Siirry suoraan sisältöön

YHT3NK23DIAK-2 Vammaisuus (2 op)

Toteutuksen tunnus: YHT3002A20S-3045

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.12.2022 - 06.02.2023

Ajoitus

02.01.2023 - 23.04.2023

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 300

Koulutus

  • Sairaanhoitaja (AMK)

Opettaja

  • Pauliina Kuusisto

Ryhmät

  • A53sh
    A53sh
  • Diak
    Diak yhteinen
  • A53sha
    A53sha
  • I53sh
    I53sh
  • E53sh
    E53sh
  • A54sh-lh
    A54sh-lh
  • F53sh
    F53sh

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää vammaisuuden erilaisia ilmenemismuotoja
- ymmärtää vammaisuuden osana ihmisenä olemisen moninaisuutta sekä erilaisia elämänkulkuja ja -tilanteita
- tuntee vammaispolitiikkaa ja vammaistyön arvoja ja tavoitteita, kuten itsemääräämisoikeuden, esteettömyyden ja osallisuuden edistämisen sekä vammaistyön työmuotoja
- osaa arvioida ja analysoida arvojaan, asenteitaan ja ihmiskäsitystään suhteessa vammaisuuteen.

Sisältö

- vammaisuus
- itsemääräämisoikeus, esteettömyys ja osallisuus
- vammaispolitiikka ja vammaistyön arvot, tavoitteet ja työmuodot
- vammaispalvelulaki

Opetusmenetelmät

Opintosuorituksen kuvaus:

-Opintojakso toteutuu itsenäisenä verkko-opiskeluna ja se tulee suorittaa opintojakson toteutumisaikana.
-Opintojaksolla on verkko-orientaatio ja 1-2 vapaaehtoista ohjausta.
-Verkossa tehtävät oppimistehtävät: 1) Osaamista arvioita testi, joka edellyttää suoritettavan opiskelumateriaalin itsenäistä haltuun ottamista ja ohjeiden mukaista työskentelyä. 2) Kirjallinen tehtävä, jossa opiskelija reflektoi oppimaansa ja peilaa omia näkemyksiä vammaisuuden eri teemoista.


Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
- Opiskelija ymmärtää ihmis- ja vammaisuuskäsityksen historia- ja yhteiskuntasidoksisuuden ja on valmis reflektoimaan omaa ihmiskäsitystään ja ammatillista suhdettaan vammaisuuteen.
- Opiskelija tietää vammaisuuden ilmenemismuotoja.
- Opiskelija tuntee vammaispolitiikkaa, vammaistyön muotoja ja sitä ohjaavia arvoja sekä osaa arvioida näiden merkitystä vammaisten henkilöiden osallisuudelle, itsemääräämisoikeudelle sekä toimintakyvyn tukemiselle.

Oppimateriaalit

Aktiivisesti osallinen (2019). YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksien sopimuksen kirkon toimintaohjelma 2019–2024. Suomen ev-lut. kirkon julkaisuja 81. Kirkko ja toiminta. (s. 6-8 ja 11-14.) https://evl.fi/documents/1327140/59066443/Aktiivisesti+osallinen+-suomi.pdf/b5d2ce3f-e976-d600-ddb5-405b5560388e?t=1620122343226

Kari, O., Laakso, S., Niskanen, T. & Seppänen M. (2020) 1.painos. Vammaistyön käsikirja. Sanomapro. (s.8-24) + Rinnekoti. (30.6.2017). Rinnekoti työntekijämme kertovat. [Video]. Youtube. https://youtu.be/mXWh7_iCZG8

Käsikirja terveydenhuollon palveluohjaukseen. Yhdenvertaisuus ja erityisyyden huomiointi. Kehitysvammaisen henkilön terveydenhuollon palvelupolut (TEPA) -projekti 2012-2017. Savon Vammaisasuntosäätiö, (julkaisun sivut 23-29). https://indd.adobe.com/view/b21beb6f-eedc-4bcd-9d1d-5ea9af9bf1c1

Teittinen, A. (2012). Vammaiskäsityksen kehityksestä Suomessa. Teoksessa T. Oikarinen & H. Pölkki (toim.) Näkökulmia vammaisuuteen. Vammaisten maahanmuuttajien Tukikeskus Hilma, Vammaisfoorumi ry, (s. 65-74). https://www.finna.fi/Record/fikka.4158343

Vammaispalvelujen käsikirja. Esteettömyys ja saavutettavuus. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/vammaisuus-yhteiskunnassa/esteettomyys-ja-saavutettavuus

Vammaispalvelujen käsikirja. Vammaisten ihmisten osallisuus. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/vammaisuus-yhteiskunnassa/vammaisten-ihmisten-osallisuus

Audio-Areena (2020). Vammaiskultti. [Audio, podcast-jakso]. Muuttaako medianäkyvyys kokemusta vammaisuudesta? Sarjassa Vammaiskultti. Yle Areena. https://areena.yle.fi/audio/1-50299021

Audio-Areena (2020). Vammaiskultti. [Audio, podcast-jakso]. Vaaditaanko vammaiselta työelämässä vähemmän kuin muilta? Sarjassa Vammaiskultti. Yle Areena. https://areena.yle.fi/audio/1-50299021


Perjantaidokkari. (3.4.2020). 'Rampana rakkauden markkinoilla'. [Video]. Youtube. https://youtu.be/PvCTHYqbGDM

Kehitysvammaliitto. 'Uudenlaiset ansaintamahdollisuudet '. [Video]. Youtube. https://youtu.be/O83oPcERkXM

Kehitysvammaliitto. 'Monipuolista asumista kehittämässä'. [Video]. Youtube. https://youtu.be/7xEr1

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sinun tulee palauttaa kaikki opintojakson oppimistehtävät opintojakson päättymispäivään mennessä.
Mikäli et ole palauttanut kaikkia tehtäviä määräpäivään mennessä, sinun tulee itse ilmoittautua uudelle toteutukselle ja suoritat opintojakson kokonaisuutena uudelleen.

Kirjallinen tehtävä ja verkkotesti suoritetaan opintojakson aikana. Testin voi uusia kaksi kertaa toteutuksen aikana.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteensä 53 tuntia työtä (27h/ per opintopiste).

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa verkko-orientaatiolla, jossa annetaan tarkennettu ohjeistus kurssin suorittamista varten sekä käydään yhteistä keskustelua vammaisuudesta. Jos opiskelija ei osallistu orientaatioon, hän kuuntelee orientaatiosta tallenteen jälkeenpäin aloittaakseen opintojakson. Opintojaksolla on 1-2 vapaaehtoista verkko-ohjausta.

Verkossa tehtävä testi sekä kirjallinen oppimistehtävä edellyttävät suoritettavan opiskelumateriaalin itsenäistä haltuunottamista ja ohjeiden mukaista työskentelyä. Testin tekoaika on 90 minuuttia ja sen voi uusia kaksi kertaa.

Esitietovaatimukset

Ei edellytä aiempia opintoja

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso edellyttää opiskelijalta kykyä itsenäiseen opiskeluun verkossa.

Lisätiedot

AHOT 5/2021:
Diakin AHOT-ohjeet ja käytännöt

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1-5/hylätty: Opintojakson suorittaminen aikataulun mukaisesti:

- Verkko-orientaatio ja 1-2 vapaaehtoista ohjausta lukujärjestyksen mukaisesti. Orientaatio tallennetaan.
- Suoritettavan opiskelumateriaalin itsenäinen haltuunotto.
- Verkkotesti (1-5/Hyl): Testin maksimipistemäärä on 20 pistettä. Pisteiden perusteella arvosana asteikolla 1-5/hylätty. Hyväksytty suoritus vaatii 14 pistettä.
- Kirjallinen tehtävä (hyv-hyl): Tehtävä vaatii osoitettujen lähdemateriaalien haltuunottoa, ohjeiden mukaista työskentelyä sekä monipuolista ja asiallista kirjoitusta.

Arviointiasteikko

0-5