Siirry suoraan sisältöön

LST03VS23DIAK Lastensuojelun sijaishuolto ja jälkihuolto (5 op)

Toteutuksen tunnus: LST0305A21S-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.03.2023 - 19.03.2023

Ajoitus

06.11.2023 - 03.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 333

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Mari Kirkanen
  • Severi Saihomaa
  • Tarja Isomäki

Ryhmät

  • F52sos
    F52sos
  • A52sos
    A52sos
  • 09.11.2023 09:00 - 12:00, LST03 / Orientaatio
  • 10.11.2023 12:00 - 15:00, LST03 / Luento 2
  • 13.11.2023 09:00 - 12:00, LST03 / Luento 3
  • 21.11.2023 12:15 - 15:15, LST03 / Luento 4
  • 27.11.2023 09:00 - 12:00, LST03 / Luento 5

Tavoitteet

Opiskelija
• tuntee ja osaa soveltaa sijais- ja jälkihuollon lainsäädäntöä ja ymmärtää laadukkaan
sijaishuollon merkityksen lapsen ja perheen elämässä
• tuntee sijaishuollon laatukriteerit ja osaa toimia niiden mukaisesti
• ymmärtää omaohjaajatyön merkityksen ja sisällön, sekä lapsen että perheen
näkökulmasta
• ymmärtää sijaishuollon ja jälkihuollon jatkumollisen työskentelyn merkityksen muutos- ja
siirtymätilanteissa
• osaa huomioida ja kehittää kokemusasiantuntijuutta lastensuojelussa
• osaa huomioida työssään lasten ja nuorten neuropsykiatriset haasteet, mielenterveyden
häiriöt ja päihteiden käytön
• tuntee työhyvinvoinnin merkityksen lastensuojelutyössä

Sisältö

• sijoituksen taustalla olevien tekijöiden (ACEs) huomioiminen hoidossa ja kasvatuksessa
• lasten ja nuorten neuropsykiatristen piirteiden, mielenterveyden häiriöiden ja päihteiden
käytön tunnistaminen
• lapsen asioissa tehtävä verkostotyö ja lähiverkoston kanssa työskentely
• sijaishuollon muodot, yksilöllisiin tarpeisiin vastaava laadukas sijaishuolto
• lastensuojelutyön terapeuttinen orientaatio sekä menetelmäosaaminen
• hyvin toteutettu ja kokonaisvaltainen jälkihuolto

Opetusmenetelmät

Verkkoluennot ja reflektoivaa työskentelyä.

Aika ja paikka

Opintojaksoon sisältyy luentoja, joissa on läsnäolovelvollisuus. Opetus toteutuu kokonaan zoomissa.

Oppimateriaalit

Oppimateriaalit löytyvät Diaklesta sen avauduttua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija tekee sijais-/jälkihuollon ammattilaisen haastattelun ja kirjatentin. Tenttiin tulee valikoidusti lähdemateriaalia opintojaksolta. Tentti on yksilötentti ja se tehdään Diakin yleisenä tenttipäivänä. Valinnaisesta suoritustavasta keskustellaan hyvissä ajoin opiskelijan opinto-ohjaajan ja opintojaksosta vastaavan lehtorin kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste on 26,7 h opiskelijan työmääränä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso sisältää aikaan sidottuja luentoja ja jakson lopuksi palautetaan oppimistehtävä.

Esitietovaatimukset

Diakin tutkinto-opiskelijoille: Ammatillisen kohtaamisen lähtökohdat ja palvelujärjestelmä (1 lk) sekä Osallisuus ja ohjaus (2 lk) temaattiset kokonaisuudet tulee olla suoritettu tai opiskelijalla on muutoin hankittu, tunnistettu ja tunnustettu vastaava osaaminen (Ahot). Opintojakso Perhetyö ja lastensuojelu 5 op opinnot tulee olla suoritettuna tai ahotoituna.
Avoimen AMK:n opiskelijoille: Opintojakso voidaan suorittaa avoimessa amk:ssa. Opiskelijan tulee tuntea sosiaalialan sekä perhetyön ja lastensuojelun palvelujärjestelmät ja asiakastyön perusteet. Opintojaksolla vaaditaan kirjallisen ja suullisen tuottamisen osaamista.

Lisätietoja opiskelijoille

Tutustu lastensuojelutyön suuntaaviin opintoihin myös tämän videon kautta: https://www.youtube.com/watch?v=8xtjngcEIb4

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa noudatetaan osaamisen yleisiä AMK arviointikriteerejä, vaatimustasoa II, keskivaiheen opinnot (NQF6).

Opintojakson lopussa jokainen opiskelija valmistelee ja palauttaa 15–20 minuutin pituisen ääni- ja/tai videotallenteen, jossa hän kokoaa ja jäsentää opintojakson sisältöjen mukaiset oppimiskokemuksensa ja tekemänsä haastattelun sijais-/jälkihuollosta. Tai tekee kirjallisen tehtävän, jonka sivumäärä on 10–12 sivua. (sivumäärään ei lasketa kansilehteä, sisällystä, lähdeluetteloa).

Opintojakso arvioidaan numeerisesti 1-5.

Kokoavan ääni- ja/tai videotallenteen / kirjallisen tehtävän arviointikriteerit:

*Opiskelija on käsitellyt kaikkia teemoja, hyödyntäen pohdittavaksi tarkoitettuja apukysymyksiä opintojakson tavoitteiden osalta.
*Opiskelija osoittaa perehtyneensä jakson sisältöihin.
*Opiskelija osoittaa perehtyneensä vaadittuun oppimateriaaliin.
*Lähdemateriaali tulee selkeästi kerrottua tallenteessa.
*Opiskelijan oma ammatillinen kriittinen reflektio asioiden tarkastelussa tulee ilmi.
*Oppimistehtävä on sisällöltään jäsennelty ja selkeä sekä ilmaisultaan ammatillinen.

Arviointiasteikko

0-5