HAR4HS23DIAK Vanhusten/ikääntyvien hoitotyön kliininen harjoittelu/kotisairaanhoidon harjoittelu (7 op)
Toteutuksen tunnus: HAR4007A20S-3024
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.03.2023 - 19.03.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 200
Koulutus
- Terveydenhoitaja (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
Opettaja
- Sinikka Paukkunen
- Tiina Takku
- Ulla Lahtela
Ryhmät
-
DiakDiak yhteinen
- 14.12.2023 14:30 - 16:00, HAR4 harkkainfo
Tavoitteet
Tavoitteet vanhusten / ikääntyvien hoitotyön harjoitteluun
Opiskelija
- osaa huomioida vanhusten / ikääntyvien moninaisuuden, monikulttuurisuuden sekä elämänhistorian merkityksen hoidossa ja ohjauksessa
- osaa tukea eri menetelmin vanhuksen / ikääntyvien hyvinvointia, toimintakykyä ja elämänlaatua
- osaa soveltaa lääketieteellisen hoidon perusteita kokonaisvaltaisessa ikääntyvien / vanhusten hoitotyössä
- osaa huomioida vanhusten / ikääntyvien läheisten terveyden edistämisen, omaishoitajuuden ja tuen tarpeen potilaan hoidossa
- osaa tunnistaa vanhusten / ikääntyvien huono-osaisuuden ja syrjäytymisen tunnusmerkkejä harjoitteluympäristön potilaissa ja heidän läheisissään ja toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tunnistaa vanhuksen / ikääntyvien ja läheisten henkisen ja hengellisen avun tarpeet sekä soveltaa auttavan vuorovaikutuksen ja hengellisen hoitotyön menetelmiä hoitosuhteessa
- tunnistaa lääkehoitoprosessin riskikohdat ja toimii vastuun mukaisesti
- lääkehoidon toteuttaminen eri antoreittejä käyttäen
- lääkehoidon vaikutusten seuranta, kirjaaminen, lääkehoidon tarkistus ja arviointi
- lääke- ja lääkitysturvallisuus
- osaa verkostoitua ja ohjata vanhusta / ikääntyvää ja hänen läheisiään käyttämään tarkoituksenmukaisia sosiaali- ja terveydenhuollon sekä 3. sektorin palveluita
- ymmärtää moniammatillisen tiimin merkityksen ja osaa toimia sen periaatteiden mukaisesti
- osaa käyttää vanhusten/ ikääntyneiden hoitotyössä käytettäviä teknologisia välineitä ja sovelluksia eettisesti ja asiakaslähtöisesti
- osaa arvioida ammatillisen kasvunsa vaihetta sekä esittää vanhusten hoitotyön kehittämishaasteita
Tavoitteet kotisairaanhoidon harjoitteluun
Opiskelija
- osaa huomioida asiakkaiden moninaisuuden, monikulttuurisuuden sekä elämänhistorian merkityksen kotona tapahtuvassa hoidossa ja ohjauksessa
- osaa arvioida ja tukea eri menetelmin kotisairaanhoidon asiakkaan hyvinvointia, toimintakykyä ja elämänlaatua
- osaa hyödyntää ja soveltaa asiakkaan hoidon tarpeen arvioinnin menetelmiä tunnistaakseen asiakkaan voinnissa tapahtuvia muutoksia
- osaa suunnitella ja arvioida asiakkaan hoitoa sekä terveyttä vaarantavia tekijöitä
- osaa toteuttaa asiakkaan hoitoa tehdyn hoitosuunnitelman mukaisesti
- osaa huomioida asiakkaan ja läheisten terveyden edistämisen sekä palvelun tarpeen asiakkaan hoidossa
- osaa tunnistaa asiakkaan ja läheisten huono-osaisuuden ja syrjäytymisen tunnusmerkkejä ja toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tunnistaa asiakkaan ja läheisten henkisen ja hengellisen avun tarpeet sekä soveltaa auttavan vuorovaikutuksen ja hengellisen hoitotyön menetelmiä asiakassuhteessa
- tunnistaa lääkehoitoprosessin riskikohdat ja toimii vastuun mukaisesti
- lääkehoidon toteuttaminen eri antoreittejä käyttäen
- lääkehoidon vaikutusten seuranta, kirjaaminen, lääkehoidon tarkistus ja arviointi
- lääke- ja lääkitysturvallisuus
- osaa verkostoitua ja ohjata asiakasta ja hänen läheisiään käyttämään tarkoituksenmukaisia sosiaali- ja terveydenhuollon sekä 3. sektorin palveluita
- ymmärtää moniammatillisen tiimin merkityksen ja osaa toimia sen periaatteiden mukaisesti
- osaa käyttää kotisairaanhoidossa käytettäviä teknologisia välineitä ja sovelluksia eettisesti ja asiakaslähtöisesti
- osaa arvioida ammatillisen kasvunsa vaihetta sekä tunnistaa kotisairaanhoidon kehittämiskohteita
Opetusmenetelmät
Opiskelija tekee lähtökohtaisesti tässä kotisairaanhoidon harjoittelun. Jos tämä ei ole mahdollista, tulee se tehdä toisessa kohtaa tutkinnon aikana. Tästä opiskelija sopii erikseen, joka huomioidaan henkilökohtaisessa opintosuunnitelmassa
TAVOITTEET vanhusten / ikääntyvien hoitotyön harjoitteluun
Opiskelija
• osaa huomioida vanhusten / ikääntyvien moninaisuuden, monikulttuurisuuden sekä elämänhistorian merkityksen hoidossa ja ohjauksessa
• osaa tukea eri menetelmin vanhuksen / ikääntyvien hyvinvointia, toimintakykyä ja elämänlaatua
• osaa soveltaa lääketieteellisen hoidon perusteita kokonaisvaltaisessa ikääntyvien / vanhusten hoitotyössä
• osaa huomioida vanhusten / ikääntyvien läheisten terveyden edistämisen, omaishoitajuuden ja tuen tarpeen potilaan hoidossa
• osaa tunnistaa vanhusten / ikääntyvien huono-osaisuuden ja syrjäytymisen tunnusmerkkejä harjoitteluympäristön potilaissa ja heidän läheisissään ja toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
• osaa tunnistaa vanhuksen / ikääntyvien ja läheisten henkisen ja hengellisen avun tarpeet sekä soveltaa auttavan vuorovaikutuksen ja hengellisen hoitotyön menetelmiä hoitosuhteessa
• tunnistaa lääkehoitoprosessin riskikohdat ja toimii vastuun mukaisesti
• lääkehoidon toteuttaminen eri antoreittejä käyttäen
• lääkehoidon vaikutusten seuranta, kirjaaminen, lääkehoidon tarkistus ja arviointi
• lääke- ja lääkitysturvallisuus
• osaa verkostoitua ja ohjata vanhusta / ikääntyvää ja hänen läheisiään käyttämään tarkoituksenmukaisia sosiaali- ja terveydenhuollon sekä 3. sektorin palveluita
• ymmärtää moniammatillisen tiimin merkityksen ja osaa toimia sen periaatteiden mukaisesti
• osaa käyttää vanhusten/ ikääntyneiden hoitotyössä käytettäviä teknologisia välineitä ja sovelluksia eettisesti ja asiakaslähtöisesti
• osaa arvioida ammatillisen kasvunsa vaihetta sekä esittää vanhusten hoitotyön kehittämishaasteita
TAVOITTEET kotisairaanhoidon harjoitteluun
• osaa huomioida asiakkaiden moninaisuuden, monikulttuurisuuden sekä elämänhistorian merkityksen kotona tapahtuvassa hoidossa ja ohjauksessa
• osaa arvioida ja tukea eri menetelmin kotisairaanhoidon asiakkaan hyvinvointia, toimintakykyä ja elämänlaatua
• osaa hyödyntää ja soveltaa asiakkaan hoidon tarpeen arvioinnin menetelmiä tunnistaakseen asiakkaan voinnissa tapahtuvia muutoksia
• osaa suunnitella ja arvioida asiakkaan hoitoa sekä terveyttä vaarantavia tekijöitä
• osaa toteuttaa asiakkaan hoitoa tehdyn hoitosuunnitelman mukaisesti
• osaa huomioida asiakkaan ja läheisten terveyden edistämisen sekä palvelun tarpeen asiakkaan hoidossa
• osaa tunnistaa asiakkaan ja läheisten huono-osaisuuden ja syrjäytymisen tunnusmerkkejä ja toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
• osaa tunnistaa asiakkaan ja läheisten henkisen ja hengellisen avun tarpeet sekä soveltaa auttavan vuorovaikutuksen ja hengellisen hoitotyön menetelmiä asiakassuhteessa
• tunnistaa lääkehoitoprosessin riskikohdat ja toimii vastuun mukaisesti
• lääkehoidon toteuttaminen eri antoreittejä käyttäen
• lääkehoidon vaikutusten seuranta, kirjaaminen, lääkehoidon tarkistus ja arviointi
• lääke- ja lääkitysturvallisuus
• osaa verkostoitua ja ohjata asiakasta ja hänen läheisiään käyttämään tarkoituksenmukaisia sosiaali- ja terveydenhuollon sekä 3. sektorin palveluita
• ymmärtää moniammatillisen tiimin merkityksen ja osaa toimia sen periaatteiden mukaisesti
• osaa käyttää kotisairaanhoidossa käytettäviä teknologisia välineitä ja sovelluksia eettisesti ja asiakaslähtöisesti
• osaa arvioida ammatillisen kasvunsa vaihetta sekä tunnistaa kotisairaanhoidon kehittämiskohteita
Aika ja paikka
Harjoitteluviikot toteutuvat toimipaikan lähijaksotustaulukon mukaisesti,
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Harjoittelu voidaan suorittaa myös lukukauden ulkopuolella hopsin mukaisesti ja noudattaen Diakin harjoitteluohjeita.
Harjoittelu voidaan suorittaa myös lukukauden aikana tai ulkopuolella työsuhteessa. Kts. erilliset ohjeet Diakin www-sivuilta (edellyttää toimimista sairaanhoitajan nimikkeellä)
Osana harjoittelua voidaan suorittaa ohjaavan opettajan kanssa sopien myös esim. osallistumalla työelämän tarjoamaan kehittämistoimintaan (OSKE).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelun mahdollisia harjoittelupaikkoja ovat erilaiset hoivayksiköt (yksityiset ja kaupungin), pienryhmäkodit, monipuoliset palvelukeskukset, kotihoito, kotisairaanhoito, kotisairaala (jos kokemusta ja paikka hyväksyy, usein syventävän vaiheen paikkoja), terveyskeskuksen vuodeosastot tällöin kotona tapahtuva hoitotyö tulee tehdä jossain muussa harjoittelussa) jne.
EU direktiivi 2013/55/EU Geriatrics and care for elderly, Palliative care and end of life
Harjoittelu voidaan toteuttaa myös moduuliharjoitteluna.
Kansainvälisyys
Harjoittelu Suomessa tai ulkomailla. Toimintaympäristössä, jossa osaamistavoitteet ovat saavutettavissa. Sovitaan opinto-ohjaajan ja opintojakson vastuuopettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
7 op = 187 t
Harjoittelupaikassa suoriettava tuntimäärä on 187h-8h= 179 h
Harjoittelutunteihin sisältyy:
Harjoitteluinfot (edellinen lukukausi ja harjoitteluvalmennus)
CV laadinta ja harjoittelupaikan hankinta
Tavoitteiden laadinta
Välireflektio (riippuen toteutuksen jaksotuksesta)
Loppureflektio
Ohjauskeskustelu/t lehtorin ja harjoittelun ohjaajan kanssa
Oman oppimisportfolion kirjoittaminen
Esitietovaatimukset
Terveysalan koulutuksessa 2. lukukauden harjoitteluun ja sen jälkeisiin harjoitteluihin osallistuminen edellyttää, että opiskelija on suorittanut Turvallinen lääkehoito ja -laskenta (LÄÄ01) -opintojakson hyväksytysti ja ennen seuraavia harjoitteluja niihin sisällöllisesti liittyvät lääkehoidon ja lääkelaskut hyväksytysti.
Lisätietoja opiskelijoille
AVOIN AMK:
Avoimina ammattikorkeakoulun opintoina suoritettavan harjoittelun edellytyksistä säädetään erikseen avoimen ammattikorkeakoulun ohjeissa. Harjoitteluun pääsy edellyttää avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijalta harjoittelusta vastaavan lehtorin ja opinto-ohjaajan haastatteluun osallistumista.
AHOT: Harjoittelu voidaan ahotoida Diakin ahot-ohjeiden mukaisesti (edellyttää sairaanhoitajan työkokemusta, lähihoitajan työkokemuksen perusteella ei voida tämän vaiheen harjoittelua AHOToida)
Lisätiedot
Opiskelija tekee lähtökohtaisesti tässä kotisairaanhoidon harjoittelun. Jos tämä ei ole mahdollista, tulee se tehdä toisessa kohtaa tutkinnon aikana. Tästä opiskelija sopii erikseen, joka huomioidaan henkilökohtaisessa opintosuunnitelmassa.
AHOT 8/2024:
Opetussuunnitelman HAR4 Vanhusten/ Ikääntyvien hoitotyön kliininen harjoittelu/ kotisairaanhoidon harjoittelu tai HAR5 Mielenterveyden edistämisen ja päihdehoitotyön harjoittelu voidaan ahotoida osittain tai kokonaan aikaisemman lähihoitajan työsuhteen perusteella.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ohjaava opettaja antaa palautteen opiskelijan laatimista henkilökohtaisista tavoitteista (laaditaan harjoittelun ohjaajan kanssa OPSIn tavoitteita soveltaen). Harjoittelussa on yksi arviointipuhelu, jossa on mukana opiskelija, opettaja ja harjoittelun ohjaaaja/ohjaajat. Kaikki osapuolet arvioivat oppimista suhteessa tavoitteisiin. Opiskelija palauttaa itsearvioinnin ja harjoittelunohjaaja laatii kirjallisen arvioinnin.
"Harjoittelun kokonaisarviointi perustuu opintokokonaisuuden tavoitteisiin, koulutusalan kompetensseihin ja harjoittelupaikan luonteeseen. Arvioinnin tarkoituksena on tukea opiskelijaa kehittämään omaa persoonaansa ja ammatillisuuttaan sekä arvioimaan työn, työkäytäntöjen ja oman toimintansa vaikutusta."
Ks lisää https://www.diak.fi/tyoelamapalvelut/yhteistyo/harjoittelupaikat/tietoa-ja-ohjeita-harjoittelun-ohjaajalle/
Harjoitelu on hyväksytty/hylätty.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty