Siirry suoraan sisältöön

KNA02MS23HKI Kirkon nuorisotyön toimintatavat, menetelmät ja erityiskysymykset (6op)

Toteutuksen tunnus: KNA0206A20S-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2023 - 19.03.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.09.2023 - 15.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
6 op
Lähiosuus
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettajat
Sanna Jattu
Sami Ritokoski
Ryhmät
A52sosn
A52sosn
Opintojakso
KNA0206A20S

Toteutukselle KNA02MS23HKI Kirkon nuorisotyön toimintatavat, menetelmät ja erityiskysymykset KNA0206A20S-3005 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Jakson työskentely käynnistyy orientaatiolla, jonka jälkeen seuraa lähiopetusta ja itsenäistä perehtymistä oppimateriaaleihin. Oppimistehtävinä opiskelijat tekevät rippikoulua ja vertaisryhmätoimintaa koskevat ryhmätyöt. Opintojakson loppuvaiheessa toteutuvat näiden kahden ryhmätehtävän seminaarit.

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää nuorisotyötä yhdessä nuorten ja heidän perheidensä sekä muiden työntekijöiden kanssa
• osaa tukea ja vahvistaa lasten, nuorten ja heidän perheidensä osallisuutta ja toimijuutta seurakunnassa
• osaa soveltaa yhteisöllisyyttä, osallisuutta ja voimavaroja tukevia menetelmiä lasten, nuorten ja heidän perheidensä kanssa toimiessaan
• osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää rippikoulua ja muita kirkon nuorisotyön työmuotoja yhdessä seurakuntalaisten ja työntekijöiden kanssa
• osaa hyödyntää digitaalista viestintää nuorisotyön ja kristillisen kasvatuksen välineenä
• ymmärtää lasten ja nuorten kanssa toimimiseen liittyvät erityiskysymykset ja osaa toimia muiden ammattilaisten kanssa yhteistyössä
• tietää etsivän nuorisotyön ja nuorten palvelunohjauksen lähtökohdat
• osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä perheiden ja työntekijöiden kanssa

Sisältö

• rippikoulu ja isostoiminta
• kirkon varhaisnuorisotyö ja muut nuorisotyön työmuodot
• ryhmätoiminnan menetelmät, ryhmäturvallisuus sekä leiri- ja retkitoiminta
• digitaalinen nuorisotyö
• yhteistyö moniammatillisissa verkostoissa
• lapsen ja nuoren spiritualiteetti ja hengellinen ohjaus
• kriisityö sekä lasten ja nuorten sielunhoitoon liittyvät erityiskysymykset
• jumalanpalvelus- ja hartauselämän kehittäminen nuorisotyön näkökulmasta

Oppimateriaalit

Suoritettava oppimateriaali: rippikoulutehtävä

Jattu, S. (2016). Isoja Ihmeitä: Isostoiminnan Linjaus 2016. (Suomen ev.lut. kirkon julkaisuja. Kirkon kasvatus ja perheasiat. 2016:43). Kirkkohallitus.

Pruuki, L. (2010). Rippikoulun pikkujättiläinen. LK-kirjat.

Suuri Ihme - Rippikoulusuunnitelma 2017: Elämää Jumalan kasvojen edessä. Suomen ev.lut.kirkon julkaisuja 60, Kirkko ja toiminta. Kirkkohallitus.

Turvallinen seurakunta (2019). Suomen ev.lut. kirkon julkaisuja. Kirkko ja toiminta. Kirkkohallitus 2019: 79. Kirkkohallitus.


Suoritettava kirjallisuus: vertaisryhmän suunnittelu

Laatikainen, T. (toim.) (2010). Vertaistoiminta kannattaa. Asumispalvelusäätiö ASPA.
Että kukaan ei jää yksin – Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kasvatuksen ulkopuolisuuden ehkäisyn suuntaviivat (2021). (Suomen ev.lut. kirkon julkaisuja: Kirkko ja toiminta). Helsinki: Kirkkohallitus.


Oheismateriaali:

ks. tarkemmat tiedot KNA2-Diaklesta

Opetusmenetelmät

Opintosuoritus koostuu aktiivisesta osallistumisesta lähiopetukseen.

HUOM: Pakollisesta lähiopetuksesta ja seminaareista on mainittu Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet -kohdassa. Lisäksi opiskelijan on tehtävä hyväksytysti rippikoulutehtävä sekä Vertaisryhmän suunnitelma -tehtävä seminaareineen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Luentovierailijoita, oppimistehtäviin liittyvä mahdollinen työelämäyhteistyö

Kansainvälisyys

Opintojaksolla on mahdollista olla kansainvälisiä luentovierailijoita

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi suorittaa kokonaan opinnollistamalla tai osin opinnollistamalla ja osin kirjallisin tehtävin. Edellä kuvatut suoritustavat ovat mahdollisia niille opiskelijoille, joilla on aiempi sosionomi amk tai yhteisöpedagogi amk -tutkinto sekä määräaikainen nuorisotyönohjaajan työsuhde tai muuten mahdollisuus toimia nuorisotyönohjaajan tehtävissä ev.-lut. seurakunnassa. Koko opintojakson opinnollistamisesta tai osittaisesta opinnollistamisesta tulee sopia opinto-ohjaajan ja jakson vastuulehtorin kanssa ennen opintojakson alkamista.

Yksittäisten pakollisten luentojen ja seminaarien osalta valinnainen suoritustapa on kirjallinen tehtävä, jonka saa opettajalta pyydettäessä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan pitää varautua ja sitoutua pakolliseen lähiopetukseen. Lähiopetuksen ja seminaarityöskentelyn työaikaa tarvitaan oppimistehtävien tekemiseen ja oppimateriaaliin perehtymiseen.

1 op = 27 h

Siirry alkuun