Siirry suoraan sisältöön

GER02VS22DIAK Palveluohjaus vanhusten parissa (5op)

Toteutuksen tunnus: GER0205A20S-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
10.10.2022 - 11.11.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettajat
Vesa Vainiomäki
Seija Utriainen
Ryhmät
Diak
Diak yhteinen
A50sos
A50sos
F50sos
F50sos
Opintojakso
GER0205A20S

Toteutukselle GER02VS22DIAK Palveluohjaus vanhusten parissa GER0205A20S-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa arvioida ikääntyneen hyvinvointiin, elinoloihin ja elämäntilanteeseen sekä toimintakykyyn liittyvää palvelutarvetta
- osaa tukea kotona asuvaa ikääntynyttä ja ymmärtää hänen erityistarpeitaan
- osaa tehdä palveluohjausta vanhusten parissa
- osaa koordinoida palveluja vanhusten hyvinvoinnin edistämiseksi
- osaa tukea vanhusta hänen oman vakaumuksensa mukaisesti uskonnollisissa ja hengellisissä tarpeissa
- osaa asiakaslähtöisen dokumentoinnin vanhustyössä.

Sisältö

- palveluntarpeen arviointi sekä hyvinvointiin, elinoloihin, elämäntilanteeseen ja toimintakykyyn liittyvät riskitekijät
- ikääntyneen asumisen ja selviytymisen erityistarpeet
- palveluohjauksen eri muodot
- hyvinvointipalvelujen koordinointi
- vanhuusiän uskonnolliset ja hengelliset tarpeet
- itsemääräämisoikeuden kysymykset, kuten hoitotahdon toteutuminen
- asiakaslähtöinen dokumentointi vanhustyössä

Aika ja paikka

Suomeksi
Opinnot toteutetaan verkko-opintoina, joihin sisältyvät verkossa tapahtuvat luennot ja seminaari (Zoom yhteys), verkkokeskustelu sekä itsenäinen opiskelu.
Opinnot saa suoritetuksi, kun on työstänyt tehtävän, osallistunut seminaariin, verkkokeskusteluun ja luentoihin.

Oppimateriaalit

Palveluohjauksen käsikirja. Artikkelikokoelma taustoista ja käytänteistä. Kanta-Hämeen Pitsi-hanke 2011-2013 http://www.socca.fi/files/4303/Palveluohjaus.pdf
Kivelä, S-L, Pahlman, I, Pajunen, T. ja Koivunen, A. 2019. Vanhuusko arvokasta?
Mönkkönen, K., Kekoni, T. ja A.Pehkonen (toim.) 2019. Moniammatillinen yhteistyö. Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla, Gaudeamus.
Räsänen, R. 2018. Käytännönläheistä tietoa vanhusten hoito- ja palvelutyöhön
Gothoni, R. 2014. Auttava kohtaaminen II. Sielunhoidon menetelmät ja käytännöt
Kiiski, J. 2009. Sielunhoito

Opetusmenetelmät

Opintojen tavoitteet
•osaa käyttää palveluohjausta gerontologisessa sosiaalialan ja gerontologisessa työssä
•osaa tukea kotona asuvaa ikääntynyttä ja ymmärtää hänen erityistarpeitaan
•osaa arvioida ikääntyneen elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä
•osaa koordinoida palveluja vanhusten hyvinvoinnin edistämiseksi
•osaa tukea vanhusta hänen oman vakaumuksensa mukaisesti uskonnollisissa ja hengellisissä tarpeissa
•osaa asiakaslähtöisen dokumentoinnin vanhustyössä

Opintojen sisältö
•palveluohjaus
•palvelutarpeen arviointi sekä elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyvät riskitekijät
•kotona asumisen ja selviytymisen erityispiirteet
•hyvinvointipalvelujen koordinointi
•vanhuusiän uskonnolliset ja hengelliset tarpeet
•asiakastyön dokumentointi

Opinnot sisältävät yhden oppimistehtävän, jota työstetään pari- tai ryhmätyönä. Se arvioidaan 1-5, hylätty asteikolla. Tehtävä ohjeistetaan erikseen. Lisäksi opinnot sisältävät verkkokeskustelun palveluohjauksesta. Se arvioidaan hyväksytty/hylätty asteikolla

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

OSKE -toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPSin osaamisen tavoitteet toteutuvat.
Casetehtävä työelämälähtöinen, työelämä antaa palautteen case-tehtävästä ja työelämän edustaja osallistuu seminaariin.
Casetehtävä voidaan toteuttaa moniammatillisesti yhteistyössä sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija työstää omatoimisesti palveluohjaussuunnitelman (teoreettinen ja käytännöllinen kokonaisuus) yhteistyössä työelämän kanssa ja esittää sen työyhteisössä. Lopuksi työstää kokonaisuudesta kirjallisen diakin ohjeiden mukaisen raportin, jossa pohtii myös omaa ammatillista oppimistaan prosessissa. Tehtävä arvioidaan 1-5, hylätty asteikolla.

Lisätiedot

Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja silloin hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.
Innovatiivinen tuottavuusohjelma: Opintojaksoa ei voi toteuttaa suurryhmäopetuksena, koska opintojakson aihepiiri edellyttää mahdollisuutta keskustella ydinsisällöistä syvällisesti.

Siirry alkuun