Siirry suoraan sisältöön

KNA01PK23HKI Nuorisotyön teologia ja kirkon kasvatustoiminta (4 op)

Toteutuksen tunnus: KNA0104A20S-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.09.2022 - 09.10.2022

Ajoitus

13.02.2023 - 19.05.2023

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kirkolliset tutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 333

Koulutus

  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö

Opettaja

  • Sanna Jattu
  • Tiina Häkkinen

Ryhmät

  • A51sosn
    A51sosn

Tavoitteet

Opiskelija
- jäsentää nuorisotyön teologisia ja pedagogisia perusteita ja rakentaa omaa nuorisotyön teologiaansa
- jäsentää kasvatuksen viran teologisia perusteita osana omaa ammatillista identiteettiään
- tuntee kirkon kasvatustoiminnan tavoitteet, organisoitumisen ja työtavat
- tietää yhteiskunnallisen nuorisotyön toimintaympäristöt ja osaa toimia nuorisotyön ja kristillisen kasvatuksen asiantuntijana monialaisissa verkostoissa
- tunnistaa lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä yhteiskunnassa ja kirkossa sekä haluaa vaikuttaa niihin sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteutumiseksi
- tunnistaa lasten ja nuorten kanssa toimimiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja osaa toimia eettisesti vastuullisella tavalla

Sisältö

- kirkon nuorisotyön teologia ja pedagogiikka
- kirkon ja kristillisten järjestöjen kasvatustoiminta
- nuorisotyönohjaajan asiantuntijuus ja siihen liittyvät osaamistarpeet seurakunnassa ja monialaisissa verkostoissa
- kirkon kasvatustoiminnan kehittämisasiakirjat ja muut ajankohtaiset linjaukset ja niiden mukaiset toimintaperiaatteet
- yhteiskunnallisen nuorisotyön toimintaympäristöt ja nuorisolaki

Opetusmenetelmät

Opintosuoritus koostuu aktiivisesta osallistumisesta lähiopetukseen.

HUOM: Pakolliset lähiopetuskerrat on mainittu arvioinnit -kohdassa. Lisäksi opiskelijan on tehtävä hyväksytysti verkkokeskustelutehtävät sekä Teesit- ja LAVA -oppimistehtävät ja osallistuttava niihin liittyviin seminaareihin.

Aika ja paikka

7.12.2022 TH

Oppimateriaalit

Suoritettava oppimateriaali

• Kauppila, H. (toim.) (2021). Kasvu vapauteen - Nuoren rinnalla seurakunnassa. Kirjapaja. Soveltuvin osin, suoritettavat artikkelit ilmoitetaan opetuksen ja verkkokeskusteluiden yhteydessä.
• Porkka, J. & Valtonen, M. (toim.) (2020). Innostava ja kohtaava kasvatus. Kirkon kasvatuksen barometri 2020. Kirkon tutkimuskeskuksen verkkojulkaisuja 65. Soveltuvin osin, sivut ilmoitetaan opetuksen yhteydessä.
• Rauas, M. (2019). Pieniä tekoja, suuria asioita. Nuorisotyön eettinen näkökulma. HUMAK. Humanistinen ammattikorkeakoulun julkaisuja 99.
• Kirkon nuorisotyön eettiset ohjeet
• Lapsivaikutusten arviointi kirkossa, LAVA -materiaali
• Nuorisotyönohjaajan ydinosaamiskuvaus
• Nuorten vaikuttamistoiminta
• Perhelähtöisen seurakunnan suuntaviivat

Oheismateriaali

Häkkinen, T. (2016). Kun Paulo Freire ja Fredrik Modèus tulevat nuorteniltaan. Teoksessa R. Gothóni, M, Malkavaara, & M. Valtonen (toim.) Muutosvoimaa - tutkielmia Diakista ja teologiasta. Diakonia-ammattikorkeakoulu, puheenvuoroja 3. s. 137-150.

Kokkonen, J. (toim.) (2018). Kirkon kasvatus vuonna 2030: Kristillisen uskon välittymisen haasteita ja mahdollisuuksia: kirkon tulevaisuusselonteko 2018. Kirkkohallitus.

Malm, K. (2021). "Parempi vaihtoehto kuin 80-luvun Suomi"? Nuorisotyön tekijät, paikat ja ympäristöt vuonna 2030. HUMAK.

Paananen, E., Piiroinen, M., & Uustalo, K. (toim.) (2022). Etsivän nuorisotyön käsikirja. Into - etsivä nuorisotyö ja työpajatoiminta ry., Kohdennetun nuorisotyön osaamiskeskus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi suorittaa kirjallisin tehtävin tai opinnollistamalla.

Erityisistä syistä koko opintojaksoa koskevasta valinnaisesta suoritustavasta tulee sopia jakson vastuulehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa ennen opintojakson alkua.

Opinnollistamisen edellytyksenä on, että opiskelija on samaan aikaan esim. määräaikaisessa nuorisotyönohjaajan työsuhteessa tai hänellä on muuten mahdollisuus toimia nuorisotyönohjaajan työtehtävissä seurakunnassa.

Yksittäisten pakollisten luentojen ja seminaarien osalta valinnainen suoritustapa on kirjallinen tehtävä, jonka saa opettajalta pyydettäessä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

HAR2 -seurakuntaharjoittelun aloittaminen edellyttää KNA1- ja 2-jaksojen suorittamista, ellei asiasta ole opon kanssa muuta sovittu.

Oppimistehtävien tekemiseen voi sisältyä erikseen sovittaessa yhteistyötä seurakunnan kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan toteutuskohtaisesti

Kansainvälisyys

Opintojaksolla on mahdollista olla kansainvälisiä luentovierailijoita

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan pitää varautua ja sitoutua pakolliseen lähiopetukseen. Lähiopetuksen ja seminaarityöskentelyn lisäksi työaikaa tarvitaan verkkokeskusteluihin, oppimistehtävien tekemiseen ja oppimateriaaliin perehtymiseen.

1 op = 27 h

Sisällön jaksotus

Jakson työskentely käynnistyy orientaatiolla, jonka jälkeen seuraa lähiopetusta ja itsenäistä perehtymistä oppimateriaaleihin sekä verkkokeskusteluja. Verkkokeskusteluiden jälkeen opiskelija tekee omaan kasvatusajatteluunsa ja nuorisotyön teologiaansa liittyvän Teesit -oppimistehtävän ja LAVA -oppimistehtävän. Opintojakso päättyy Teesit -seminaariin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksyttyyn opintosuoritukseen vaaditaan opiskelijan pakollinen läsnäolo seuraavassa lähiopetuksessa:
1) Orientaatio ja johdantoluento
2) Kirkon kasvatustoiminta -luento
3) Nuorisotyön asiantuntijuus monialaisissa verkostoissa -luento
4) Teesit -tehtävän seminaari
5) Lava -tehtävän seminaari

Tämän lisäksi opiskelijan pitää tehdä hyväksytysti seuraavat oppimistehtävät:
• Kasvatusajatteluun, teologiaan, etiikkaan ja perhelähtöisyyteen liittyvät verkkokeskustelutehtävät
• Teesit -tehtävä
• Lava -tehtävä


Osaamisen arvioinnissa käytetään opintojen keskivaiheen arviointikriteereitä: file:///C:/Users/xritsam/Downloads/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_AMK.pdf

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty