AIK01VK24HKI-SOS Aikuis- ja nuorisososiaalityön lähtökohdat (5 op)
Toteutuksen tunnus: AIK0105A20S-3030
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
11.10.2023 - 29.10.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 03.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 65
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Susanna Tanskanen
- Marianne Neuvonen
Ryhmät
-
HKI-S23sosHKI-S23sos
- 08.01.2024 10:00 - 14:00, AIK01 / Orientaatio ja tiimien muodostaminen
- 08.01.2024 14:15 - 15:30, AIK01 / Tiimien käynnistäminen
- 10.01.2024 09:00 - 16:15, AIK01 / Hyvinvointi ja huono-osaisuuden haasteet Kick Off-luento
- 15.01.2024 08:30 - 16:00, AIK01 / Rikosseuraamusalan seminaari
- 07.02.2024 12:30 - 14:45, AIK01 / Luento
- 07.02.2024 15:00 - 16:30, AIK01 / Luento
- 26.02.2024 08:30 - 12:00, AIK01 / Ilmiöseminaari ks. Diaklesta ohjaajien Zoomit
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee köyhyyteen ja huono-osaisuuteen liittyviä ilmiöitä sekä syrjäytymistä aiheuttavia rakenteita ja prosesseja
- tuntee aikuis- ja nuorisososiaalityön mahdollisuudet ja haasteet ennaltaehkäisevässä, etsivässä ja kuntouttavassa työssä
- ymmärtää arkielämän hallinnan ja osallisuuden edistämisen merkityksen asiakastyössä
- osaa analysoida ihmisoikeuksien toteutumista työskennellessään erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa
Sisältö
- köyhyys ja huono-osaisuus sekä ylisukupolvinen huono-osaisuus
- sosiaaliset ongelmat
- syrjäytymistä aiheuttavat rakenteet ja prosessit
- ennaltaehkäisevän, etsivän ja kuntouttavan aikuis- ja nuorisososiaalityön lähtökohdat
- arkielämän hallinta ja osallisuus
- ihmisoikeudet
Opetusmenetelmät
Opetuksena järjestetään luentoja, vierailijaluentoja ja ohjaus tiimeille sekä ilmiötehtävän seminaari. Opintojaksoon liittyvä kirjallinen oppimistehtävä ja siihen liittyvä esitys tehdään tiiminä ja oppimistehtävään liittyy opintokäynti työelämään. Työelämäkäyntiin liittyvä opintokäynti voi sisältää vapaaehtoistyötä. Toisen lukukauden opinnoissa sama opiskelijatiimi toimii tämän lukukauden aikana pitkäkestoisesti useiden opintojaksojen aikana.
Tämä toteutus on ensisijaisesti verkkokoulutukseen valituille ja heidän ilmoittautumisensa huomioidaan ennen muita max. määrän täyttyessä
Oppimateriaalit
Kirjallisessa tehtävässä käytetään lähteenä seuraavia pakollisia materiaaleja:
- kahta suomalaista ja yhtä englanninkielistä tieteellistä artikkelia, jotka tiimi itse valitsee ilmiöön liittyen
- yhtä seuraavista teoksista:
Saari, J., Eskelinen, N., & Björklund, L. (2020). Raskas perintö: Ylisukupolvinen huono-osaisuus Suomessa. Gaudeamus.
tai
Niemelä, M., & Saari, J. (toim.). (2013). Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. (Teemakirja 10). Kelan tutkimusosasto. http://hdl.handle.net/10138/40230
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijan vaihtoehtoinen suoritustapa edellyttää opinto-ohjaajan kanssa perusteiden selvittämistä. Vaihtoehtoinen toteutus on kirjallinen yksilötehtävä, jonka teema sovitaan työelämän yhteistyötahon kanssa. Tehtävän pakolliset materiaalit ovat em. artikkelit ja teokset.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijatiimi tutustuu oppimistehtävässä valitsemaansa köyhyyden ja huono-osaisuuden ilmiöön myös työelämäyhteistyössä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksossa ei ole tenttiä. Arviointiperusteena on ilmiötehtävä.
Kansainvälisyys
Opintojakso ei toteudu kv-yhteistyössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnot sijoittuvat toisen opiskelulukukauden alkupuolelle
Lisätietoja opiskelijoille
Sinulla tulee olla valmiuksia tiimityöskentelyyn, sähköisen oppimisalustan käyttöön sekä kirjallisen tehtävän tekemisen perusteisiin.
AHOT-hakemuksessa sinun tulee osoittaa monipuolinen opintojakson teemojen hallinta teoriassa ja käytännössä. AHOT-hakemus tehdään Diakin käytänteiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin perusteet:
Opiskelijana osallistut opetukseen.Työskentelet tiimissä aktiivisesti kirjallisen ilmiötehtävän ja esityksen osalta sekä osallistut tehtävään liittyvään työskentelyyn työelämässä. Kirjallinen oppimistehtävä arvioidaan Diakin arviointikriteerien mukaisesti. Opiskelijatiimin jäsenten arviointi voi olla yksilöllinen.
Arvosana muodostuu ilmiötehtävän arvosanan perusteella.
Arviointiasteikko
0-5