Siirry suoraan sisältöön

AIK01PK24HKI-SOSKIR Aikuis- ja nuorisososiaalityön lähtökohdat (5 op)

Toteutuksen tunnus: AIK0105A20S-3031

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.10.2023 - 29.10.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 03.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kirkolliset tutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 333

Koulutus

  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö

Opettaja

  • Susanna Tanskanen
  • Marianne Neuvonen

Ryhmät

  • HKI-S23sosd
    HKI-S23sosd
  • HKI-S23sosn
    HKI-S23sosn
  • 09.01.2024 12:15 - 15:00, AIK01 / Aloitusluento
  • 10.01.2024 09:00 - 16:15, AIK01 / Hyvinvointi ja huono-osaisuuden haasteet Kick Off-luento
  • 11.01.2024 13:00 - 16:00, AIK01 / Tiimityön käynnistäminen. Mukana opintososionomiharjoittelija
  • 15.01.2024 08:30 - 16:00, AIK01 / Rikosseuraamusalan seminaari
  • 23.01.2024 12:00 - 15:00, AIK01 / Tiimityöskentely
  • 25.01.2024 09:00 - 14:30, AIK01 / Tiimien ohjaus (tiimi sopii tunnin ohjausajan)
  • 30.01.2024 09:00 - 12:00, AIK01 / Tiimityöskentely
  • 06.02.2024 08:30 - 11:30, AIK01 / Tiimityöskentely
  • 07.02.2024 08:30 - 11:30, AIK01 / Tiimityöskentely
  • 07.02.2024 12:30 - 14:45, AIK01 / Luento
  • 07.02.2024 15:00 - 16:30, AIK01 / Luento
  • 14.02.2024 09:00 - 10:30, AIK01 / Ilmiöseminaarin työpaja, vap.eht. ohjaus Zoomissa
  • 15.02.2024 09:00 - 13:00, AIK01 / Ilmiöseminaari, toteutuu etänä Zoomissa
  • 19.02.2024 08:00 - 10:00, AIK01 / Tiimi- ja paritehtävien työstöä vkolla 8

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee köyhyyteen ja huono-osaisuuteen liittyviä ilmiöitä sekä syrjäytymistä aiheuttavia rakenteita ja prosesseja
- tuntee aikuis- ja nuorisososiaalityön mahdollisuudet ja haasteet ennaltaehkäisevässä, etsivässä ja kuntouttavassa työssä
- ymmärtää arkielämän hallinnan ja osallisuuden edistämisen merkityksen asiakastyössä
- osaa analysoida ihmisoikeuksien toteutumista työskennellessään erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa

Sisältö

- köyhyys ja huono-osaisuus sekä ylisukupolvinen huono-osaisuus
- sosiaaliset ongelmat
- syrjäytymistä aiheuttavat rakenteet ja prosessit
- ennaltaehkäisevän, etsivän ja kuntouttavan aikuis- ja nuorisososiaalityön lähtökohdat
- arkielämän hallinta ja osallisuus
- ihmisoikeudet

Opetusmenetelmät

Opetuksena järjestetään luentoja, vierailijaluentoja ja ohjaus tiimeille sekä ilmiötehtävän seminaari. Opintojaksoon liittyvä kirjallinen oppimistehtävä ja siihen liittyvä esitys tehdään tiiminä ja oppimistehtävään liittyy opintokäynti työelämään. Työelämäkäyntiin liittyvä opintokäynti voi sisältää vapaaehtoistyötä. Toisen lukukauden opinnoissa sama opiskelijatiimi toimii tämän lukukauden aikana pitkäkestoisesti useiden opintojaksojen aikana.

Ydinsisällöt
- köyhyys ja huono-osaisuus sekä ylisukupolvinen huono-osaisuus
- sosiaaliset ongelmat
- syrjäytymistä aiheuttavat rakenteet ja prosessit
- ennaltaehkäisevän, etsivän ja kuntouttavan aikuis- ja
nuorisososiaalityön lähtökohdat
- arkielämän hallinta ja osallisuus
- ihmisoikeudet

Oppimateriaalit

Kirjallisessa tehtävässä käytetään lähteenä seuraavia pakollisia materiaaleja:
- kahta suomalaista ja yhtä englanninkielistä tieteellistä artikkelia, jotka tiimi itse valitsee ilmiöön liittyen
- yhtä seuraavista teoksista:

Saari, J., Eskelinen, N., & Björklund, L. (2020). Raskas perintö: Ylisukupolvinen huono-osaisuus Suomessa. Gaudeamus.

tai

Niemelä, M., & Saari, J. (toim.). (2013). Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. (Teemakirja 10). Kelan tutkimusosasto. http://hdl.handle.net/10138/40230

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijan vaihtoehtoinen suoritustapa edellyttää opinto-ohjaajan kanssa perusteiden selvittämistä. Vaihtoehtoinen toteutus on kirjallinen yksilötehtävä, jonka teema sovitaan työelämän yhteistyötahon kanssa. Tehtävän pakolliset materiaalit ovat em. artikkelit ja teokset.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijatiimi tutustuu oppimistehtävässä valitsemaansa köyhyyden ja huono-osaisuuden ilmiöön myös työelämäyhteistyössä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksossa ei ole tenttiä. Arviointiperusteena on ilmiötehtävä.

Kansainvälisyys

Opintojakso ei toteudu kv-yhteistyössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnot sijoittuvat toisen opiskelulukukauden alkupuolelle

Lisätietoja opiskelijoille

Sinulla tulee olla valmiuksia tiimityöskentelyyn, sähköisen oppimisalustan käyttöön sekä kirjallisen tehtävän tekemisen perusteisiin.
AHOT-hakemuksessa sinun tulee osoittaa monipuolinen opintojakson teemojen hallinta teoriassa ja käytännössä. AHOT-hakemus tehdään Diakin käytänteiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perusteet:
Opiskelijana osallistut opetukseen.Työskentelet tiimissä aktiivisesti kirjallisen ilmiötehtävän ja esityksen osalta sekä osallistut tehtävään liittyvään työskentelyyn työelämässä. Kirjallinen oppimistehtävä arvioidaan Diakin arviointikriteerien mukaisesti. Opiskelijatiimin jäsenten arviointi voi olla yksilöllinen.
Arvosana muodostuu ilmiötehtävän arvosanan perusteella.

Arviointiasteikko

0-5