Siirry suoraan sisältöön

YHT5NK24DIAK Mielenterveys- ja päihteet (4 op)

Toteutuksen tunnus: YHT5004A20S-3042

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.10.2023 - 07.04.2024

Ajoitus

02.01.2024 - 05.05.2024

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kirkolliset tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 666

Koulutus

  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
  • Sosionomi (AMK)
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
  • Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
  • Terveydenhoitaja (AMK)

Opettaja

  • Eeva Nykänen
  • Marianne Neuvonen

Ryhmät

  • A53sh
    A53sh
  • Diak
    Diak yhteinen
  • F54sos
    F54sos
  • A54sosd
    A54sosd
  • I54sosd
    I54sosd
  • F54sosd
    F54sosd
  • I53sh
    I53sh
  • E53sh
    E53sh
  • A54sh-lh
    A54sh-lh
  • F53sh
    F53sh
  • A54sosn
    A54sosn
  • HKI-S23sosvakaAVOIN
    Avoin amk - Sosionomikoulutus
  • A54sos
    A54sos
  • I54sos
    I54sos

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää mielenterveyteen ja päihteiden käyttöön liittyviä yksilöllisiä, yhteisöllisiä, yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- ymmärtää hyvinvointia ja positiivista mielenterveyttä suojaavien tekijöiden merkityksen
- tuntee keskeiset mielenterveyden häiriöt ja monihäiriöisyyden sekä niiden yksilöllisen ilmenemisen sekä yhteyden päihdeongelmiin
- tuntee perusteet päihteistä ja päihteiden käyttöön liittyvistä riskeistä ja haitoista
- ymmärtää erilaisten kriisien ilmenemismuotojen perusteet
- tietää keskeisen mielenterveys- ja päihdetyön lainsäädännön
- ymmärtää puheeksi oton sekä varhaisen ja oikea-aikaisen avun merkityksen
- ymmärtää mielenterveyttä edistävän ja korjaavan työn merkityksen
- ymmärtää päihteiden käyttöä ehkäisevän työn ja korjaavan päihdetyön merkityksen
- tuntee kriisityön perusteet ja auttamismuodot
- ymmärtää asiakaslähtöisyyden ja monialaisen asiantuntijuuden merkityksen mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyössä
- osaa arvioida ja analysoida omia arvojaan, asenteitaan ja omaa ihmiskäsitystään suhteessa mielenterveyteen ja päihteisiin

Sisältö

- hyvinvointia ja positiivista mielenterveyttä suojaavat tekijät ja mielenterveys- ja päihdeongelmille altistavat tekijät
- yleisimmät mielenterveyshäiriöt, monihäiriöisyys ja niiden yhteys päihdeongelmiin
- päihteet (alkoholi, korvikealkoholit, sekakäyttö, tupakka ja huumeet) ja riippuvuuskäyttäytyminen
- kriisien ilmenemismuodot
- mielenterveys- ja päihdetyön keskeinen lainsäädäntö
- mielenterveyttä edistävä ja korjaava työ
- päihteiden käyttöä ehkäisevä työ ja korjaava päihdetyö
- haittojen, terveysriskien ja ongelmien käsittely
- kriisityön perusteet ja auttamismuodot
- monialainen asiantuntijuus ja yhteistyö mielenterveys-,päihde- ja kriisityössä
- ammatillisen persoonallisen kasvun reflektio

Opetusmenetelmät

Tehtävinä suoritetaan
- kaksi tehtävää päihde-, mtt-, ja kriisityöstä,
- tehtävä ennaltaehkäisevästä näkökulmasta yhdestä yllämainitusta
kolmesta teemasta
- A-klinikkasäätiön "Alkoholi puheeksi"-kurssi
- lopputentti

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
Opiskelija ymmärtää psykososiaalisten, yhteiskunnallisten ja biogeneettisten tekijöiden vaikutuksia mielenterveys- ja päihdeongelmiin ja tuntee mielenterveystyön tasot.

Opiskelija tuntee väestöllisesti keskeisimmät mielenterveyden häiriöt ja ymmärtää ehkäisevän mielenterveystyön merkityksen niiden vähentämiseksi.

Opiskelija tietää kriisityön käsitteelliset lähtökohdat, kriisien luokittelun ja kriisiprosessin vaiheet.

Opiskelija tuntee yleisimmät päihteet ja niiden vaikutusmekanismit, vaikutukset ja haitat ja ymmärtää ehkäisevän päihdetyön merkityksen niiden vähentämiseksi ja päihteiden käytön tasot ja riippuvuuden eri muodot.

Opiskelija tietää mielenterveys- ja päihdetyön lainsäädännön ja sitä tukevat asetukset.
Opiskelija ymmärtää ammatillisen persoonallisen kasvun reflektion merkityksen asiakaslähtöistä ja monisektoriaalista työtä toteuttaessaan.

Oppimateriaalit

Kurssin tehtävissä käytettävä kirjallisuus Diakle-alustalla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-Kurssin voi suorittaa itsenäisesti Nonstop-versiolla. Rästisuorituksia ei ole mahdollista tehdä. Mikäli et ole palauttanut kaikkia tehtäviä määräpäivään mennessä, sinun tulee itse ilmoittautua uudelle toteutukselle ja suoritat opintojakson kokonaisuutena uudelleen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Rästisuorituksia ei ole mahdollista tehdä. Mikäli et ole palauttanut kaikkia tehtäviä määräpäivään mennessä, sinun tulee itse ilmoittautua uudelle toteutukselle ja suoritat opintojakson kokonaisuutena uudelleen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 op, yhteensä noin 107 tuntia

Sisällön jaksotus

Tehtävien ohjeistus Diakle-alustalla

Esitietovaatimukset

Ei edellytä aiempia opintoja

Lisätiedot

AHOT 5/2021: Diakin AHOT-ohjeet ja käytännöt

Sosionomi (AMK), diakoniatyö / sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö / sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus -koulutusten osalta opintojakso lasketaan osaksi kirkon alan opintoja (Diakonian ja kristillisen kasvatuksen ammatilliset lähtökohdat).

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

alkuvaiheen opintojen arvioinnin perusteet / hyväksytysti suoritetut tehtävät

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty