KNA02MS23HKI Kirkon nuorisotyön toimintatavat, menetelmät ja erityiskysymykset (6 op)
Toteutuksen tunnus: KNA0206A20S-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.03.2023 - 19.03.2023
Ajoitus
11.09.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
6 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
84 % Lähiopetus, 16 % Etäopetus
Yksikkö
Kirkolliset tutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Sanna Jattu
- Sami Ritokoski
Ryhmät
-
A52sosnA52sosn
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää nuorisotyötä yhdessä nuorten ja heidän perheidensä sekä muiden työntekijöiden kanssa
• osaa tukea ja vahvistaa lasten, nuorten ja heidän perheidensä osallisuutta ja toimijuutta seurakunnassa
• osaa soveltaa yhteisöllisyyttä, osallisuutta ja voimavaroja tukevia menetelmiä lasten, nuorten ja heidän perheidensä kanssa toimiessaan
• osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää rippikoulua ja muita kirkon nuorisotyön työmuotoja yhdessä seurakuntalaisten ja työntekijöiden kanssa
• osaa hyödyntää digitaalista viestintää nuorisotyön ja kristillisen kasvatuksen välineenä
• ymmärtää lasten ja nuorten kanssa toimimiseen liittyvät erityiskysymykset ja osaa toimia muiden ammattilaisten kanssa yhteistyössä
• tietää etsivän nuorisotyön ja nuorten palvelunohjauksen lähtökohdat
• osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä perheiden ja työntekijöiden kanssa
Sisältö
• rippikoulu ja isostoiminta
• kirkon varhaisnuorisotyö ja muut nuorisotyön työmuodot
• ryhmätoiminnan menetelmät, ryhmäturvallisuus sekä leiri- ja retkitoiminta
• digitaalinen nuorisotyö
• yhteistyö moniammatillisissa verkostoissa
• lapsen ja nuoren spiritualiteetti ja hengellinen ohjaus
• kriisityö sekä lasten ja nuorten sielunhoitoon liittyvät erityiskysymykset
• jumalanpalvelus- ja hartauselämän kehittäminen nuorisotyön näkökulmasta
Opetusmenetelmät
Opintosuoritus koostuu aktiivisesta osallistumisesta lähiopetukseen.
HUOM: Pakollisesta lähiopetuksesta ja seminaareista on mainittu Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet -kohdassa. Lisäksi opiskelijan on tehtävä hyväksytysti rippikoulutehtävä sekä Vertaisryhmän suunnitelma -tehtävä seminaareineen.
Oppimateriaalit
Suoritettava oppimateriaali: rippikoulutehtävä
Jattu, S. (2016). Isoja Ihmeitä: Isostoiminnan Linjaus 2016. (Suomen ev.lut. kirkon julkaisuja. Kirkon kasvatus ja perheasiat. 2016:43). Kirkkohallitus.
Pruuki, L. (2010). Rippikoulun pikkujättiläinen. LK-kirjat.
Suuri Ihme - Rippikoulusuunnitelma 2017: Elämää Jumalan kasvojen edessä. Suomen ev.lut.kirkon julkaisuja 60, Kirkko ja toiminta. Kirkkohallitus.
Turvallinen seurakunta (2019). Suomen ev.lut. kirkon julkaisuja. Kirkko ja toiminta. Kirkkohallitus 2019: 79. Kirkkohallitus.
Suoritettava kirjallisuus: vertaisryhmän suunnittelu
Laatikainen, T. (toim.) (2010). Vertaistoiminta kannattaa. Asumispalvelusäätiö ASPA.
Että kukaan ei jää yksin – Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kasvatuksen ulkopuolisuuden ehkäisyn suuntaviivat (2021). (Suomen ev.lut. kirkon julkaisuja: Kirkko ja toiminta). Helsinki: Kirkkohallitus.
Oheismateriaali:
ks. tarkemmat tiedot KNA2-Diaklesta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi suorittaa kokonaan opinnollistamalla tai osin opinnollistamalla ja osin kirjallisin tehtävin. Edellä kuvatut suoritustavat ovat mahdollisia niille opiskelijoille, joilla on aiempi sosionomi amk tai yhteisöpedagogi amk -tutkinto sekä määräaikainen nuorisotyönohjaajan työsuhde tai muuten mahdollisuus toimia nuorisotyönohjaajan tehtävissä ev.-lut. seurakunnassa. Koko opintojakson opinnollistamisesta tai osittaisesta opinnollistamisesta tulee sopia opinto-ohjaajan ja jakson vastuulehtorin kanssa ennen opintojakson alkamista.
Yksittäisten pakollisten luentojen ja seminaarien osalta valinnainen suoritustapa on kirjallinen tehtävä, jonka saa opettajalta pyydettäessä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Luentovierailijoita, oppimistehtäviin liittyvä mahdollinen työelämäyhteistyö
Kansainvälisyys
Opintojaksolla on mahdollista olla kansainvälisiä luentovierailijoita
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan pitää varautua ja sitoutua pakolliseen lähiopetukseen. Lähiopetuksen ja seminaarityöskentelyn työaikaa tarvitaan oppimistehtävien tekemiseen ja oppimateriaaliin perehtymiseen.
1 op = 27 h
Sisällön jaksotus
Jakson työskentely käynnistyy orientaatiolla, jonka jälkeen seuraa lähiopetusta ja itsenäistä perehtymistä oppimateriaaleihin. Oppimistehtävinä opiskelijat tekevät rippikoulua ja vertaisryhmätoimintaa koskevat ryhmätyöt. Opintojakson loppuvaiheessa toteutuvat näiden kahden ryhmätehtävän seminaarit.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksyttyyn opintosuoritukseen vaaditaan opiskelijan pakollinen läsnäolo lähiopetuksessa ja seminaareissa lukuun ottamatta rippikoululuentoa.
Tämän lisäksi opiskelijan pitää tehdä hyväksytysti seuraavat oppimistehtävät:
• Rippikoulutehtävä
• Vertaisryhmän suunnitelma -tehtävä
Osaamisen arvioinnissa käytetään opintojen keskivaiheen arviointikriteereitä: file:///C:/Users/xritsam/Downloads/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_AMK.pdf
Arviointiasteikko
0-5