Siirry suoraan sisältöön

PERVK24HKI-SOS Perhetyö ja lastensuojelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: PER0005A20S-3031

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.10.2023 - 29.10.2023

Ajoitus

11.03.2024 - 21.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 65

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Severi Saihomaa
  • Tarja Isomäki

Ryhmät

  • HKI-S23sos
    HKI-S23sos
  • 11.03.2024 13:00 - 16:00, PER / Luento
  • 13.03.2024 09:00 - 12:00, PER / Luento
  • 19.03.2024 12:00 - 15:00, PER / Luento
  • 25.03.2024 08:30 - 11:30, PER / Luento
  • 27.03.2024 08:30 - 11:30, PER / Luento
  • 27.03.2024 14:00 - 16:30, PER / Luento
  • 03.04.2024 09:00 - 12:00, PER / Luento
  • 09.04.2024 08:30 - 11:30, PER / Menetelmiin tutustuminen, ryhmä A
  • 10.04.2024 08:30 - 11:30, PER / Menetelmiin tutustuminen, ryhmä B

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää kasvuolojen merkityksen suojaavana- ja riskitekijänä
- tuntee lapsi- ja perhetyön sekä lastensuojelun keskeisimmät toimintaympäristöt ja toimijat
- tuntee keskeisen lapsi- ja perhetyötä sekä lastensuojelua ohjaavan ja velvoittavan lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
- tuntee perhetyön asiakasprosessin ja lastensuojeluprosessin
- osaa dokumentoida asiakasprosessin ja lastensuojeluprosessin

Sisältö

- kasvuolojen suojaavat tekijät ja riskitekijät
- lapsi- ja perhetyön sekä lastensuojelun toimintaympäristöt
- lapsi- ja perhetyötä sekä lastensuojelua koskeva lainsäädäntö
- suunnitelmallinen ja osallistava dokumentointi

Opetusmenetelmät

Tämä toteutus on ensisijaisesti verkkokoulutukseen valituille ja heidän ilmoittautumisensa huomioidaan ennen muita max. määrän täyttyessä

Luennot, seminaari/vierailevat luennoitsijat, menetelmiin tutustuminen ja kirjallinen paritehtävä

Opintojakso muodostuu tavoitteiden kannalta keskeisten sisältöalueiden luennoista ja menetelmiin tutustumisesta.

Paritehtävässä opiskelijat syventyvät case-tehtävän avulla lapsiperheiden asiakasprosessin ja lastensuojeluprosessin etenemiseen ja perhetyön merkitykseen niiden osana. Paritehtävässä on kolme osiota, joista yksi on kaikille yhteinen ja yksi vaihtoehtoinen osio.

Lastensuojelun ja perhetyön menetelmiin tutustutaan pienryhmissä.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy Diaklesta.

Lainsäädännön osalta keskeisiä ovat sosiaalihuoltolaki ja lastensuojelulaki.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisesta suoritustavasta sovitaan aina erikseen opintojakson vastaavien lehtoreiden kanssa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijat voivat hyödyntää tehtävien tekemisessä työelämäyhteistyötahoja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Paritehtävä palautetaan opintojakson lopussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä on 27 h / opintopiste.

Sisällön jaksotus

Opintojakso sisältää opetusta, joka jaksottuu koko ajanjaksolle. Paritehtävän palautus opintojakson lopussa.

Lisätietoja opiskelijoille

AHOT, noudatetaan ahot-ohjeita ja opiskelija osallistuu etukäteen järjestettävään AHOT-infoon.

AHOT-hakemuksessa opiskelijan tulee osoittaa, että hän hallitsee lapsiperheiden asiakasprosessin ja lastensuojeluprosessin etenemisen ja perhetyön merkityksen niiden osana.
Sekä osaa hyödyntää erilaisia perhetyössä ja lastensuojelussa käytettäviä menetelmiä/välineitä.
Oma osaaminen on kuvattava riittävän tarkasti kaikkien edellä mainittujen asioiden osalta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään alkuvaiheen osaamisen kriteerejä. https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2017/12/Diak_Osaamisen_arviointikriteerit_AMK.pdf

Arviointi pohjautuu paritehtävän arvosanaan. Arviointi tehdään arviointimatriisilla.

Tehtävän arvioinnissa kiinnitetään erityisesti huomiota seuraaviin asioihin:

• tehtävänannon noudattaminen
• opiskelija tuntee peruspalvelut ja osaa soveltaa niitä esimerkkiperheen prosessissa
• opiskelija osaa soveltaa sosiaalihuoltolakia esimerkkiperheen prosessissa
• opiskelija osaa soveltaa lastensuojelulakia esimerkkiperheen prosessissa
• opiskelija tuntee palveluntarpeen arvioinnin
• opiskelija ymmärtää lastensuojelulain mukaisen perheen tukemisen osana lastensuojeluprosessia
• vanhemmuuden ja lasten tukeminen on huomioitu prosessin / työskentelyn aikana / eri vaiheissa
• läheisverkosto on huomioitu prosessin / työskentelyn aikana / eri vaiheissa
• lapsen etu on tarkastelun keskiössä ja perusteluna eri vaiheissa
• prosessin ei vaiheissa on kerrottu, mitä työmenetelmiä lasten ja perheen kanssa voisi hyödyntää
• tehtävässä on huomioitu monitoimijainen yhteistyö
• tehtävässä on huomioitu asianmukainen dokumentointi
• asioita on käsitelty ja perusteltu monipuolisesti vaaditun lähdemateriaalin pohjalta
• tehtävän jäsennys ja rakenne
• tehtävässä on lähdemateriaalin käytön lisäksi ammatillista pohdintaa

Arviointiasteikko

0-5