisimpiä käsitteitä johdonmukaisesti.
Hankkii suunnitelmallisesti tietoa kotimaisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä.
Viestii hyvin suullisesti ja kirjallisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Analysoi, tulkitsee ja hyödyntää asiantuntevasti laaja-alaisia ja ammattialansa erityisosaamista vastaavia tietoja ja menetelmiä kognitiivis-behavioraalisten työtapojen kehittämisen perustana.
Hankkii, käsittelee ja arvioi tietoa kotimaisista ja kansainvälisistä tietolähteistä.
Käyttää lähialojen keskeisiä käsitteitä sujuvasti.
Perustelee kriittisesti tiedonhankinnan valintojaan ammatillisista, tieteellisistä ja eettisistä näkökulmista.
Viestii hyvin suullisesti ja kirjallisesti.