AMM01PK24HKI-SH Ammattialan kehittämistyön välineet I (3 op)
Toteutuksen tunnus: AMM0103A20S-3062
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
11.10.2023 - 29.10.2023
Ajoitus
29.01.2024 - 26.05.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Henna Mäkinen
- Marketta Fredriksson
- Päivi Pässilä
Ryhmät
-
HKI-S23shHKI-S23sh
- 31.01.2024 09:00 - 11:15, AMM01 / Aloitusluento
- 31.01.2024 12:15 - 13:45, AMM01 / Tiedonhakuopastus
- 31.01.2024 14:00 - 15:30, AMM01 / Tutkimuskirjoittamisen perusteet
- 06.02.2024 13:00 - 16:00, OSKE-tori
- 21.02.2024 08:30 - 10:45, AMM01 / Itsenäinen pienryhmätyöskentely
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee tiedonkäsitykset ja tiedon eri lajeja
- tietää sosiaali-, terveys- ja kirkon alan kehittämistyön lähtökohtia
- tuntee projektitoiminnan perusteet
- tuntee palvelumuotoilun ja konseptoinnin peruskäsitteet ja -käytännöt
- tunnistaa muuttuvan työelämän ja ammatillinen osaamisen kehittämiskohteita
- tuntee tutkimuskirjoittamisen perusteet ja tutkimusraportin tekstilajina
Sisältö
- tiedonkäsitykset ja tiedonlajit
- tiedonlähteet, tietokannat ja lähdekritiikki
- kehittämistyön lähtökohdat sosiaali-, terveys- ja kirkon alalla
- projektitoiminta
- palvelumuotoilu
- konseptointi
- tiedonlähteet, tietokannat ja lähdekritiikki
- tutkimuskirjoittaminen ja tutkimusraportti tekstilajina
Opetusmenetelmät
Opintosuorituksen kuvaus
Lähipäivä opintojakson alussa (orientaatio, tehtävät ja aikataulut; osallistavan kehittämisen peruskäsitteet ja prosessi; informaatikon luento/työpaja & informaatiolukutaidon osaamiskoe; Diakin hankkeiden ja työelämäkumppanuuksien esittely)
Oppimista tukevat tallenteet oppimisalustalla
Osallistuminen OSKE -torille
Tiedot Diakin hankkeista ja työelämäkumppanuksista Diakin ulkoisilla nettisivuilla
Tarkempi ohjeistus oppimisalustalla
Oppimateriaalit
Goodson, L., & Phillimore, J. (eds.) (2012). Community research for participation: From theory to method. Policy.
Tiihonen, A., Rovio, E., & Syrjälä, L. (toim.) (2007 tai uudempi). Toiminnasta tietoon: Toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat (2. tark. p.). Kansanvalistusseura.
Hyväri, S., & Laine, T. (2012). Osallistavan kehittämisen perusteita. Teoksessa H. Kotila, & A. Mutanen (toim.), Käytäntöä tutkimassa (s. 48–62). (Haaga-Helian julkaisusarja. Puheenvuoroja, 2/2012). Haaga-Helia ammattikorkeakoulu.
Keskitalo, E. (2015). Osallistava tutkimus ja kehittäminen ylempien ammattikorkeakoulututkintojen TKI-toiminnan viitekehyksenä. Teoksessa R. Gothoni, S. Hyväri, & P. Vuokila-Oikkonen (toim.), Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 191–204). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 60). Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Piirainen, K., & Kettunen, A. (2015). Arviointitutkimus ja kehittävä arviointi ammattikorkeakoulussa. Teoksessa R. Gothoni, S. Hyväri, & P. Vuokila-Oikkonen (toim.), Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 263–272). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 60). Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Vuokila-Oikkonen P., & Hyväri S. (2015). Toimijoita osallistava kehittämisprosessi - esimerkkinä Oulun mielenterveyspalvelujen rajapintatyön mallintaminen. Teoksessa R. Gothoni, S. Hyväri, & P. Vuokila-Oikkonen (toim.), Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 60–80). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 60). Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija soveltaa osallistavan kehittämisen käsitteistöä ja prosessia Diakin hankkeessa tai työelämäyhteistyössä käyttäen opintojakson kirjallisuutta ja materiaaleja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson aikana opiskelija tutustuu Diakin OSKE- ja Yhteisöpajoihin.
Sisällön jaksotus
Opintosuorituksen kuvaus
Lähipäivä opintojakson alussa (orientaatio, tehtävät ja aikataulut; osallistavan kehittämisen peruskäsitteet ja prosessi; informaatikon luento/työpaja & informaatiolukutaidon osaamiskoe; Diakin hankkeiden ja työelämäkumppanuuksien esittely)
Oppimista tukevat tallenteet oppimisalustalla
Osallistuminen OSKE -torille
Tiedot Diakin hankkeista ja työelämäkumppanuksista Diakin ulkoisilla nettisivuilla
Lisätiedot
AHOT 5/2021: Ahotointi, ahot-vastaavat.
Mikäli opiskelijalla vastaavat korkeakouluopinnot, ahotoinnin tekee oma opinto-ohjaaja
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tarkempi ohjeistus oppimisalustalla
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty