Siirry suoraan sisältöön

KEH05PK24HKI Kehittämis- ja innovaatiotoiminta V (5 op)

Toteutuksen tunnus: KEH0505A15S-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.10.2023 - 29.10.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 19.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Terveydenhoitaja (AMK)

Opettaja

  • Inga Klen
  • Jaana Tilli
  • Elina Johansson

Ryhmät

  • A49th
    A49th
  • 09.01.2024 08:00 - 09:00, KEH05 / Itsenäinen työskentely
  • 11.01.2024 14:15 - 16:00, KEH05 / Aloitusinfo
  • 17.01.2024 08:00 - 09:00, KEH05 / Itsenäinen työskentely
  • 19.01.2024 12:00 - 13:00, KEH05 / Kyselytunti
  • 24.01.2024 09:00 - 10:30, KEH05 / Luento
  • 13.03.2024 09:00 - 12:00, KEH05 / Blogipaja 1
  • 11.04.2024 09:00 - 12:00, KEH05 / Blogipaja 2
  • 06.05.2024 09:00 - 16:00, KEH05 / Seminaari
  • 07.05.2024 09:00 - 15:00, KEH05 / Seminaari

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa soveltaa terveyden- ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä
- osaa arvioida hyvinvointi- ja ennakointitietoa terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen kehittämisessä
- osaa kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeita ennakoiden
- osaa arvioida vaikuttavuutta
- osaa raportoida ja julkistaa kehittämistoimintaansa
- osaa kehittää terveysviestintätaitojaan

Sisältö

- terveydenhoitajatyön kehittämistehtävä
- kehittämispainotteinen ja toiminnallinen opinnäytetyö
- työelämäyhteistyö kehittämisessä
- terveysviestintä

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, ohjattu yksilö- tai pienryhmätyöskentely seuraavien tavoitteiden saavuttamiseksi:
- Osaa käyttää ajantasaista ja näyttöön perustuvaa tietoa kehittämistehtävässä
- Osaa toimia yhteistyössä työelämän kanssa ja yhdistää teoriatietoa työelämän vaatimuksiin
- Osoittaa kekseliäisyyttä ja innovatiivisuutta kehittäessään terveydenhoitajan työtä kehittämistehtävän kautta
- Osaa suunnitella ja toteuttaa kehittämistehtävän, joka on toiminnallinen, työelämälähtöinen ja edistää terveyttä
- Osaa laatia projektisuunnitelman ja toteuttaa kehittämistehtävän suunnitelman mukaisesti
- Osaa raportoida kehittämistehtävän kirjoittamalla suurelle yleisölle verkossa julkaistavaksi tarkoitetun blogimuotoisen kirjoituksen, jossa osoittaa ammatillisen terveysviestinnän taitoja ja terveyden edistämisen asiantuntijuutta
- Osaa esitellä ja julkistaa kehittämistehtävänsä julkistamistilaisuudessa
Opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat opintojaksolla työelämälähtöisen, toiminnallisen ja terveyttä edistävän kehittämistehtävän yksin tai pienissä ryhmissä. Kehittämistehtävässä käytetään ajantasaista ja näyttöön perustuvaa tietoa.
Opiskelijat laativat projektisuunnitelman, jonka mukaisesti toteuttavat kehittämistehtävän.
Lisäksi jokainen opiskelija kirjoittaa kehittämistehtävän raportin lyhyehkönä blogimuotoisena kirjoituksena opintojaksolla annetun ohjeistuksen mukaisesti.
Opiskelijat esittelevät ja julkistavat kehittämistehtävät seminaarissa opintojakson päätteeksi. Blogikirjoitukset tarjotaan Diakin oman julkaisukanava Dialogin julkaistavaksi. Julkaisupäätöksen tekee Dialogin toimitus. Opiskelija voi tarjota Dialogissa julkaisemattomia kirjoituksia julkaistavaksi myös muihin kanaviin.

Aika ja paikka

Diak, Kalasatama

Oppimateriaalit

Soveltuvin osin:
Ahjo Communications 2017: Terveysviestintä ansaitsee ajatusjohtajia https://ahjocomms.fi/wp-content/uploads/2017/03/Terveysviestintä-ansaitsee-ajatusjohtajia.pdf
Gothóni, R., Hyväri, S., Karjalainen, A. L., Kivirinta, M., Kolkka, M. & Vuokila-Oikkonen, P. (toim.) (2016). Osallistavan ja tutkivan kehittämisen opas. (Diak opetus, 2 ). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. Saatavilla http://libguides.diak.fi/tutkehopas
Haarala, P 2014. Terveydenhoitajan ammatillisen osaamisen kuvaus. Terveydenhoitajakoulutuksesta valmistuvien osaamisalueet, tavoitteet ja keskeiset sisällöt.
Huovinen M & Siekkinen A 2016: Sosiaalisen median käyttö terveyden edistämisessä. Kirjallisuuskatsaus. Opinnäytetyö. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/115818/Huovinen_Miia_Siekkinen_Anu.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Järvi U. 2014: Tautinen Media. Kustannus Oy Duodecim. (saatavilla myös e-kirjana)
Kymäläinen H-R, Lakkala M, Carver E & Kamppari K. 2016: Opas projektityöskentelyyn. Tieteestä toimintaa –verkoston julkaisu. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/160099/Opas_projektity%C3%B6skentelyyn_2016.pdf?sequence=1
Matikainen J. & Huovila J. 2017: Sosiaalinen media terveyden edistämisessä. Duodecim 133, 1003–1007.
http://www.duodecimlehti.fi/api/pdf/duo13732
Salonen K, Eloranta S, Hautala T & Kinos S 2017: Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 108. Juvenes Print – Suomen yliopistopaino Oy. Tampere. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kehittämistehtävä on terveyden edistämiseen tai terveydenhoitajatyöhön liittyvää kehittämistoimintaa sekä näihin liittyyvää asiantuntijaviestintää yleisölle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus, ohjaus sekä kehittämistehtävän suunnittelu, toteutus ja arviointi (projektisuunnitelma) 4 op:n eli 108 tunnin työpanos
Blogikirjoitus ja siihen liittyvä ohjaus 1 op:n eli 27 tunnin työpanos

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kehittämistehtävän projektisuunnitelma ja toteutus arvioidaan asteikolla hylätty/1-5.
Blogikirjoitus arvioidaan asteikolla hylätty/1-5.

Arviointiasteikko

0-5