VDPVS22DIAK Varhaiskasvatuksen didaktiset pajat (5 op)
Toteutuksen tunnus: VDP0005A20S-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ajoitus
12.09.2022 - 04.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Opettaja
- Marjaana Marttila-Ojala
Ryhmät
-
DiakDiak yhteinen
Tavoitteet
Opiskelija
- syventää ammatillista osaamistaan liittyen varhaiskasvatuksen oppimisen alueisiin
- ymmärtää toiminnallisen, kokemuksellisen ja yhteistoiminnallisen oppimisen merkityksen didaktisia valintoja tehdessään
- hallitsee riittävät varhaiskasvatusikäisen lapsen toiminnan suunnittelu- ja ohjaustaidot sekä arviointi- ja dokumentointitaidot
- osaa kehittää didaktisia taitojaan varhaiskasvatuksessa
Sisältö
- varhaiskasvatusikäisen lapsen kehitystä tukevan pedagogisen toiminnan suunnittelu
- varhaiskasvatuksen kasvatusklassikot sekä pedagogiikka ja didaktiikka
- eheyttäminen, eriyttäminen ja integraatio varhaiskasvatuksen oppimisympäristössä
Opetusmenetelmät
VDP opintoihin kuuluvat
- omat oppimisen tavoitteet
- verkkotentti
- kasvatuksn klassikot, toiminnallinen tehtävä
Oppimateriaalit
Verkossa tapahtuvan yksilötentin tenttimateriaali:
Koivula, M., Siippanen, A. & Eerola-Pennanen, P. (toim.) (2017). Valloittava varhaiskasvatus. Oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia.
Verkkojulkaisuna https://diak.finna.fi/Search/Results?lookfor=valloittava+varhaiskasvatus&type=AllFields&limit=20&sort
TAI
Kangas, J., Vlasov, J., Fonsen, E. Heikka, J. (toim.) (2018). Osallisuuden pedagogiikka varhaiskasvatuksessa 2. Suunnittelu, toteuttaminen ja kehittäminen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toiminnallinen toteutus suoritetaan varhaiskasvatusympäristössä, josta myös saadaan toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen arviointi.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentin ensimmäinen ajankohta ilmoitetaan lukujärjestyksessä
Diakin uusintatenttipäivät käytössä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso edellyttää Varhaiskasvatuksen perusteet opintojakson suorittamista tai vastaavia tietoja
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tavoitteena on, että opiskelija
- kehitää didaktisia taitoja varhaiskasvatuksessa
- syventää osaamista suhteessa varhaiskasvatuksen oppimisen alueisiin
- hallitsee monipuoliset varhaiskasvatusikäisen lasten toiminnan suunnittelu-, toteutus-,
ohjaus- sekä arviointitaidot
- ymmärtää toiminnallisen, kokemuksellisen ja yhteistoiminnallisen oppimisen
merkityksen didaktisia valintoja tehtäessä
Arviointiasteikko
0-5