RUO22MS23OUL-SOS Ruotsin kirjallinen kielitaito (1 op)
Toteutuksen tunnus: RUO2201A20S-3063
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.03.2023 - 19.03.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 10.12.2023
Opintopistemäärä
1 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tulkkaustutkinnot ja kielet
Kampus
Oulu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Opettaja
- Ari Hyvärinen
Ajoitusryhmät
- pienryhmä 1 (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
- pienryhmä 2 (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
I54sosI54sos
-
I54sosdI54sosd
Pienryhmät
- pienryhmä 1
- pienryhmä 2
- 24.11.2023 08:30 - 10:00, RUO21-22 / Luento (pienryhmä 2)
- 24.11.2023 10:15 - 11:45, RUO21-22 / Luento (pienryhmä 1)
- 24.11.2023 12:30 - 14:00, RUO21-22 / Luento (pienryhmä 1)
- 05.12.2023 12:30 - 15:00, RUO21-22 / Kirjallinen tentti
- 07.12.2023 08:30 - 14:00, RUO21-22 / Suulliset tentit
- 08.12.2023 10:15 - 15:45, RUO21-22 / Suulliset tentit
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa kertoa koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
- osaa viestiä työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa
- osaa raportoida ja kirjata asiakkaan tilasta
- osaa välittää tarpeellista informaatiota asiakkaalle, omaisille ja muille tahoille
Sisältö
- kirjoittaminen ja lukeminen
- oman alan ammatillinen sanasto ja aihepiirit
- tyypillinen oman alan kirjallinen viestintä
Opetusmenetelmät
Lähi- ja etäopiskelu, sisältää itsenäistä, pari- ja pienryhmätyöskentelyä
Verkkokeskustelu, Paritehtävä, Osallistuminen lähiopetukseen, Pienryhmätyöskentely, Itsenäinen työskentely,
Oppimateriaalit
Oppimisalustalla on opettajan suosittelema kirjallisuus, muu materiaali, verkkotehtävät ja ohjeistus opiskelijan tuottamaan materiaaliin
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson aikana toteutettava mahdollinen, työelämälähtöinen tehtäväosio (esim. osana projektia/hanketta, itsenäinen tutustuminen työelämään ja työelämämateriaalin laatiminen (esim.portfolio, tiedonhaku omalta alalta ja sen raportointi, ym.) erikseen sovitusti edellyttäen, että opiskelijan kielitaito on riittävä.
AHOT 12/2018: Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT) Diakin Ahot-menettelyn mukaisesti, tieto löytyy tutkintosäännöstä ja Diak sähköisestä opinto-oppaasta
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö kurssikohtaisesti esim. vierailijat tai vierailukohteet, mahdollisesti työelämälähtöinen tehtäväosio esim. osana projektia/hanketta, tandem-opiskelu ruotsinkielisen oppilaitoksen kanssa tms.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Joka toteutukselle oma, kirjallisten tenttien uusinnat yleisissä tenteissä, suullisten tenttien uusinnoista sovitaan opintojakson opettajan kanssa erikseen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
kurssien rakenne on 10 luentoa ja tentit (lähiopetusviikoilla kaksi 2h luentoa), voi vaihdella lukujärjestyksessä.
suositeltava ajankohta on 2. lukukausi
Sisällön jaksotus
Kaksi opintojaksoa, ruotsin suullinen ja ruotsin kirjallinen kielitaito opetetaan yhtenä kurssina ja kokonaisuutena niin että yhdellä luennolla voi olla molempien toteutusten sisältöjä.
Luentojen lisäksi kurssin suoritukseen kuuluu sisältöjä kokoava ja soveltava kurssitehtävä (ryhmätyö), jota valmistellaan koko kurssin ajan. Kurssitehtävä esitellään kurssin lopussa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§,) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kirjallisen taidon
Lisätukea ja ohjausta on saatavilla opintojen aikana ja jälkeen niille opiskelijoille, joilla on vaikeuksia suoriutua opinnoista ja kokevat haasteita kurssitehtävissä mm. tukipaja muodossa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti
Kurssiarviointi 0-5
Tutkintodistukseen merkitään tyydyttävä/hyvä (virkatehtävissä vaadittava toisen kotimaisen kielen taito); Arvosanat 1-3 tuottaa arvosanan tyydyttävä kirjallinen kielitaito ja 4-5 hyvä kirjallinen kielitaito
Arvioinnin perusteet Yleiseurooppalainen viitekehys ja taitotasoasteikot (CEFR), KORU-arviointikriteeristö