DKAVS22AVOIN Diakonian ja kasvatuksen ammatilliset lähtökohdat (5 op)
Toteutuksen tunnus: DKA0005A20A-3005
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
01.09.2022 - 02.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kirkolliset tutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 9
Koulutus
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Ilona Kontinen
Tavoitteet
Opiskelija
- tietää oman ammattialan historian ja keskeiset käsitteet
- osaa analysoida oman toimintansa taustalla olevia ihmiskäsityksiä ja arvoja
- ymmärtää ihmisen uskonnollisen kehityksen
- osaa reflektoida omaa toimintaansa ja vuorovaikutustaitojaan
Sisältö
- keskeisimmät kirkon alan taustatieteet ja ammattialan käsitteet
- kirkon diakonian ja kasvatuksen ammattien historia, nykytila ja tulevaisuus
- ammattialan eettiset lähtökohdat
- ihmisen uskonnollinen kehitys
- kohtaaminen ja vuorovaikutus
Opetusmenetelmät
Opintojakso perustuu opiskelijan itsenäiseen työskentelyyn. Työskentelyn aikana opiskelija perehtyy oppimateriaaliin ja kirjoittaa oppimistehtävää. Jakson alussa voi toteutuksesta riippuen olla yhteinen orientaatio ja tehtävän ohjeistus sekä lopussa yhteinen reflektio.
Oppimateriaalit
KAIKILLE YHTEINEN OPPIMATERIAALI (sosd/sosn/sosv/shd):
Gothóni, R. (2020). Kuuntelijan käsikirja. PS-Kustannus.
Kinnunen, T., Parviainen, J., Haho, A., & Olkkonen, M. (2019).
Ammatillinen kosketus: kuinka tunnetyötä tehdään. Kirjapaja.
Lindqvist, M. (2006 tai uudempi painos). Auttajan varjo: pahuuden ja haavoittuvuuden ongelma ihmistyön etiikassa. Otava.
Turvallinen seurakunta, s. 34 - 53. https://evl.fi/plus/seurakuntaelama/kasvatus/turvallinen-seurakunta
Lisäksi mahdollinen muu ajankohtainen materiaali.
ALAKOHTAINEN OPPIMATERIAALI:
DIAKONIATYÖNTEKIJÄN KELPOISUUS (sosd/shd):
Diakoniatyöntekijän eettiset ohjeet (DTL):
https://www.dtl.fi/ammatilliset-asiat/suositukset-ja-ohjeet.html
Kirkon ammattien yhteinen ydinosaamiskuvaus:
https://evl.fi/plus/koulutus-ja-tyoelama/kirkon-ammatit/kirkon-tyontekijan-ydinosaaminen
Diakonian viranhaltijan ydinosaamiskuvaus:
https://evl.fi/plus/koulutus-ja-tyoelama/kirkon-ammatit/kirkon-tyontekijan-ydinosaaminen/ydinosaamiskuvaukset-pdf-muodossa
KIRKON NUORISOTYÖNOHJAAJAN KELPOISUUS (sosn):
Kirkon nuorityönohjaajan eettiset ohjeet (KNT):
http://www.knt.fi/liitto/perustietoa/eettiset-ohjeet/
Kirkon ammattien yhteinen ydinosaamiskuvaus:
https://evl.fi/plus/koulutus-ja-tyoelama/kirkon-ammatit/kirkon-tyontekijan-ydinosaaminen
Nuorisotyönohjaajan ydinosaamiskuvaus:
https://evl.fi/plus/koulutus-ja-tyoelama/kirkon-ammatit/kirkon-tyontekijan-ydinosaaminen/ydinosaamiskuvaukset-pdf-muodossa
KIRKON VARHAISKASVATUKSENOHJAAJAN KELPOISUUS (sosv):
Kirkon ammattien yhteinen ydinosaamiskuvaus:
https://evl.fi/plus/koulutus-ja-tyoelama/kirkon-ammatit/kirkon-tyontekijan-ydinosaaminen
Varhaiskasvatuksenohjaajan ydinosaamiskuvaus:
https://evl.fi/plus/koulutus-ja-tyoelama/kirkon-ammatit/kirkon-tyontekijan-ydinosaaminen/ydinosaamiskuvaukset-pdf-muodossa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste on 27 tuntia opiskelijan työtä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävä arvioidaan asteikolla hyväksytty - täydennettävä.
Arviointi perustuu Diakin yleisiin arviointikriteereihin.
Tehtävän arvioinnissa painotetaan kirkon alan erityiskysymysten ja ammatillisuuden huomioimista sekä reflektointia suhteessa omaan aikaisempaan osaamiseen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty