PERPK24HKI-SOSKIR Perhetyö ja lastensuojelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: PER0005A20S-3032
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
11.10.2023 - 29.10.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 18.02.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kirkolliset tutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Severi Saihomaa
- Teija Kynkäänniemi
Ryhmät
-
HKI-S23sosdHKI-S23sosd
-
HKI-S23sosnHKI-S23sosn
- 09.01.2024 08:30 - 11:30, PER / Orientaatio
- 11.01.2024 09:00 - 12:00, PER / Luento 2
- 16.01.2024 12:00 - 14:45, PER / Luento 3
- 22.01.2024 08:30 - 11:30, PER / Luento 4
- 22.01.2024 12:30 - 15:30, PER / Luento 5
- 24.01.2024 08:30 - 11:30, PER / Menetelmiin tutustuminen A-ryhmä
- 24.01.2024 12:30 - 15:30, PER / Menetelmiin tutustuminen B-ryhmä
- 08.02.2024 09:00 - 14:30, PER / Seminaari
- 16.02.2024 12:00 - 15:00, PER / Luento 6
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää kasvuolojen merkityksen suojaavana- ja riskitekijänä
- tuntee lapsi- ja perhetyön sekä lastensuojelun keskeisimmät toimintaympäristöt ja toimijat
- tuntee keskeisen lapsi- ja perhetyötä sekä lastensuojelua ohjaavan ja velvoittavan lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
- tuntee perhetyön asiakasprosessin ja lastensuojeluprosessin
- osaa dokumentoida asiakasprosessin ja lastensuojeluprosessin
Sisältö
- kasvuolojen suojaavat tekijät ja riskitekijät
- lapsi- ja perhetyön sekä lastensuojelun toimintaympäristöt
- lapsi- ja perhetyötä sekä lastensuojelua koskeva lainsäädäntö
- suunnitelmallinen ja osallistava dokumentointi
Opetusmenetelmät
Luennot, seminaari/vierailevat luennoitsijat, menetelmiin tutustuminen ja kirjallinen paritehtävä
Opintosuorituksen kuvaus
Opintojakso muodostuu tavoitteiden kannalta keskeisten sisältöalueiden luennoista ja menetelmiin tutustumisesta.
Paritehtävässä opiskelijat syventyvät case-tehtävän avulla lapsiperheiden asiakasprosessin ja lastensuojeluprosessin etenemiseen ja perhetyön merkitykseen niiden osana. Paritehtävässä on kolme osiota, joista yksi on kaikille yhteinen ja yksi vaihtoehtoinen osio.
Lastensuojelun ja perhetyön menetelmiin tutustutaan pienryhmissä.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy Diaklesta.
Lainsäädännön osalta keskeisiä ovat sosiaalihuoltolaki ja lastensuojelulaki.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat voivat hyödyntää tehtävien tekemisessä työelämäyhteistyötahoja.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Paritehtävä palautetaan opintojakson lopussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on 27 h / opintopiste.
Sisällön jaksotus
Opintojakso sisältää lähi- ja etäopetusta, joka jaksottuu koko ajanjaksolle. Paritehtävän palautus opintojakson lopussa.
Lisätietoja opiskelijoille
AHOT, noudatetaan ahot-ohjeita ja opiskelija osallistuu etukäteen järjestettävään AHOT-infoon.
AHOT-hakemuksessa opiskelijan tulee osoittaa, että hän hallitsee lapsiperheiden asiakasprosessin ja lastensuojeluprosessin etenemisen ja perhetyön merkityksen niiden osana.
Sekä osaa hyödyntää erilaisia perhetyössä ja lastensuojelussa käytettäviä menetelmiä/välineitä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään alkuvaiheen osaamisen kriteerejä. https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2017/12/Diak_Osaamisen_arviointikriteerit_AMK.pdf
Arviointi pohjautuu paritehtävän arvosanaan. Arviointi tehdään arviointimatriisilla.
Tehtävän arvioinnissa kiinnitetään erityisesti huomiota seuraaviin asioihin:
• tehtävänannon noudattaminen
• opiskelija tuntee peruspalvelut ja osaa soveltaa niitä esimerkkiperheen prosessissa
• opiskelija osaa soveltaa sosiaalihuoltolakia esimerkkiperheen prosessissa
• opiskelija osaa soveltaa lastensuojelulakia esimerkkiperheen prosessissa
• opiskelija tuntee palveluntarpeen arvioinnin
• opiskelija ymmärtää lastensuojelulain mukaisen perheen tukemisen osana lastensuojeluprosessia
• vanhemmuuden ja lasten tukeminen on huomioitu prosessin / työskentelyn aikana / eri vaiheissa
• läheisverkosto on huomioitu prosessin / työskentelyn aikana / eri vaiheissa
• lapsen etu on tarkastelun keskiössä ja perusteluna eri vaiheissa
• prosessin ei vaiheissa on kerrottu, mitä työmenetelmiä lasten ja perheen kanssa voisi hyödyntää
• tehtävässä on huomioitu monitoimijainen yhteistyö
• tehtävässä on huomioitu asianmukainen dokumentointi
• asioita on käsitelty ja perusteltu monipuolisesti vaaditun lähdemateriaalin pohjalta
• tehtävän jäsennys ja rakenne
• tehtävässä on lähdemateriaalin käytön lisäksi ammatillista pohdintaa
Arviointiasteikko
0-5