Siirry suoraan sisältöön

HAR12HK23HKI-SOSKIR Työohjaukselliset pienryhmät ja ammatillisuuden kriittinen reflektio (1op)

Toteutuksen tunnus: HAR1201A20S-3024

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.09.2022 - 09.10.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.01.2023 - 26.05.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
1 op
Lähiosuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettajat
Sanna-Maija Kohonen
Jaana Rintala
Tarja Isomäki
Susanna Tanskanen
Marianne Neuvonen
Ajoitusryhmät
Ryhmä 1: Harjoittelun 2.1.-12.3.2023 suorittavat (Koko: 200 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmä 2: Harjoittelun 27.2.-7.5.2023 suorittavat (Koko: 200 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
A52sosd
A52sosd
A52sosn
A52sosn
A52sosv
A52sosv
Pienryhmät
Ryhmä 1: Harjoittelun 2.1.-12.3.2023 suorittavat
Ryhmä 2: Harjoittelun 27.2.-7.5.2023 suorittavat
Opintojakso
HAR1201A20S

Toteutukselle HAR12HK23HKI-SOSKIR Työohjaukselliset pienryhmät ja ammatillisuuden kriittinen reflektio HAR1201A20S-3024 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa arvioida oman ammatillisen kasvunsa vaihetta ja asettaa itselleen kehittämishaasteita ammatillisessa kasvussa
- osaa reflektoida omaa ammatillista identiteettiään ja toimijuuttaan sosiaalialan ammattilaisena
- osaa arvioida omaa toimintaansa ja ammatillisen toiminnan perusteita suhteessa niiden taustalla oleviin ajattelu- ja toimintamalleihin sekä yhteiskunnalliseen kokonaisuuteen sisältäen arvioivan ja tietoisen toiminnan kehittämisen yhdessä muiden toimijoiden kanssa
- ymmärtää sosiaalialan työn arvosidonnaisuuden ja osaa reflektoida omia sidonnaisuuksiaan

Oppimateriaalit

Suositeltava artikkeli:
Näkki, P. (2015). Ammatillinen kriittinen reflektio asiakaslähtöisyyden toteutumisen edellytyksenä. Teoksessa Jari Helminen (toim.) SANOISTA TEKOIHIN. Osallisuus, kumppanuus ja terveys toiminnan suuntaviivoina. Diakonia-ammattikorkeakoulu: Katsauksia ja aineistoja 39, sivut 99 – 108. Saatavilla https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/105237/C39_9789524932424.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Opetusmenetelmät

Pienryhmätapaamiset kaksi kertaa harjoittelun aikana vertaisryhmissä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Pienryhmätyöskentely harjoittelun aikana tukee työelämässä toteutuvaa harjoittelua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Työnohjauksellisiin pienryhmiin osallistuminen korvataan kirjallisella tehtävällä (6 tekstisivua), mikäli pienryhmät eivät toteutu harjoittelun aikana tai opiskelija ei osallistu niihin. Tarkempi ohjeistus vaihtoehtoiseen tehtävään on oppimisalustalla.

Tehtäväänsä varten opiskelija pitää harjoittelujaksollaan oppimispäiväkirjaa. Tehtävässä käytetään lähteinä seuraavia teoksia:

Näkki, P. (2015). Ammatillinen kriittinen reflektio asiakaslähtöisyyden toteutumisen edellytyksenä. Teoksessa J. Helminen (toim.), Sanoista tekoihin – Osallisuus, kumppanuus ja terveys toiminnan suuntaviivoina (s. 98-138). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. C Katsauksia ja aineistoja 39). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-242-4
Raatikainen, E., Rahikka, A., Saarnio, T., & Vepsä, P. (2019). Ammattina sosionomi (3. uud. p.). Sanoma Pro Oy. https://www.ellibslibrary.com/book/978-952-63-5309-8 Teoksesta luvut 1 ja 4.

Esitietovaatimukset

Edellytyksenä hopsin mukaisesti harjoittelua edeltävät opinnot (1-3 lk) suoritettu.

Lisätiedot

Ennen harjoittelua opiskelijan tulee olla suorittanut YHT3-5 -opinnot. Riittää, että kyseisten kurssien kaikki tehtävät on tehty (arviointi voi tulla myöhemminkin)

Pienryhmät toteutuvat harjoittelun aikana ja sisältyvät harjoittelutunteihin.

Siirry alkuun