SOS01MS23OUL Asiakastyön menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: SOS0105A20S-3025
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.03.2023 - 19.03.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 26.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Oulu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Opettaja
- Tarja Tuovinen-Kakko
- Juha Tapio
Ajoitusryhmät
- pienryhmä 1 (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
- pienryhmä 2 (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
I54sosI54sos
-
I54sosdI54sosd
Pienryhmät
- pienryhmä 1
- pienryhmä 2
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee ja osaa soveltaen käyttää erilaisia sosiaalialan asiakastyön työorientaatioita ja -menetelmiä
- osaa käyttää sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen, psykososiaalisen työn, ryhmätyön sekä yhteisöllisiä ja valtaistavia menetelmiä eri elämänvaiheissa ja -tilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen tukemisessa
- osaa toimia ihmisoikeuksia ja osallisuutta vahvistaen sosiaalialan asiakastyössä
Sisältö
- sosiaalialan asiakastyön työorientaatioiden ja -menetelmien teoriatausta
- sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen, psykososiaalisen työn, ryhmien ohjauksen sekä yhteisöllisen ja valtaistavan asiakastyön menetelmät sosiaalialalla
- osallisuutta edistävät asiakastyön menetelmät
- voimavaralähtöiset asiakastyön menetelmät
Opetusmenetelmät
Toteutus:
Menetelmäluennot ja harjoitteet
Tiimitehtävä
Työelämäyhteistyö
Opintosuorituksen kuvaus
Opiskelija perehtyy ennen lähijaksoa sähköiseen oppimisalustaan sekä alustalla oleviin materiaaleihin. Opintojakson aloittavalla aloitusluennolla on välttämätöntä olla läsnä. Opintojakson käynnistyessä tarkistetaan jo aiemmin lukukaudella muodostetun (AIK01 opinnoissa) opiskelijatiimin jäsenet ja varmistetaan työelämäyhteistyön mahdollisuus.
Lähiopetuksessa käsitellään työorientaatioiden ja -otteiden perusteita ja tehdään pareina tai pienryhmissä toiminnallisia harjoitteita ja simulaatioita. Lähiopetukseen liittyy myös lisämateriaaleja, joihin opiskelija perehtyy itsenäisesti.
Opintojakson aikana tiimin jäsenet soveltavat valittua menetelmää tai työorientaatiota aikuis- ja nuorisososiaalityön työelämäyhteistyössä. Tiimi toteuttaa opintojakson alussa sovitut ohjauskerrat asiakastyössä työelämäyhteistyötahon kanssa sopien ja ohjatusti.
Opintojakso päätetään kokoavaan leffatapahtumaan, johon tiimit työstävät teoriatietoon ja työelämäyhteistyön kokemuksiin perustuvan lyhyen menetelmävideon (max 7 min). Leffatapahtuma on avoin työelämäyhteistyötahoille.
Oppimateriaalit
Näkki, P. & Sayed, T. (toim.). (2015). Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Edita.
Vogt, I. (2016). Voimavarakeskeinen lähestymistapa sosiaaliohjauksessa. Teoksessa J. Helminen (toim.), Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä (s. 29–43). Edita.
Muu suositeltava kirjallisuus on sähköisellä oppimisalustalla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
VAIHTOEHTOINEN SUORITUSTAPA:
Vaihtoehtoinen opintojakson suoritus toteutuu työelämäyhteistyössä. Opiskelija toteuttaa työelämän menetelmätyöhön liittyvistä tarpeista nousevan oppimistehtävän. Opiskelija asettaa itselleen työskentelysuunnitelman, jonka opintojakson opettaja hyväksyy. Raportissa opiskelija kuvaa toteutuksen tavoitteet, toteutusprosessin sekä arvioi toimintaansa. Tehtävän toteuttaminen edellyttää opintojakson tavoitteiden mukaisesti useisiin menetelmiin perehtymistä ja soveltamista. Tehtävä tulee olla myös teoriatietoon ja kurssimateriaaliin perustuva.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tehtävät tehdään yhteistyössä työelämän kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija osallistuu aktiivisesti lähiopetukseen, harjoitteisiin ja tiimin työelämässä toteutuvaa työskentelyyn sekä perehtyy itsenäisesti työorientaatioihin ja -menetelmiin liittyviin materiaaleihin. Opintojakson suorittaminen edellyttää lähipäivien lisäksi aktiivista panostusta tiimi- ja työelämätyöskentelyyn.
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu pitkäkestoisesti lukukauden aikana.
Lisätietoja opiskelijoille
Menetelmäluennoille ja harjoitteisiin on läsnäolovelvollisuus. Poissaolot korvataan mahdollisuuksien mukaan rinnakkaisryhmän opetuksessa.
Poissaolot työelämässä tapahtuvasta asiakasohjauksesta tulee korvata.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin perusteet:
Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa työorientaatioita ja -otteita, osallistuu tiimin työskentelyprosessiin työelämässä ja videon työstämiseen. Osaamista arvioidaan Diakin arviointikriteerien perusteella
(hyväksytty-hylätty)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty