Siirry suoraan sisältöön

TER01PK23HKI Asiantuntijuus ja johtaminen terveydenhoitajatyössä (3op)

Toteutuksen tunnus: TER0103A15S-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.09.2022 - 09.10.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.01.2023 - 28.04.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
KOULUTUS
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Terveydenhoitaja (AMK)
Opettajat
Jaana Tilli
Julia Sahramäki
Ryhmät
A47th
A47th
Opintojakso
TER0103A15S

Toteutukselle TER01PK23HKI Asiantuntijuus ja johtaminen terveydenhoitajatyössä TER0103A15S-3007 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa arvioida ja kehittää ammatillista osaamistaan työelämän haasteiden mukaisesti työuran eri vaiheissa
- osaa tunnistaa oman kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusosaamisensa ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävässään
- osaa ylläpitää ja kehittää tietoisuuttaan uusimmista oman ja lähitieteiden tutkimustuloksista ja kehittämisideoista ja soveltaa niitä työssään
- osaa kehittää työyhteisötaitojaan ja toimia työryhmän vetäjänä tai lähiesimiehenä
- osaa arvioida yrittäjyyden edellytyksiä sosiaali- ja terveysalalla
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- osaa huolehtia omasta työterveydestään ja toimintakyvystään
- osaa toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana erilaisissa medioissa

Sisältö

- terveyden edistämisen johtaminen
- tiimin ja työryhmän johtaminen
- päätöksentekotaidot
- urasuunnittelu ja itsensä johtaminen
- työsuhdeosaaminen
- sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys terveydenhoitajatyössä
- elinikäinen oppiminen
- kriittinen reflektiivinen asiantuntijuus
- työhyvinvointi ja työnohjaus

Oppimateriaalit

- Alhanen,K., Kansanaho, A., Ahtiainen, O-P., Kangas, M., Soini, T. & Soininen, J. ( 2012) Työnohjauksen käsikirja. Helsinki: ProTammi.
- Haarala, P. (2014). Terveydenhoitajan ammatillisen osaamisen kuvaus. Terveydenhoitajakoulutuksesta valmistuvien osaamisalueet, tavoitteet ja keskeiset sisällöt. Saatavilla
http://www.metropolia.fi/fileadmin/user_upload/Sosiaali_ja_terveys/Terveydenhoitoty%C3%B6/Terveydenhoitajan_ammatillisen_osaamisen_kuvaus.pdf
- Helminen, J. (2017). Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Helsinki: Edita.
- Kymäläinen, H-R., Lakkala, M., Carver, E. & Kamppari, K. (2016). Opas projektityöskentelyyn. Tieteestä toimintaan -verkoston julkaisu 2016. Helsinki: Helsingin yliopisto. Saatavana verkkoversiona.
- Laaksonen, H. & Salin, S. (2019) (toim.). Iloa ja intoa johtamiseen. Käytännön eväitä sosiaali- ja terveysalan esimiestyöhön. Helsinki: Oppian.
- Mönkkönen, K. (2018). Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki. Gaudeamus.
- Rapp, S. (2015). Sisäinen yrittäjyys muutoksen tukena. ProGradu -tutkielma. Tampere : Tampereen yliopisto, Johtamiskoreakoulu
- Välinen, J. (2017). Sosiaali- ja terveysalan liiketoiminnan erityispiirteet. Tietoa alan yrittäjille. Opinnäytetyö. Turku: Turku AMK.

Opetusmenetelmät

TAVOITEKUVAUS:
Opiskelija
- Osaa arvioida ja kehittää ammatillista osaamistaan tulevalla terveydenhoitajan työuralla.
- Ymmärtää elinikäisen oppimisen ja itsensä johtamisen merkityksen terveydenhoitajan työssä.
- Ymmärtää terveydenhoitajien lähiesimieheltä tai työryhmänvetäjältä vaadittavan keskeisen osaamisen.
- Ymmärtää yrittäjyyden merkityksen terveydenhoitotyössä.
- Osaa huolehtia omasta työhyvinvoinnista ja ymmärtää työnohjauksen merkityksen työssä jaksamisen tukena.
YDINSISÄLLÖT:
- Terveyden edistämisen johtaminen
- Tiimin ja työryhmän johtaminen
- Päätöksentekotaidot
- Urasuunnittelu ja itsensä johtaminen
- Työsuhdeosaaminen
- Sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys terveydenhoitotyössä
- Elinikäinen oppiminen
- Kriittinen, reflektiivinen asiantuntijuus
- Työhyvinvointi ja työnohjaus
OPINTOSUORITUKSEN KUVAUS:
- Kirjallinen tehtävä (kirjallisessa tehtävässä hyödynnetään opiskeluajan ammatillisen kasvun portfoliota)
- Lähiopetus
- Kampuspäivä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijat toteuttavat Terveydenhoitajaopiskelijoiden kampuspäivän ja mukaan kutsutaan Arcadan terveydenhoitajaopiskelijat.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa edellyttää opinto-ohjaajan kanssa käytyä HOPS-keskustelua. Vaihtoehtoisena suoritustapana on opintokokonaisuuden kirjallisen tehtävän tekeminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op:n työ eli 81 tuntia opiskelijan työtä

Esitietovaatimukset

Kuusi ensimmäistä temaattista kokonaisuutta suoritettu

Siirry alkuun