MON01VS22DIAK Kulttuurien välinen ohjaus ja neuvonta (5 op)
Toteutuksen tunnus: MON0105A20S-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ajoitus
12.09.2022 - 14.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Eija Pehkonen
- Hanna Hovila
Ryhmät
-
A49sosdA49sosd
-
E49sosdE49sosd
-
F50sosF50sos
-
A50sosA50sos
-
A49sosnA49sosn
-
DiakDiak yhteinen
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa tehdä kulttuurien välistä neuvonta- ja ohjaustyötä
- kehittää ja syventää kulttuurisensitiivistä ammatillista työotetta
- tuntee erilaisia vähemmistöjä ja osaa työskennellä kulttuurisesti erilaisten ihmisten kanssa
- tuntee kulttuuri- ja uskontolukutaidon perusperiaatteet
- osaa edistää kulttuurien ja uskontojen välistä vuoropuhelua asiakastyössä
- osaa analysoida ja kehittää kulttuurien välistä ohjaus- ja neuvontatyötä
- ymmärtää kulttuurien välistä viestintää ja osaa toimia tulkin kanssa
Sisältö
- kulttuurien välinen neuvonta ja ohjaus
- kulttuurisensitiivinen ammatillinen työote
- vähemmistöt ja työskentely kulttuurisesti erilaisten ihmisten kanssa
- kulttuuri- ja uskontolukutaidon perusperiaatteet
- kulttuurien ja uskontojen välinen vuoropuhelu
- kulttuurien välinen neuvonta- ja ohjaustyö
- kulttuurien välinen viestintä ja tulkkaus
Opetusmenetelmät
Itsenäinen ja pienryhmätyöskentely. Materiaaleihin ja kirjallisuuteen perehtyminen, verkkokeskustelut, työntekijän haastattelu ja e-portfolion rakentaminen. Opetukseen, ohjaukseen ja seminaariin osallistuminen ohjeiden mukaisesti.
Aika ja paikka
Verkkototeutus, jossa voi olla aikaan sidottua opetusta, oppimistehtävän ohjausta ja seminaari lukujärjestyksen mukaisesti.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus verkkoalustalla ja Diakin kirjastossa.
Orientoivan tehtävän materiaali verkkoalustalla.
Kulttuurien välinen ohjaus ja neuvontatyötehtävässä suoritettava oppimateriaali:
1. Korhonen, V., & Puukari, S. (toim.) (2013). Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. PS-kustannus. Saatavuus Diakin kirjastossa. TAI Hovila, H. ym. (2021). Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen -Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset. DIAK.
2. Opiskelumateriaaleista vähintään yksi lähde.
3. Ajankohtainen kirjallisuus valitusta aiheesta vähintään yksi lähde. Opiskelija etsii lähteen valitsemastaan aiheesta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
VAIHTOEHTOINEN SUORITUSTAPA:
Tämä vaihtoehto soveltuu opiskelijalle, jolla on paljon kokemusta ja osaamista kulttuurien välisestä ohjauksesta ja neuvonnasta ja opiskelija näkee tärkeänä syventää osaamistaan tietystä näkökulmasta (teoreettinen tai toiminnallinen kehittäminen). Vaihtoehtoinen opintojakson suoritus on tentti. Tenttikirjallisuus verkkoalustalla.
*) opiskelija sopii vaihtoehtoisesta suoritustavasta opinto-ohjaajan kanssa ja se kirjataan HOPSiin
*) opiskelija ilmoittaa vähintään 2 viikkoa ennen opintojakson alkua lehtorille vaihtoehtoisesta suoritustavasta
*) vaihtoehtoinen suoritus käynnistyy opintojakson aloitusajankohtana ja päättyy lehtorin kanssa sovitun mukaisesti
*) tarkemmat suoritustiedot opintojakson Diakle-alustalla
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
TKI & OSKE: ohjaus ja neuvontatyötä tekevät työyhteisöt sekä työyhteisöissä tehtävä ohjaus ja neuvontatyö asiakkaiden kanssa, työntekijän haastattelu
OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa toteutussuunnitelmassa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat
Kansainvälisyys
Vastaavat opinnot voi suorittaa KV opintoina.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnot edellyttävät itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä verkkoalustalla olevan opintojen etenemisen aikataulun mukaisesti. Opiskelija osallistuu orientaatioon, opetukseen, ohjaukseen ja seminaariin. Opintoihin sisältyvän kulttuurien välinen ohjaus ja neuvontatyötehtävän opiskelijat tekevät pienryhmissä. Tehtävään kuuluvan työelämäyhteistyötahon opiskelijat hankkivat itsenäisesti ja tekevät työntekijän haastattelun osana tehtävää.
Sisällön jaksotus
Orientaatio, opetus, tehtävät ja verkkokeskustelut verkkoalustalla. Opintojakson tehtävät:
1. Orientoiva tehtävä (yksilötehtävä): suoritettu/täydennettävä
2. Kulttuurien välinen ohjaus ja neuvontatyö (ryhmätehtävä): 1-5
3. Reflektio (yksilötehtävä): suoritettu/täydennettävä
Esitietovaatimukset
Edellyttää monikulttuurisuus- ja moninaisuustyön peruskäsitteiden ja toimintaympäristöjen tuntemusta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijan on hyvä olla perehtynyt seuraaviin asioihin ennen opintojen alkua:
Opiskelija
-tiedostaa globaalin vastuun ja kansainvälisen muuttoliikkeen vaikutukset ihmisten elämässä
-tietää maahanmuuttopolitiikan linjaukset ja keskeisen lainsäädännön Suomessa
-tunnistaa maahanmuuttoon liittyviä henkilökohtaisia ja yhteiskunnallisia prosesseja
-tunnistaa vähemmistöasemaan liittyviä haasteita
-osaa toimia rasismin ja syrjinnän vähentämiseksi ja ehkäisemiseksi
-kehittää ihmisoikeusperusteista työotetta ammatillisessa työssä
Verkkoalustalla mahdollisuus perehtyä näihin sisältöihin tarkemmin oman osaamisen varmistamiseksi.
Opinnot voi suorittaa avoin amk opintoina. Opinnot ovat myös osa Moninaistuva koulu opintokokonaisuutta (Jyväskylän avoin yliopisto).
Orientaatioon osallistuminen on Diakin tutkintosäännön mukaan pakollista. Opetus toteutuu etäyhteyden avulla. Linkki verkkoalustalla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi 1-5. Diakin arviointikriteerit. Verkkoalustalla tarkennetut arviointikriteerit. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että opintojakson kaikki tehtävät on suoritettu hyväksytysti.