Siirry suoraan sisältöön

ÄIT02PK23HKI Lapsen ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: ÄIT0205A15S-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.09.2022 - 09.10.2022

Ajoitus

30.01.2023 - 03.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 200

Koulutus

  • Terveydenhoitaja (AMK)

Opettaja

  • Inga Klen
  • Sabina Hentilä
  • Anu Piispanen

Ryhmät

  • A49th
    A49th

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää lapsen kasvun ja kehityksen seurannan periaatteet ja käytännöt sekä yhteistyön merkityksen asiakkaiden ja moniammatillisen tiimin kanssa
- tietää varhaisen vuorovaikutuksen teoreettiset perustelut ja ohjauskäytännöt
- osaa tukea vanhemmuutta
- osaa ohjata perhettä terveellisten elintapojen edistämisessä
- osaa arvioida lapsen ja hänen perheensä erityisen tuen, jatkohoidon ja lastensuojelun tarpeen
- tietää perhekeskeisen työn tavoitteet ja toimintamenetelmät
- osaa ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja -ympäristöä
- tuntee paikallisen palvelujärjestelmän ja lapsiperhepalvelut osana perhekeskusta tai perhepalveluverkostoa
- osaa selittää kulttuurin merkityksen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä

Sisältö

- terveystarkastukset ja seulonnat
- lapsen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen tukeminen
- ohjaus ja tukeminen vanhemmuuden kysymyksissä
- varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen
- perhepalveluverkosto, perhekeskus
- terveydenhoitajatyö monitoimijaisissa verkostoissa
- lapsiperheen sosiaaliturva
- kulttuurisensitiivisyys perheiden kanssa tehtävässä työssä
- kriittinen reflektiivinen asiantuntijuus

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
- Opiskelija osaa määritellä lastenneuvolan palvelujärjestelmän ja sitä ohjaavan lainsäädännön ja kansalliset ohjelmat sekä perheiden sosiaaliturvan.
- Opiskelija tietää lastenneuvolan terveydenhoitajan tärkeimmät yhteistyökumppanit.
- Opiskelija ymmärtää lapsen kasvun ja kehityksen periaatteet sekä niiden tukemisen merkityksen ja seurannan lastenneuvolassa.
- Opiskelija tietää perheiden erityisen tuen tarpeita (esimerkiksi synnytyksen jälkeinen masennus, päihteet ja väkivalta).
- Opiskelija tietää perheiden terveellisten elintapojen ohjauksen keskeiset sisällöt ja menetelmät (esim. Audit, voimavaralomakkeet, EPDS).
- Opiskelija osaa varhaisen vuorovaikutuksen ja vanhemmuuden tukemisen periaatteet.
- Opiskelija ymmärtää perheiden yksilöllisen kohtaamisen merkityksen lastenneuvolassa.
Opintosuorituksen kuvaus:
- Orientaatio opintokokonaisuuteen
- Luennot
- Itsenäinen opiskelu
- Taitopaja ja simulaatio
- Tentti
Lähiopetuksessa läsnäolovelvoite. Taitopajassa ja simulaatiossa 100% läsnäolo.

Oppimateriaalit

- Mäki, P., Wikström, K., Hakulinen-Tuovinen, T. & Laatikainen, T. (2017). Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-964-4
- Asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta. (Sosiaali ja terveysministeriön selvityksiä 2008:37) Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504222997
- Äitiys- ja lastenneuvola. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Saatavilla https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/peruspalvelut/aitiys_ja_lastenneuvola.
- Armanto, A. & Koistinen, P. (2007 tai 2008). Neuvolatyön käsikirja. Helsinki: Tammi. Soveltuvin osin. Saatavuus Diakin kirjastoissa.
- Luentomateriaalit

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tentti opintojakson aihealueista

Esitietovaatimukset

1-4 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina.

Lisätietoja opiskelijoille

Neljä ensimmäistä temanttista kokonaisuutta suoritettu.
AHOT: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan/kätilön tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan/kätilön tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.

Lisätiedot

AHOT 12/2018
Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti: 5-1/ hylätty

Arviointiasteikko

0-5