HAR21HK24DIAK-SOS Työelämäjakso / harjoittelu asiakastyössä / hanketyössä / pedagoginen harjoittelu / varhaiskasvatuksen sosionomi (18 op)
Toteutuksen tunnus: HAR2118A20S-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
11.10.2023 - 29.10.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
18 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Tiina Lintunen
- Mari Kirkanen
- Severi Saihomaa
- Vilhelmiina Vuori
- Sari Jylli
- Sandra Hagman
- Vesa Vainiomäki
- Tarja Isomäki
- Marjaana Marttila-Ojala
- Taina Kilpeläinen
- Marianne Neuvonen
- Anu Hellesuo
Ajoitusryhmät
- GER (Koko: 500. Avoin AMK: 0.)
- LST (Koko: 500. Avoin AMK: 0.)
- MIE (Koko: 500. Avoin AMK: 0.)
- MON (Koko: 500. Avoin AMK: 0.)
- VAM (Koko: 500. Avoin AMK: 0.)
- VAR (Koko: 500. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
F52sosF52sos
-
A52sosA52sos
Pienryhmät
- GER
- LST
- MIE
- MON
- VAM
- VAR
- 09.01.2024 10:00 - 11:30, HAR2/ MIE harjoitteluinfo
- 09.01.2024 12:00 - 13:30, HAR2/ VAR harjoitteluinfo
- 09.01.2024 13:00 - 14:00, HAR2/ LST harjoitteluinfo alkukeväästä 24 harjoitteluun lähtijöille
- 12.01.2024 12:00 - 13:00, HAR2/ MON harjoitteluinfo
- 14.02.2024 13:00 - 14:00, HAR2/ LST harjoitteluinfo loppukeväästä 24 tai syksyllä 24 harjoitteluun lähtijöille
- 22.04.2024 12:00 - 14:15, HAR2/ VAR loppureflektio
- 23.04.2024 09:00 - 11:15, HAR2/ MIE loppureflektio
- 25.04.2024 12:00 - 14:15, HAR2/ LST loppureflektio
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää ammatillisia menetelmiä asiakastyössä
- osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa dokumentoida ammatillisesti ja ymmärtää sen merkityksen asiakastyössä
- tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
- osaa arvioida palveluja käyttäjän ja palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää kehittämishaasteita
- osaa vahvistaa osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja integraatiota yhteiskunnassa ja osallistua alan keskusteluun
- osaa toimia eettisesti asiakas- ja työyhteisötilanteissa
- tunnistaa arvoristiriitoja aiheuttavia tilanteita asiakastyössä
- osaa soveltaa sosiaalialan arvoja ja eettisiä periaatteita asiakastyössä
- osaa toimia sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämiseksi asiakastyössä
Varhaiskasvatuksen sosionomi kelpoisuuden harjoittelun tavoitteet
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää lapsen ja lapsiryhmän kokonaistoimintaa
- osaa tukea lapsen osallisuutta sekä ominaista tapaa toimia, leikkiä
- osaa käyttää ammatillisia menetelmiä lasten ja perheiden tukemistyössä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa toimia kasvatusyhteistyötä vahvistaen
- tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
- tuntee päivähoidon ja varhaiskasvatuksen yhteistyötahot ja tietää verkostoituvan ja moniammatillisen työskentelyn merkityksen käytännössä
- osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
- osaa toimia tavoitteellisesti ja reflektiivisesti valitsemassaan toimintaympäristössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun aikana toteutuvat työnohjaukselliset pienryhmät, opiskelijan ohjauskeskustelu ja loppureflektio.
Harjoittelun aikana toteutuu opiskelu työelämässä, reflektointi viikottain työpaikkaohjaajan kanssa ja reflektointiin valmistautuminen sekä oppimispäiväkirjan työstäminen.
Esitietovaatimukset
Edellytyksenä hopsin mukaisesti harjoittelua edeltävät opinnot (1-3 lk) suoritettu. Lisäksi suuntaavista opinnoista (4 lk) tulee olla vähintään puolet suoritettuina.
Lisätietoja opiskelijoille
HAR 1 tulee olla suoritettuna ennen HAR 2 harjoitteluun lähtöä. Poikkeuksena tästä on opiskelijan henkilökohtaiseen HOPSiin kirjattu poikkeava harjoitteluiden järjestys.
HAR 2 voi käynnistyä, kun vähintää puolet suuntaavista opinnoista on suoritettuna. Tällä tarkoitetaan oppimistehtävien jättöä arvioitavaksi.
HAR 2 harjoittelun voi suorittaa työsuhteessa. Tästä on oltava allekirjoitettu sopimus ennen harjoittelun alkua.
Harjoittelun voit suorittaa myös lukukauden ulkopuolella (kesäharjoittelu) oman Hopsisi mukaisesti noudattaen Diakin harjoitteluohjeita
Lisätiedot
Ohje AHOT-hakemukseen: omaa osaamistaan tulee perustella sen suuntaavan osalta, johon harjoittelu liittyy
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijana osallistut aktiivisesti ja ammatillisesti harjoittelun tavoitteiden mukaiseen työskentelyyn harjoittelussa, pienryhmissä ja loppureflektiossa.
Opiskelija
• osaa käyttää ammatillisia menetelmiä asiakastyössä
• osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja
monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
• osaa dokumentoida ammatillisesti ja ymmärtää sen merkityksen asiakastyössä
• tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt
ja osaa toimia niiden mukaisesti
• osaa arvioida palveluja käyttäjän ja palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää
kehittämishaasteita
• osaa vahvistaa osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja integraatiota yhteiskunnassa
ja osallistua alan keskusteluun
• osaa toimia eettisesti asiakas- ja työyhteisötilanteissa
• tunnistaa arvoristiriitoja aiheuttavia tilanteita asiakastyössä
• osaa soveltaa sosiaalialan arvoja ja eettisiä periaatteita asiakastyössä
• osaa toimia sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämiseksi asiakastyössä.
Varhaiskasvatuksen sosionomi kelpoisuuden harjoittelun tavoitteet
Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää lapsen ja lapsiryhmän
kokonaistoimintaa
• osaa tukea lapsen osallisuutta sekä ominaista tapaa toimia, leikkiä
• osaa käyttää ammatillisia menetelmiä lasten ja perheiden tukemistyössä
moninaisissa ja monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
• osaa toimia kasvatusyhteistyötä vahvistaen
• tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
• tuntee päivähoidon ja varhaiskasvatuksen yhteistyötahot ja tietää
verkostoituvan ja moniammatillisen työskentelyn merkityksen käytännössä
• osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä moninaisissa ja
monikulttuurisissa toimintaympäristöissä
• osaa toimia tavoitteellisesti ja reflektiivisesti valitsemassaan
toimintaympäristössä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty