TYV01MS22DIAK Kielitietoisuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: TYV0105A19H-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ajoitus
17.10.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Tulkkaustutkinnot ja kielet
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Tulkki (AMK), asioimistulkkaus
Opettaja
- Hanna Hovila
Ryhmät
-
A53astuA53astu
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa yleisen kielitieteen ja sanastotyön keskeisiä käsitteitä ja teorioita
- tunnistaa kielen oppimisen ja monikielisyyden pääperiaatteet
- tunnistaa kielitaidon kehittämisen keinoja ja menetelmiä ja käyttää kielioppaita osana kielenoppimisprosessiaan
- osaa oikeakielisyyden perusasiat ja tunnistaa kielenhuollon merkityksen
- tunnistaa työkieliinsä liittyvät yleispiirteet ja kykenee vertailemaan niitä
Sisältö
- yleisen kielitieteen peruskäsitteet
- sanastotyön perusteet
- monikielisyys
- kielen oppimisen menetelmät
Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu luentomuotoisesta kontaktiopetuksesta ja harjoituksista lähiopetusviikoilla sekä itsenäisestä työskentelystä etäviikoilla monikampustoteutuksen mukaisesti: https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/opiskelumuodot/
Lähiopetusviikoilla olevassa kontaktiopetuksessa on 100 %:n läsnäolovaatimus
Oppimateriaalit
Honko, M. & Mustonen, S. (2019). Tunne kieli. Helsinki: Finn Lectura
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssin voi suorittaa myös kirjatenttinä yleisinä tenttipäivinä:
Honko, M. & Mustonen, S. (2019). Tunne kieli. Helsinki: Finn Lectura
Suonuuti. H. & Suhonen. S. (2012) Sanastotyön opas. Sanastokeskus. TSK
Ojutkangas, K. , Larjavaara, M., Miestamo, M. & Ylikoski. J. (2013). Johdatus kielitieteeseen. Helsinki: Sanoma Pro
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 opintopistettä eli noin 130 tuntia opiskelijan työtä.
Suurin osa työskentelystä on verkkopohjaista itsenäistä työskentelyä ja itsenäisten oppimistehtävien tekemistä.
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa lähiopetusviikolla luentomuotoisella opetuksella. Ensimmäisellä kontaktiopetuskerralla ohjeistetaan itsenäinen työskentely. Opintojaksolla tehdään oppimistehtävänä oppimispäiväkirja luennoista ja materiaaleista sekä pidetään suullinen esitys kieliryhmittäin kieliseminaarissa opintojakson lopuksi
Esitietovaatimukset
Opiskelijalta ei edellytetä aiempaa osaamista ennen opintojen aloitusta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Arvioinnissa noudatetaan Diakonia-ammattikorkeakoulun opiskelijan osaamisen arvioinnin kriteerejä. Toteutuksella sovelletaan alkuvaiheen opintojen arviointikriteerejä: https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2017/12/Diak_Osaamisen_arviointikriteerit_AMK.pdf
Arviointiin vaikuttavat läsnäolo ja osallistuminen opetukseen sekä kurssin oppimistehtävät (luentopäiväkirja) ja kieliryhmän suullinen esitys
Arviointiasteikko
0-5