YHT5kesä2022-Dooc Mielenterveys- ja päihteet (4 op)
Toteutuksen tunnus: YHT5004A20S-3034
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.02.2022 - 18.02.2022
Ajoitus
23.05.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Koulutus
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 150
Koulutus
- Terveydenhoitaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Sirpa Ylönen
- Anu Hellesuo
Ryhmät
-
DiakDiak yhteinen
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää mielenterveyteen ja päihteiden käyttöön liittyviä yksilöllisiä, yhteisöllisiä, yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- ymmärtää hyvinvointia ja positiivista mielenterveyttä suojaavien tekijöiden merkityksen
- tuntee keskeiset mielenterveyden häiriöt ja monihäiriöisyyden sekä niiden yksilöllisen ilmenemisen sekä yhteyden päihdeongelmiin
- tuntee perusteet päihteistä ja päihteiden käyttöön liittyvistä riskeistä ja haitoista
- ymmärtää erilaisten kriisien ilmenemismuotojen perusteet
- tietää keskeisen mielenterveys- ja päihdetyön lainsäädännön
- ymmärtää puheeksi oton sekä varhaisen ja oikea-aikaisen avun merkityksen
- ymmärtää mielenterveyttä edistävän ja korjaavan työn merkityksen
- ymmärtää päihteiden käyttöä ehkäisevän työn ja korjaavan päihdetyön merkityksen
- tuntee kriisityön perusteet ja auttamismuodot
- ymmärtää asiakaslähtöisyyden ja monialaisen asiantuntijuuden merkityksen mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyössä
- osaa arvioida ja analysoida omia arvojaan, asenteitaan ja omaa ihmiskäsitystään suhteessa mielenterveyteen ja päihteisiin
Sisältö
- hyvinvointia ja positiivista mielenterveyttä suojaavat tekijät ja mielenterveys- ja päihdeongelmille altistavat tekijät
- yleisimmät mielenterveyshäiriöt, monihäiriöisyys ja niiden yhteys päihdeongelmiin
- päihteet (alkoholi, korvikealkoholit, sekakäyttö, tupakka ja huumeet) ja riippuvuuskäyttäytyminen
- kriisien ilmenemismuodot
- mielenterveys- ja päihdetyön keskeinen lainsäädäntö
- mielenterveyttä edistävä ja korjaava työ
- päihteiden käyttöä ehkäisevä työ ja korjaava päihdetyö
- haittojen, terveysriskien ja ongelmien käsittely
- kriisityön perusteet ja auttamismuodot
- monialainen asiantuntijuus ja yhteistyö mielenterveys-,päihde- ja kriisityössä
- ammatillisen persoonallisen kasvun reflektio
Opetusmenetelmät
Tavoitteet:
Opiskelija
• ymmärtää mielenterveyteen ja päihteiden käyttöön liittyviä yksilöllisiä, yhteisöllisiä, yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
• ymmärtää hyvinvointia ja positiivista mielenterveyttä suojaavien tekijöiden merkityksen
• tuntee keskeiset mielenterveyden häiriöt ja monihäiriöisyyden sekä niiden yksilöllisen ilmenemisen sekä yhteyden päihdeongelmiin
• tuntee perusteet päihteistä ja päihteiden käyttöön liittyvistä riskeistä ja haitoista (alkoholi, korvikealkoholit, sekakäyttö, tupakka, huumeet)
• ymmärtää erilaisten kriisien ilmenemismuotojen perusteet
• tietää keskeisen mielenterveys- ja päihdetyön lainsäädännön
• ymmärtää puheeksi oton sekä varhaisen ja oikea-aikaisen avun merkityksen
• ymmärtää mielenterveyttä edistävän ja korjaavan työn merkityksen
• ymmärtää päihteiden käyttöä ehkäisevän työn ja korjaavan päihdetyön merkityksen
• tuntee kriisityön perusteet ja auttamismuodot
• ymmärtää asiakaslähtöisyyden ja monialaisen asiantuntijuuden merkityksen mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyössä
• osaa arvioida ja analysoida omia arvojaan, asenteitaan ja omaa ihmiskäsitystään suhteessa mielenterveyteen ja päihteisiin.
Ydinsisällöt:
• hyvinvointia ja positiivista mielenterveyttä suojaavat tekijät ja mielenterveys- ja päihdeongelmille altistavat tekijät
• yleisimmät mielenterveyshäiriöt, monihäiriöisyys ja niiden yhteys päihdeongelmiin
• päihteet (alkoholi, korvikealkoholit, sekakäyttö, tupakka ja huumeet) ja riippuvuuskäyttäytyminen
• kriisien ilmenemismuodot
• mielenterveys- ja päihdetyön keskeinen lainsäädäntö
• mielenterveyttä edistävä ja korjaava työ
• päihteiden käyttöä ehkäisevä työ ja korjaava päihdetyö
• haittojen, terveysriskien ja ongelmien käsittely
• kriisityön perusteet ja auttamismuodot
• monialainen asiantuntijuus ja yhteistyö mielenterveys-, päihde- ja kriisityössä
• ammatillisen persoonallisen kasvun reflektio
Opintojakso toteutuu verkko-opintoina, jolloin opiskelija perehtyy itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin; teemoina mielenterveyden häiriöt, päihdeongelmat sekä kriisityö ja niihin liittyyvä lainsäädäntö.
Alkuinfo löytyy tallenteena, jonka voi kuunnella itsenäisesti.
Tehtävinä suoritetaan
- verkkokeskustelut päihde-, mtt-, ja kriisityöstä,
- tiimitehtävä ennaltaehkäisevästä näkökulmasta yhdestä yllämainitusta
kolmesta teemasta
- A-klinikkasäätiön "Alkoholi puheeksi"-kurssi
- lopputentti (monivalinta)
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
Opiskelija ymmärtää psykososiaalisten, yhteiskunnallisten ja biogeneettisten tekijöiden vaikutuksia mielenterveys- ja päihdeongelmiin ja tuntee mielenterveystyön tasot.
Opiskelija tuntee väestöllisesti keskeisimmät mielenterveyden häiriöt ja ymmärtää ehkäisevän mielenterveystyön merkityksen niiden vähentämiseksi.
Opiskelija tietää kriisityön käsitteelliset lähtökohdat, kriisien luokittelun ja kriisiprosessin vaiheet.
Opiskelija tuntee yleisimmät päihteet ja niiden vaikutusmekanismit, vaikutukset ja haitat ja ymmärtää ehkäisevän päihdetyön merkityksen niiden vähentämiseksi ja päihteiden käytön tasot ja riippuvuuden eri muodot.
Opiskelija tietää mielenterveys- ja päihdetyön lainsäädännön ja sitä tukevat asetukset.
Opiskelija ymmärtää ammatillisen persoonallisen kasvun reflektion merkityksen asiakaslähtöistä ja monisektoriaalista työtä toteuttaessaan.
Sisällön jaksotus
Opintosuorituksen, ohjeistetun työskentelyn ja tiimitehtävän tarkempi kuvaus Moodle-alustalla. Niiden ohjeistus käydään läpi aloitustallenteella.
Esitietovaatimukset
Ei edellytä aiempia opintoja
Lisätiedot
AHOT 5/2021: Diakin AHOT-ohjeet ja käytännöt
Sosionomi (AMK), diakoniatyö / sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö / sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus -koulutusten osalta opintojakso lasketaan osaksi kirkon alan opintoja (Diakonian ja kristillisen kasvatuksen ammatilliset lähtökohdat).
Arviointiasteikko
0-5