Siirry suoraan sisältöön

DTA01PK24HKI Auttamisen teologia ja diakonisen yhteisön rakentaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: DTA0105A20S-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.10.2023 - 29.10.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 28.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kirkolliset tutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 333

Koulutus

  • Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö

Opettaja

  • Virve Valkeavuori

Ryhmät

  • A53sosd
    A53sosd
  • A50shd
    A50shd
  • 11.01.2024 11:30 - 14:30, DTA01/ Orientaatio
  • 12.01.2024 11:30 - 14:30, DTA01/ Luento
  • 15.01.2024 12:00 - 15:00, DTA01/ Luento
  • 16.01.2024 13:00 - 16:00, DTA01/ Luento
  • 18.01.2024 09:00 - 12:00, DTA01/ Ryhmätyöaikaa
  • 05.02.2024 09:00 - 10:30, DTA01/ Välireflektio/-ohjaus (työelämätehtävä)
  • 16.04.2024 08:30 - 11:00, DTA01/ Reflektiot
  • 17.04.2024 08:00 - 20:00, DTA/ Kirke hiljaisuuden retriitti
  • 18.04.2024 08:00 - 16:00, DTA/ Kirke hiljaisuuden retriitti

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee virkateologian perusteet
- osaa muodostaa omaa auttamisen teologiaansa ja reflektoida omaa toimintaansa kokonaisvaltaisen auttamisen näkökulmasta
- tietää diakoniatyön tavoitteet, organisoitumisen ja työmuodot (kirkon, hiippakunnan ja seurakunnan tasolla)
- osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä seurakuntalaisten ja työntekijöiden kanssa
- osaa toteuttaa diakoniakasvatusta, rippikoulutyötä ja kehittää diakonisen vastuu toteutumista yhdessä seurakuntalaisten ja muiden työntekijöiden kanssa
- osaa kehittää yhteisöllisyyden ja seurakuntalaisten osallisuuden sekä vapaaehtoisuuden rakentumista

Sisältö

- diakonian virka
- diakonian teologia
- diakonian tavoitteet, organisoituminen ja työmuodot
- jumalanpalvelus- ja hartauselämän kehittäminen diakoniatyön näkökulmasta
- diakoniakasvatus, rippikoulutyö ja diakoninen vastuu seurakunnassa
- yhteisöllisyys, osallisuus ja vapaaehtoistoiminta ja näiden kehittäminen diakoniatyössä

Opetusmenetelmät

Lähiopetus 1:
Kaksi päivää diakonian teologia, diakonian tehtävät ja tavoitteet sekä yhteisöllisyys ja osallisuus + etäjakso: luentotallenteet, kirjallisuus, verkkokeskustelut, omaa diakonian teologiaa jäsentävä video, toiminnallinen työelämätehtävä, hartaus, raportti

Lähiopetus 2:
Puoli päivää kokoava työskentely työelämätehtävästä + puoli päivää reflektio oman auttamisen teologiasta + Etäjakso: Oman oppimisen arviointi koko jaksosta.

Oppimateriaalit

Verkkokeskustelussa käytettävä kirjallisuus:
- Tallenne diakonian teologiasta.
- Latvus, Kari & Elenius, Antti (toim.) 2007. Auttamisen teologia. Helsinki: Kirjapaja. Sivut 1-158; 271-282. Tämä kirja on saatavilla Diakin kirjastossa myös verkkolainana.
- Kopperi, Kari 2015. Ristin rakkaus. Helsinki: Kirjapaja. Sivut 76-124.
Tämä kirja on saatavilla Diakin kirjastossa myös verkkolainana.
- Porkka, Jouko & Valtonen, Minna 2016. Tässä ja nyt – teologia muutosvoimana. Teoksessa Gothoni Raili, Malkavaara Mikko & Valtonen Minna (toim.) Muutosvoimaa – tutkielmia Diakista ja teologiasta. Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu, 81-100. https://theseus.fi/handle/10024/123108

Toiminnallisessä työelämätehtävässä hyödynnettävä materiaali:
- Ovet auki -Kirkon strategia vuoteen 2026
- (Kohtaamisen kirkko - Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020)
- Tasavertaisina ja osallisina - vapaaehtoistoiminnan kehittäminen, työryhmän loppuraportti 2018
- Uusi elämisen kulttuuri - muutos Tampereella. Toim. Mikko Malkavaara ja Minna Valtonen 2019

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoisen suoritustavan voi toteuttaa vain opinnollistamisella työsuhteessa tai muuten tiiviissä yhteistyössä ja työelämäkontaktissa seurakunnassa. Opinnollistaminen tulee sitoa opintojakson teoreettisiin lähtökohtiin ja sisältöihin. Opiskelijan taustalla tulee olla myös aiempi sote-alan amk-tutkinto. Opinnollistamisesta tulee sopia ennen opintojakson alkua vastuulehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa. Opinnollistamisesta löytyy ohjeet omalta diakle-alustalta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Toiminnallisessa pari-/ryhmätehtävässä kehitetään osallisuutta ja yhteisöllisyyttä vahvistavaa toimintaa yhteistyössä seurakunnan kanssa. Tehtävän toteuttaminen edellyttää aktiivista yhteydenpitoa seurakunnan kanssa. Tehtävä toteutetaan pitkäkestoisena toimintana seurakunnassa (2-4 kertaa).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä on keskimäärin 27 h / opintopiste

Lähiopetus ja luennot 1 op
- luentoja ja vierailijoita

Verkkokeskustelu 1 op
- kirjallisuuteen ja materiaaleihin perehtyminen
- verkkokeskusteluun osallistuminen ohjeiden mukaan

Yksilötehtävä 1 op
- oma video tai muu tuotos
- reflektioseminaari

Osallisuustehtävä 2 op
- pitkäkestoinen havainnointi- ja osallisuustehtävä seurakunnassa
- reflektioseminaari

Sisällön jaksotus

DTA-opinnot alkavat tällä koko lukukauden kestävällä DTA01 -jaksolla.

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla pitää olla Seurakunta toimintaympäristönä (STY) -opintojakso suoritettuna hyväksytysti ennen DTA -opintojaksoja.

Lisätietoja opiskelijoille

Diakoniatyön asiantuntijuus -opintojakso (DTA) toteutuu
- sairaanhoitaja-diakonissa opiskelijoilla yleensä 7. lukukaudella (Osallistava kehittäminen ja vaikuttaminen)
- sosionomi-diakoni opiskelijoilla 4. lukukaudella (Soveltava ja kehittävä ammatillisuus)

Opintojakso antaa valmiudet siirtyä diakoniatyön harjoitteluun.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolovelvollisuus orientaatiossa
Läsnäolovelvollisuus kokoavissa työskentelyissä
Aktiivinen osallistuminen lähipäiviin ja luentoihin
Oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen (hyväksytty/hylätty)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty