Siirry suoraan sisältöön

KHO14MS23POR Perushoito, päivittäisissä toiminnoissa tukeminen ja ergonomia, simulaatiot (2 op)

Toteutuksen tunnus: KHO1402A15S-3055

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.03.2023 - 19.03.2023

Ajoitus

18.09.2023 - 17.12.2023

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Pori

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 333

Koulutus

  • Terveydenhoitaja (AMK)
  • Sairaanhoitaja (AMK)

Opettaja

  • Janita Laine-Ahola
  • Karoliina Salminen
  • Ella Eronen-Levonen

Ryhmät

  • POR-S23th
    POR-S23th
  • POR-S23sh
    POR-S23sh
  • 18.09.2023 12:30 - 13:15, KHO14 / Info
  • 03.10.2023 08:00 - 09:00, KHO14 / Ennakkotehtävä tehtävä ennen taitopajoja
  • 09.10.2023 12:30 - 15:45, KHO14 / Taitopaja 1 (pienryhmä A)
  • 10.10.2023 12:30 - 15:45, KHO14 / Taitopaja 1 (pienryhmä B)
  • 31.10.2023 08:30 - 11:45, KHO14 / Taitopaja 2 (pienryhmä B)
  • 01.11.2023 12:30 - 15:45, KHO14 / Taitopaja 2 (pienryhmä A)
  • 06.11.2023 08:30 - 11:45, KHO14 / Taitopaja 3 (pienryhmä A)
  • 07.11.2023 08:30 - 11:45, KHO14 / Taitopaja 3 (pienryhmä B)
  • 13.12.2023 08:30 - 11:45, KHO14 / Simulaatio (pienryhmä A)
  • 13.12.2023 12:30 - 15:45, KHO14 / Simulaatio (pienryhmä B)
  • 14.12.2023 08:30 - 11:45, KHO14 / Simulaatio (pienryhmä C)

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa kohdata asiakkaan aktiivisena toimijana omassa hoidossaan
- osaa toteuttaa perushoitoa ja tukea potilasta päivittäisissä toiminnoissa
- osaa käyttää vuorovaikutusta hoidollisissa avustustilanteissa
- osaa toimia aseptisesti oikein
- osaa toimia ergonomisesti
- osaa perustella toimintaansa

Sisältö

- asiakas aktiivisena toimijana
- perushoito ja päivittäiset perustoiminnot, painehaavaumien riskiarviointi ja ehkäisy
- vuorovaikutus
- aseptinen toiminta ja työjärjestys
- ergonomia
- potilasturvallisuus

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu, lähiopetus, simulaatio-opetus.

Ydinsisällöt:
- Toimintakyvyn tukeminen ja ylläpitäminen
- Aseptinen toiminta ja työjärjestys, tavanomaiset varotoimenpiteet, verivarotoimet ja erilaiset eristykset, suojapukeutuminen
- Perushoito ja päivittäiset perustoiminnot, ravitsemussuositukset
- Kuolevan potilaan hoitaminen
- Painehaavaumien riskiarviointi ja ehkäisy
- Ergonomia, potilassiirrot, kosketus
- Potilasturvallisuus
- Hengityksen ja verenkierron tarkkailu ja toiminta
- Potilaan tilan arvio (ABCDE)
- Kustannustehokas ja ympäristön sekä kestävän kehityksen huomioiva työskentely

Opintojen etenemisestä säädetään tarkemmin Diakin tutkintosäännössä https://www.diak.fi/opiskelu/yleista-tietoa-opiskelusta/opiskelu-saannot/tutkintosaanto/.

Oppimateriaalit

Rautava- Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen, T., Ojala, M., & Vuorinen, S. (2019 tai 2020). Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanoma Pro Oy.

TAI vaihtoehtoisesti

Iivanainen, A., & Syväoja, P. (2016). Hoida ja kirjaa. SanomaPro Oy.

EDELLISISTÄ TEOKSISTA SEURAAVAT SISÄLLÖT:
Käsihygienia/infektioiden ehkäisy,
Aktiviteetti,
Eritys,
Hengitys,
Verenkierto,
Ihon hoito/painehaavojen ehkäisy,
Päivittäiset toiminnot,
Ravitsemus,
Kuolevan potilaan hoito,
Potilasturvallisuus.

Kohonnut verenpaine. Käypä hoito -suositus 2020. Duodecim.
Saatavilla http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi04010

Terveysportti, Hoitotyön tietokanta, Sairaanhoitajan käsikirja: Verenpaineen mittaaminen.

Tamminen-Peter, L. & Wikström,G. (2014). Potilassiirrot. Taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos.
(pdf-tiedostona Diakle-alustalla).

Tamminen-Peter, L. et al. (2007). Potilaan siirtymisen ergonominen avustaminen. STM:n julkaisuja 2007:6. (pdf-tiedostona Diakle-alustalla).

Korona-tietoisku [Verkkokurssi]. Oppiportti. Duodecim. https://www.oppiportti.fi/op/dvk00199

Estä painehaava- verkkokurssi. Oppiportti. Duodecim.

Peruselintoimintojen systemaattinen arviointi ABCDE-periaatteella- verkkokurssi. Oppiportti. Duodecim.

Ruokaviraston sivut ravitsemussuosituksista JA Terveyttä ruuasta. Suomalaiset ravitsemussuositukset, 2014. (pdf.)

Ympäristöterveys. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://thl.fi/fi/web/ymparistoterveys

Ekososiaalista tulevaisuutta rakentamassa. Dialogi. https://dialogi.diak.fi/teemanumerot/ekososiaalista-tulevaisuutta-rakentamassa/

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Lähihoitajataustaiset opiskelijat voivat suorittaa opinnot vaihtoehtoisesti testillä. Testistä sovitaan erikseen opon kanssa. Mikäli testi on hylätty, osallistuu opiskelija ko. opintojaksolle ja suorittaa opintojaksosta ennakkotehtävät, sekä osallistuu simulaatioihin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Poissaolot ja suoritusten puuttuminen korvataan opintojakson opettajan ohjeiden mukaisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä on 26h 40min /opintopiste.

Sisällön jaksotus

Orientaatio opintoihin (100% läsnäolovelvoite), ennakkotehtävät, taitopajat (100% läsnäolovelvoite), simulaatiot (100% läsnäolovelvoite).

Esitietovaatimukset

Ei edellytä aiempia opintoja.

Lisätietoja opiskelijoille

Taitopajat ja simulaatio 100% läsnäolo.
Ennakkotehtävien oltava palautettuna ennen taitopajoja (ennakkotentti ja Oppiportin verkkokurssit).
Simulaatiot hyväksyttyjen taitopajojen jälkeen.


Taitopajojen aihealueet: perushoito, ergonomia sekä hengitys ja verenkierto.

Lisätiedot

AHOT 5/2021:
Vaihtoehtoinen suoritustapa, verkkotesti kaikille lh-taustaisille (korvaa ahot-hakemuksen). Mikäli opiskelija ei läpäise verkkotestiä, hän osallistuu osittain opintojaksolle (verkkotentti ja simulaatiot pakollisia).

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi: HYV/HYL

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää:

Ennakkoverkkotentti hyväksytty ennen taitopajoja.
Oppiportin verkkokurssien suorittaminen.
Osallistuminen taitopajoihin 100%.
Osallistuminen simulaatioihin 100%.


Osaamista arvioidaan suhteessa opintojen alkuvaiheen osaamistavoitteisiin.
Arvioinnista löytyy tietoa Opiskelijan osaamisen arviointi https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/.

Tällä toteutuksella sovelletaan alkuvaiheen tason arviointikriteerejä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty