Siirry suoraan sisältöön

SIEMK23POR Sielunhoito ja hengellinen ohjaus (5op)

Toteutuksen tunnus: SIE0005A20S-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.09.2022 - 09.10.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.01.2023 - 19.05.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Kampus
Pori
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Opettajat
Mirva Heikkilä-Tyni
Ilona Kontinen
Ryhmät
F50sosd
F50sosd
Opintojakso
SIE0005A20S

Toteutukselle SIEMK23POR Sielunhoito ja hengellinen ohjaus SIE0005A20S-3007 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää sielunhoidon menetelmiä monipuolisesti
- osaa hyödyntää Raamattua, virsikirjaa ja kirkkokäsikirjoja ammatillisina työvälineinä sielunhoidossa ja hengellisessä ohjauksessa
- tuntee hengellisen ohjauksen perinnettä ja osaa soveltaa hengellisen ohjauksen menetelmiä monipuolisesti
- osaa ohjata seurakuntalaisia sielunhoidollisessa vertaistoiminnassa
- tuntee kirkon ja seurakuntien kriisityön periaatteet ja toimintatavat
- osaa jäsentää hengellisen työn mahdollisuuksia verkossa
- osaa reflektoida omaa toimintaansa hengellisessä työssä ja sielunhoitajana

Sisältö

- sielunhoidon menetelmät
- Raamattu, virsikirja ja kirkkokäsikirjat ammatillisina työvälineinä
- hengellisen ohjauksen perinne ja menetelmät
- seurakuntalaisten sielunhoidollinen vertaistoiminta ja sen ohjaaminen
- kirkon ja seurakuntien kriisityö
- verkossa toteutuva sielunhoito ja hengellinen ohjaus
- sielunhoitajan ammatillisuus ja etiikka

Oppimateriaalit

Suoritettava materiaali:

Luentomateriaali

Peltomäki, Isto, Saarelainen Suvi-Maria & Salminen, Joona (toim.). 2021. Sielunhoidon teologia. Kirjapaja. (306 sivua)

Hengellinen työ: Hengellinen ohjaus ja matkakumppanuus (Jouko Porkan tallenne)

Muuta materiaalia mm:

Kettunen Paavo: Auttava kohtaaminen I. Sielunhoidon perusteet ja teologia. Helsinki 2013, Lasten Keskus ja Kirjapaja. Saatavilla e-lainana. https://diak.finna.fi/Record/diana.99564

Gothóni Raili: Auttava kohtaaminen II. Sielunhoidon menetelmät ja käytäntö. Helsinki 2014, Kirjapaja.

Kotila Heikki 2006: Hengellisen ohjauksen kirja. Helsinki: Kirjapaja. Saatavilla e-lainana. https://diak.finna.fi/Record/diana.73985.

Virtaniemi, Matti-Pekka: Valo ja varjo minussa sielunhoitajana. Sielunhoidon aikakauskirja 2020. https://www.sielunhoidonaikakauskirja.fi/2020-1/valo-ja-varjo-minussa-sielunhoitajana/

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
- opiskelija oppii tuntemaan kirkollisen sielunhoidon ja hengellisen ohjauksen rikkaan perinteen sekä löytämään sieltä itselleen soveltuvia menetelmiä
- opiskelija tulee tietoiseksi hengelliseen ohjaukseen ja sielunhoitoon liittyvistä aikaisemmista kokemuksistaan sekä elämänkaaren tapahtumien vaikutukseen ammatillisena toimijana
- opiskelija osaa soveltaa sielunhoidon ja spiritualiteetin erityiskysymyksiä omalla ammattialallaan

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tarjotaan sielunhoidon (5 op) opinnollistamista niille opiskelijoille, jotka valmistuvat samalla lukukaudella, jolloin heidän on tarkoitus opiskella sielunhoitoa ja hengellistä ohjausta. Opiskelija tekee suunnitelman opinnollistamisesta (esim. menetelmätehtävä tehdään työelämäyhteistyössä). Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa/blogia, jossa hän reflektoi opintojakson tavoitteiden pohjalta oppimistaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT

• Sielunhoitoon liittyvä aikaisempi koulutus ja kokemus (esim. yliopiston sielunhoidon opintoja tai Kirkon koulutuskeskuksen järjestämä sielunhoidon erityiskoulutus)
• Retriitinohjaajakoulutus, hengellisen ohjauksen koulutus


Tarjotaan sielunhoidon (5 op) opinnollistamista niille opiskelijoille, jotka valmistuvat samalla lukukaudella, jolloin heidän on tarkoitus opiskella sielunhoitoa ja hengellistä ohjausta. Opiskelija tekee suunnitelman opinnollistamisesta (esim. menetelmätehtävä tehdään työelämäyhteistyössä). Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa/blogia, jossa hän reflektoi opintojakson tavoitteiden pohjalta oppimistaan.

Siirry alkuun