Siirry suoraan sisältöön

AIK02VK24HKI-SOS Muutossosiaalityö (5 op)

Toteutuksen tunnus: AIK0205A20S-3030

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.10.2023 - 29.10.2023

Ajoitus

26.02.2024 - 07.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 65

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Susanna Tanskanen
  • Marianne Neuvonen

Ryhmät

  • HKI-S23sos
    HKI-S23sos
  • 26.02.2024 13:00 - 14:00, AIK02 / Orientaatio
  • 27.02.2024 09:30 - 11:45, AIK02 / Muutossosiaalityön perusteet
  • 04.03.2024 10:00 - 14:00, AIK02 / Luento: peruttu
  • 05.03.2024 12:00 - 16:00, AIK02 / Lainsäädäntö II (etuudet) ja harjoite
  • 11.03.2024 08:30 - 12:00, AIK02 / Osallistava dokumentointi ja harjoite
  • 22.03.2024 13:00 - 16:00, AIK02 / Alue- ja yhteisötyö, itsenäinen tai kotiryhmänä opintokäynti
  • 25.03.2024 12:30 - 14:45, AIK02 / Alue- ja yhteisötyö opintokäynnin purku (ryhmien oma työskentely)
  • 02.04.2024 08:30 - 12:00, AIK02 / Verkkotentti

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää yhteiskunta-, yhteisö- ja yksilötason muutossosiaalityötä
- tuntee ja osaa soveltaen käyttää keskeistä aikuis- ja nuorisososiaalityön ohjaavaa ja velvoittavaa lainsäädäntöä
- tuntee sosiaalisen kuntoutuksen ja työllistämisen merkityksen sosiaalisen toimintakyvyn sekä osallisuuden vahvistamisessa
- osaa dokumentoida ja arvioida tavoitteellisen asiakastyön prosessin

Sisältö

- yhteiskunta-, yhteisö- ja yksilötason muutossosiaalityö
- yksilökohtaisen muutossosiaalityön prosessi: palvelutarpeiden kartoitus, suunnitelma, toteutus ja arviointi
- sosiaalisen kuntoutuksen ja työllistämisen lähtökohdat
- suunnitelmallinen ja osallistava dokumentointi

Opetusmenetelmät

Lähiopetukseesi sisältyy muutossosiaalityön ja sosiaalisen kuntoutuksen perusteiden, lainsäädännön sekä osallistavan dokumentoinnin opetusta. Lähiopetukseen sisältyy harjoitteita tunneilla mm. toimeentulotuesta ja osallistavasta dokumentoinnista.

Tämä toteutus on ensisijaisesti verkkokoulutukseen valituille ja heidän ilmoittautumisensa huomioidaan ennen muita max. määrän täyttyessä

Oppimateriaalit

Tentittävä kirja (osa kirjan artikkeleista):
Matthies, A.-L., Svenlin, A.-R., & Turtiainen, K. (toim.). (2021). Aikuissosiaalityö - Tieto, käytäntö ja vaikuttavuus. Gaudeamus Oy. Saatavissa kirjana ja e-kirjana kirjastoista.

Vaihtoehtoisen sähköisiä tieteellisiä artikkeleita sisältävän tenttimateriaalin löydät opintojakson sähköiseltä oppimisalustalta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoisesta suoritustavasta sopiminen tulee tehdä yhteistyössä opinto-ohjaajan kanssa perustellen. Oppimistehtävät suoritetaan yksilötehtävinä. Opetuksen korvaaminen toteutuu yhteisesti sovitun kirjallisen materiaalin tenttimisellä yleisessä tentissä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso sisältää yhteistyötä alue- ja yhteisötyön osalta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Yksilötentti verkossa -oppimistehtävän voit suorittaa yleisenä tenttipäivänä ja myös silloin tenttimateriaali voi olla mukana.

Kansainvälisyys

Opintojaksossa ei ole kansainvälistä yhteistyötä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso sijoittuu lukukauden loppupuolelle. Opintojakso edellyttää sinulta yksilötehtäviin valmistautumista itsenäisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijana osallistut opetukseen, suoritat hyväksytysti itsearviointitestin lainsäädännöstä (sähköinen testi), osoitat opetuksessa tehdyn harjoitteen (henkilökohtainen kirjausnäyte) pohjalta hallitsevasi perustaidot osallistavasta dokumentoinnista sekä hallitset muutossosiaalityön Yksilötentti verkossa -tenttimateriaalin hyväksytysti. Yksilötentti verkossa -oppimistehtävässä voit käyttää tentin aikana materiaaleja. Tentistä tulee numeerinen arvosana. Oppimistehtävät ovat yksilötehtäviä.

Opiskelijana sinun tulee osallistua opetukseen. Poissaolot korvataan. AHOT-hakemus tehdään Diakin yleisten ohjeisen mukaisesti. AHOT-hakemuksessa tulee osoittaa muutossosiaalityön teoreettinen ja käytännön hallinta, lainsäädännön hallinta sekä osallistavan dokumentoinnin perusteet Kansa-koulu -hankkeen materiaaleihin perustuen.

Arviointiasteikko

0-5

Hylätty (0)

Hylätyssä vastauksessa ei ole käytetty neljää artikkelia tai artikkeleiden käsittely jää hyvin suppeaksi ja pintapuoliseksi tai lähteiden käyttöä ei voida tekstistä päätellä tai lähteistyksen käyttö ei ole asianmukaista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

T1 Käsitteet on määritelty, mutta lähteiden hyödyntäminen puutteellista tai lähdeviittaukset eivät liity käsiteltävään asiaan tai ovat epäselviä. Vastauksessa on käsitelty annettua tehtävää neljän artikkelin avulla, mutta teksti on vaikeaselkoista ja lähdeviittaukset eivät aina liity käsiteltävään asiaan. Vastauksen lähdeviittaukset eivät ole Diakin ohjeiden mukaisia ja lähdeluettelossa on puutteita tai lähteet merkitty väärin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

H3 Käsitteet määritelty hyvin ja käsitteiden määrittelyssä käytetyt lähteet liittyvät käsitteen määrittelyyn hyvin. Vastauksessa on käsitelty annettua tehtävää hyvin vähintään neljän artikkelin avulla ja teksti on helppolukuista ja loogisesti etenevää ja siinä käytetyt lähteet liittyvät käsiteltyyn asiaan hyvin. Vastauksessa on omaa kriittistä pohdintaa sopivasti. Lähdeviittaukset ovat Diakin ohjeiden mukaisia ja lähdeluettelo on tehty hyvin kirjallisten ohjeiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5 Käsitteet määritelty tiivisti ja lähdeviittaukset tehty juuri oleellisimpiin lähteisiin. Vastauksessa on käsitelty annettua tehtävää johdonmukaisesti, keskustellen asiasta ja ilmiöstä kriittisesti, lähteitä oivaltavasti hyödyntäen. Omaa pohdintaa ja lähteiden analysointia on sopivassa suhteessa ja lähteenä on käytetty useita artikkeleita (ei vain neljää) monipuolisesti. Teksti on selkeää, tieteellistä tekstiä, joka etenee loogisesti. Lähdeviittaukset ovat Diakin ohjeiden mukaisia ja lähdeluettelo on tehty hyvin kirjallisten ohjeiden mukaisesti.