Siirry suoraan sisältöön

VAP02VK23DIAK Rakenteellinen työ, yhteisöjen ja verkostojen kehittäminen (5op)

Toteutuksen tunnus: VAP0205Y22S-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.09.2022 - 09.10.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
16.01.2023 - 24.03.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Diak Master School ja jatkuva oppiminen
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Opettajat
Marianne Nylund
Keijo Piirainen
Jari Helminen
Ryhmät
Y53sosva
Y53sosva
Opintojakso
VAP0205Y22S

Toteutukselle VAP02VK23DIAK Rakenteellinen työ, yhteisöjen ja verkostojen kehittäminen VAP0205Y22S-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

- Opetus ja ohjaus
- Ennakko-oppimistehtävän palautus
- Opetus ja ohjaus
- Oppimistehtävän ohjaus (kyselytunti)
- Opetus ja ohjaus
- Oppimistehtävän palautus

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida yhteisöjen rakenteellisia muutoksia ja niiden vaikutuksia
- analysoida voimaantumista ja resilienssiä edistäviä tekijöitä yksilö- ja yhteisötasolla
- kehittää kansalaislähtöistä ja yhteisöllistä työtä ja verkostoja sosiaali- ja terveysalalla
- kehittää rakenteellisia ja ehkäiseviä työtapoja sekä yhteiskunnallista vaikuttamista sosiaali- ja terveysalalla

Aika ja paikka

Verkkovälitteinen opetus ja ohjaus (Zoom)
- 17.1.2023 klo 16.15–18 (opetus)
- 24.1.2023 klo 15–18 (opetus)
- 8.2.2023 klo 15–18 (opetus)
- 28.2.2023 klo 16–17 (kyselytunti oppimistehtävän tekemisestä)
- 22.3.2023 klo 15–18

Oppimateriaalit

Opintojakson keskeinen kirjallisuus

Kauppinen, T., Nelimarkka, K., & Ståhl, T. (2009). Sosiaalisten ja terveysvaikutusten ennakkoarvioinnin kehittäminen Suomessa. Yhteiskuntapolitiikka 74(2), 158–166. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/100233/kauppinen.pdf?sequence=1

Liukko, E., Muurinen, H., Kokkonen, T., & Santalahti, V. (toim.). (2022). Vaikuttava rakenteellinen sosiaalityö. (Raportti 1/2022). Terveyden ja hyvinvoinninlaitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-790-6

Matthies, A.-L. (2021). Next-generation modelling of community work and structural social work in Finland. Nordic Social Work Research, 12(2), 229–242. https://doi.org/10.1080/2156857x.2021.1968474

Tulene University. (22.11.2021) Policy Evaluation vs. Program Evaluation: Key Differences and Why Both Are Important. Saatavilla https://socialwork.tulane.edu/blog/program-evaluation-vs-policy-evaluation

Lisäksi vaihtoehtoista kirjallisuutta ja tutkimuksia, jota opiskelija käyttää ennakko-oppimistehtävässä ja oppimistehtävässä.

Opetusmenetelmät

- Verkkovälitteinen opetus ja ohjaus (Zoom)
- Ohjattu itsenäinen työskentely (ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä)
- Ryhmätyöskentely (oppimistehtävä)
- Muu yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen opintojakson opiskelijoiden välillä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä linkittyvät sosiaali- ja terveysalan toimintaan.

- Ennakko-oppimistehtävä:
Osallisuus –teemainen itsekorjaava testi, joka tehdään opiskelijakohtaisesti

- Oppimistehtävä:
Oppimistehtävä tehdään opiskelijaryhmässä. Ryhmä valitsee joko oppimistehtävän vaihtoehdon A tai B.
1) Kaavoituksen hyvinvointi- ja terveysvaikutukset asuinalueella
2) Alueen / kaupungin hyvinvointikertomus: a) asiakasryhmän valinta, b) millä rakenteellisen työn keinoilla voi osoittaa tavoitteiden saavuttamisen ja c) miten toteuttaisit sidosryhmän viestinnän tavoitteiden saavuttamisen arvioinnin jälkeen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on mahdollista suorittaa käyttäen työn ja / tai tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) opinnollistamista. Opiskelija suorittaa opintojakson oppimistehtävän joko omassa työssä, vapaaehtoistoiminnassa ja / tai esimerkiksi Diakonia-ammattikorkeakoulun hankkeessa. Opiskelija tekee lomakkeen "Opinnollistamisen suunnitelma TKI-toiminnassa ja työelämäyhteistyössä": https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/08/Opinnollistamisen-suunnitelma-TKi-toiminnassa_230821.pdf Lomake toimii vaihtoehtoisen suoritustavan suunnitelmana ja sopimuksena. Oppimistehtävä tehdään kiinteässä yhteydessä työhön ja / TKI-toimintaan; olennaista on myös vahvan yhteyden luominen tutkimukseen ja ammatilliseen tietoon.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op (5 x 26,7 tuntia) = 133,5 tuntia.

- Aikaan sidottu opetus ja ohjaus sekä niihin liittyvä työskentely (Zoom) 0,5 op
- Ennakko-oppimistehtävä ja siihen liittyvä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen sekä itsenäinen työskentely 1 op
- Oppimistehtävä, ryhmätyöskentely ja siihen liittyvät vertaiskeskustelut sekä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen 3 op
- Oman oppimisen arviointi ja reflektio 0,5 op

Lisätiedot

Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida yhteisöjen rakenteellisia muutoksia ja niiden vaikutuksia
- analysoida voimaantumista ja resilienssiä edistäviä tekijöitä yksilö- ja yhteisötasolla
- kehittää kansalaislähtöistä ja yhteisöllistä työtä ja verkostoja sosiaali- ja terveysalalla
- kehittää rakenteellisia ja ehkäiseviä työtapoja sekä yhteiskunnallista vaikuttamista sosiaali- ja terveysalalla

Siirry alkuun