Siirry suoraan sisältöön

DIGVS24HKI-SOSKIR Digiosaaminen (4 op)

Toteutuksen tunnus: DIG0004A20S-3035

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.03.2024 - 18.03.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 22.09.2024

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kirkolliset tutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 70

Koulutus

  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö

Opettaja

  • Tarja Isomäki
  • Heini Kapanen

Ryhmät

  • A54sosd
    A54sosd
  • A54sosn
    A54sosn
  • 15.08.2024 10:00 - 11:00, DIG/ Orientaatio
  • 15.08.2024 12:00 - 15:00, DIG/ Luento 1
  • 16.08.2024 08:30 - 11:30, DIG/ Luento 2
  • 23.08.2024 08:30 - 11:30, DIG/ Luento 3
  • 23.08.2024 12:30 - 15:00, DIG/ Ohjaus
  • 18.09.2024 10:00 - 15:30, DIG/ Seminaari

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää ja soveltaa digitaalisia palveluja asiakkaiden tarpeisiin
- osaa käyttää verkkoneuvontaa laaja-alaisesti kansalaisten palvelemiseksi
- osaa soveltaa ammatillisia vuorovaikutus- ja ohjaustaitoja erilaisissa digitaalisissa toimintaympäristöissä
- ymmärtää digitaalisen asioinnin ja viestinnän oikeudellista sääntelyä ja periaatteita
- tuntee sosiaalisen median periaatteita
- osaa käyttää sosiaalista mediaa sosiaali- ja/tai kirkon alan työssä
- tuntee alan sähköisen asioinnin ja digitaalisten palveluiden ajankohtaisen tilanteen ja kehittämisen pääpiirteet
- osaa seurata sosiaali- ja/tai kirkon alan digikehitystä sekä kehittää digitaalista osaamistaan

Sisältö

- digitaaliset palvelut
- neuvonta ja ohjaus digitaalisissa toimintaympäristöissä
- digitaalisen viestinnän oikeudellinen sääntely ja eettiset periaatteet
- sosiaalinen media
- digitalisaation yhteiskunnalliset ja teknologiset kehityskulut

Opetusmenetelmät

Teemoihin perehdytään etäluentojen ja verkkomateriaalin sekä oppimistehtävien (oma aikataulutus -tehtävä, testit, blogkirjoitus ja vertaisarviointi) verkkoseminaarin ja vertaisarvioinnin avulla.

Aika ja paikka

Luentojen, ohjauksen ja seminaarien ajat lukujärjestyksessä

Oppimateriaalit

Oppimateriaali on linkitetty kurssialueelle.
Kolme luentoa ja kurssimateriaalia blogitehtävää varten:

Hovila, H. 2023. Vuorovaikutus ja kohtaaminen verkossa- video
Saarikivi, K. Digitaidot, viestintä ja vuorovaikutus- video
Pelastakaa Lapset ry. Vuorovaikutus videopuhelussa video

Kuusisto. O., Merisalo. M. & Kääriäinen. J. (toim.) 2022. Digiosallisuus Suomessa. Digiosallisuus Suomessa -hankkeen loppuraportti. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 10. Valtioneuvoston kanslia. Helsinki
Hänninen, Riitta., Karhinen, Joonas., Korpela, Viivi., Pajula, Laura., Pihlajamaa, Olli., Merisalo, Maria., Kuusisto, Olli., Taipale, Sakari., Kääriäinen, Jukka., Wilska, Terhi-Anna.2021. Digiosallisuuden käsite ja keskeiset osa-alueet. Digiosallisuus Suomessa -hankkeen väliraportti. Valtioneuvostonselvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 25. Valtioneuvoston kanslia. Helsinki.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 2023. Osallisuuden edistäjän opas. Ohjaus 10. Helsinki. ks. Digiosallisuuden edistäminen sivut 230-246.

DigiFinland.2024. Tekoäly hyvinvointialueilla: sosiaali- ja terveydenhuollon käyttötapaukset ja kansallinen edistäminen. Esiselvitystyön loppuraportti, maaliskuu 2024.

Pennanen, Paula, Jansson., Mia. ym. 2023.Digitaalisten palveluiden vaikutukset sosiaali- ja terveydenhuollossa. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 52. Valtioneuvoston kanslia. Helsinki.Tutustu raporttiin ennen kaikkea sosiaalialan näkökulmasta asioita tarkastellen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jaksossa ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Ahot-haku tai opinnollistaminen edellisen lukukauden haussa on mahdollinen.

Aiempien Dig-toteutusten täydentävästä suorituksesta sovittava etukäteen opettajan kanssa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Projektityössä (blogikirjoitus partehtävänä) työelämäyhteistyö on mahdollista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kolme luentoa ja ohjaukset jakson alussa, seminaaripäivä jakson lopussa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinnot edellyttävät osallistumista etäluennoille, ohjaukseen ja verkkoseminaariin.
Jakso edellyttää asiakastyön ammattieettisten periaatteiden ja asiakasvuorovaikutuksen perusteiden osaamista sekä etäopiskelun vaatimia taitoja.
Opintojakso toteutuu etänä/verkossa, joten sen suorittaminen vaatii toimivan Internetyhteyden sekä tietokoneen, jossa on kamera ja mikrofoni.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tarkemmat oppimistehtävien arviointikriteerit löytyvät Diaklesta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty