Siirry suoraan sisältöön

MUU02VK24HKI Sosiaaliturvaohjaus ja sosiaaliturvan kehitysnäkymät (5 op)

Toteutuksen tunnus: MUU0205A20S-3021

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.10.2023 - 29.10.2023

Ajoitus

22.01.2024 - 03.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 65

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Tiina Lintunen
  • Marianne Neuvonen

Ryhmät

  • HKI-S23sos
    HKI-S23sos
  • 23.01.2024 12:30 - 14:00, MUU02 / Orientaatio
  • 24.01.2024 08:30 - 11:30, MUU02 / Luento
  • 29.01.2024 09:00 - 12:00, MUU02 / Luento
  • 07.02.2024 10:30 - 11:30, MUU02 / Tehtävien ohjaus
  • 14.02.2024 12:30 - 13:30, MUU02 / Tehtävien ohjaus
  • 27.02.2024 12:45 - 15:45, MUU02 / Seminaari

Tavoitteet

Opiskelija
- oppii etsimään asiakaslähtöisesti soveltuvaa sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöä
- tuntee kuntoutusjärjestelmää ja sen merkitystä toiminta- ja työkyvyn varmistajana
- oppii ohjaamaan asiakasta lakisääteisen sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen hakemisessa
- tuntee keskeiset sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- tietää keskeiset sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamishaasteet

Sisältö

- lakisääteinen sosiaaliturva ja sitä täydentävät palvelut
- kuntoutusjärjestelmä
- sosiaaliturvaohjaus
- sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamistarpeet

Opetusmenetelmät

Luennot, pienryhmäkeskustelut ja seminaari/ webinaari toteutuvat opetuksena, joka on merkitty lukujärjestykseen ja edellyttää läsnäoloa joko verkossa/ kampuksella.
Sosiaaliturvaan liittyvät case-tehtävät teet paritehtävänä. Seminaari/webinaari liittyy case-tehtäviin ja edellyttää case-tehtävien palautusta ennen seminaaria. Lisäksi tehtävänä on verkkokeskustelutehtävä uusista teknologioista ja verkkotentti (pari/ tai yksilötehtävänä).

Tämä toteutus on ensisijaisesti verkkokoulutukseen valituille ja heidän ilmoittautumisensa huomioidaan ennen muita max. määrän täyttyessä

Aika ja paikka

Opetus, seminaari ja verkkotentti lukujärjestyksen mukaisesti, edellyttävät läsnäoloa opetuksessa. Opetus järjestetään joko lähiopetuksena kampuksella tai/ ja verkko-opetuksena lukujärjestyksen mukaisesti.

Oppimateriaalit

Verkkokeskustelussa ja sosiaaliturvatehtävässä hyödynnettävä oppimateriaali on oppimisalustalla.
Verkkotenttinä dialogi- eli paritentti (tai yksilötentti) seuraavista julkaisuista:

1) Pyykönen, A-M., Lammintakanen, J., & Pehkonen, A. (2022). Syrjiikö digitalisointi ihmisiä sosiaalipalveluissa? Kunnallisalan kehittämissäätiö.
https://kaks.fi/julkaisut/syrjiiko-digitalisointi-ihmisia-sosiaa-lipalveluissa/

2) Kivistö, M., Heini, A., Kontu, K., Kunttu, K., Lappalainen, T., Lindroos, N., Ronimus, H., & Sjöblom, S. (2019). Asiakasosallisuuden toteutuminen ja digitalisaation mahdollisuudet vammaissosiaalityön asiakasprosessissa. Kuntoutus, 42(1), 18–24. https://journal.fi/kuntoutus/article/view/97232

3) Niemelä, J., & Kivipelto, M. (2019). Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sote-keskusten lähtökohdaksi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-426-4

4) Sosiaaliturvan valinnat ja perusperiaatteet: Sosiaaliturvakomitean raportti. (2022). Sosiaali- ja terveysministeriö.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-8452-3

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija tekee tehtävät yksilötehtävinä ja tentin yleisenä tenttipäivänä. Opetuksen korvaaminen toteutuu sovitusti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lukujärjestyksen mukaisesti. Verkkotentti uusitaan yleisenä tenttipäivänä.

Kansainvälisyys

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op= 27 tuntia opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa opetuksella, joka sisältää orientaation opintojaksolle, luento-osuuksia ja oppimistehtävien läpikäynnin. Opetusta on lisäksi lukujärjestykseen merkittyinä kertoina opintojakson aikana sekä opintojakson lopussa on yhteinen seminaari/ webinaari sekä verkkotentti tenttikirjasta. Tarkemmat ohjeet ovat oppimisalustalla.

Opintojaksossa on kolme oppimistehtävää: sosiaaliturvaan liittyvä paritehtävä, verkkokeskustelutehtävä uusiin teknologioihin liittyen sekä verkkotentti tenttiteoksesta.

Lisätietoja opiskelijoille

AHOT Diakin ahotointiohjeiden mukaisesti. Ahot-hakemuksessa on osoitettava sosiaaliturvan ja digitalisaation hyvää hallintaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään DIAK:n alkuvaiheen arviointikriteereitä. Tentti arvioidaan arviointiasteikolla 0-5, sosiaaliturvatehtävä ja verkkokeskustelutehtävä asteikolla täydennettävä/hyväksytty. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu eri oppimistehtävien yhteisarvioinnin perusteella.
Tarkemmat arviointiperusteet esitellään tehtävänannon yhteydessä.

Arviointiasteikko

0-5