Siirry suoraan sisältöön

KNA01MS24HKI Nuorisotyön teologia ja kirkon kasvatustoiminta (4op)

Toteutuksen tunnus: KNA0104A20S-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.09.2024 - 15.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettajat
Sanna Jattu
Sami Ritokoski
Ryhmät
A54sosn
A54sosn
Opintojakso
KNA0104A20S

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 26 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 09.09.2024 klo 08:30 - 10:00
(1 t 30 min)
KNA01-02/ Orientaatio
HKI-429 Monitoimitila 429
Ma 09.09.2024 klo 10:15 - 15:45
(5 t 30 min)
KNA01/ Luento
HKI-429 Monitoimitila 429
Ti 10.09.2024 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
KNA01/ Luento
HKI-524 atk-luokka 524
Ma 23.09.2024 klo 08:30 - 14:00
(5 t 30 min)
KNA01/ Luento
HKI-429 Monitoimitila 429
Ti 24.09.2024 klo 14:15 - 15:45
(1 t 30 min)
KNA01-02/ Harjoittelun ennakkoinfo
HKI-125 Kalasataman kappeli
To 31.10.2024 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
KNA01/ Luento
HKI-125 Kalasataman kappeli
To 21.11.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
KNA01/ Seminaari
HKI-125 Kalasataman kappeli
Pe 13.12.2024 klo 12:00 - 15:00
(3 t 0 min)
KNA01/ Seminaari: teesitehtävä
HKI-125 Kalasataman kappeli
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Jakson työskentely käynnistyy orientaatiolla, jonka jälkeen seuraa lähiopetusta ja itsenäistä perehtymistä oppimateriaaleihin sekä verkkokeskusteluja. Verkkokeskusteluiden jälkeen opiskelija tekee lapsivaikutusten arviointiin ja / tai nuorten vaikuttajaryhmiin liittyvän LAVA-oppimistehtävän. Opintojakson loppupuolella opiskelija tekee omaan kasvatusajatteluunsa ja nuorisotyön teologiaan liittyvän Teesit-oppimistehtävän. Opintojakso päättyy Teesit-seminaariin.

Tavoitteet

Opiskelija
- jäsentää nuorisotyön teologisia ja pedagogisia perusteita ja rakentaa omaa nuorisotyön teologiaansa
- jäsentää kasvatuksen viran teologisia perusteita osana omaa ammatillista identiteettiään
- tuntee kirkon kasvatustoiminnan tavoitteet, organisoitumisen ja työtavat
- tietää yhteiskunnallisen nuorisotyön toimintaympäristöt ja osaa toimia nuorisotyön ja kristillisen kasvatuksen asiantuntijana monialaisissa verkostoissa
- tunnistaa lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä yhteiskunnassa ja kirkossa sekä haluaa vaikuttaa niihin sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteutumiseksi
- tunnistaa lasten ja nuorten kanssa toimimiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja osaa toimia eettisesti vastuullisella tavalla

Sisältö

- kirkon nuorisotyön teologia ja pedagogiikka
- kirkon ja kristillisten järjestöjen kasvatustoiminta
- nuorisotyönohjaajan asiantuntijuus ja siihen liittyvät osaamistarpeet seurakunnassa ja monialaisissa verkostoissa
- kirkon kasvatustoiminnan kehittämisasiakirjat ja muut ajankohtaiset linjaukset ja niiden mukaiset toimintaperiaatteet
- yhteiskunnallisen nuorisotyön toimintaympäristöt ja nuorisolaki

Oppimateriaalit

Suoritettava oppimateriaali

- Kauppila, H. (toim.) (2021.) Kasvu vapauteen – Nuoren rinnalla seurakunnassa. Kirjapaja. Soveltuvin osin, suoritettavat artikkelit ilmoitetaan opetuksen ja verkkokeskusteluiden yhteydessä.
- Kirkon nuorisotyön eettiset ohjeet.
- Kokkonen, J. (2023). Huomenna kaikki on paremmin. Kirkon kasvatus toivon mahdollistajana. Kirjapaja. Soveltuvin osin, sivut ilmoitetaan opetuksen ja tehtävien yhteydessä.
- Kokkonen, J. & Ojell, R. (toim.) (2022). Jokainen on tärkeä. Kansallisen lapsistrategian toimeenpano Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa. Suomen ev.-lut. kirkon julkaisuja 128. Kirkko ja toiminta.
- Nuorisotyönohjaajan ydinosaamiskuvaus
- Perhelähtöisen seurakunnan suuntaviivat. (2019). Suomen ev.-lut. kirkko.
- Porkka, J. & Valtonen, M. (2023). Lupa uskoa ja kasvaa. Kirkon kasvatuksen barometri 2022. Suomen ev.-lut. kirkon tutkimusjulkaisuja 141. Soveltuvin osin, sivut ilmoitetaan opetuksen yhteydessä.
- Rauas, M. (2019). Pieniä tekoja, suuria asioita. Nuorisotyön eettinen näkökulma. HUMAK. Humanistisen ammattikorkeakoulun julkaisuja 99.

Oheismateriaali

- Kokkonen, J. (toim.) (2018). Kirkon kasvatus vuonna 2030: Kristillisen uskon välittymisen haasteita ja mahdollisuuksia: kirkon tulevaisuusselonteko 2018. Kirkkohallitus
- Malm, K. (2021). ”Parempi vaihtoehto kuin 80-luvun Suomi”? Nuorisotyön tekijät, paikat ja ympäristöt vuonna 2030. HUMAK.
- Paananen, E. Piiroinen, M., & Uustalo, K. (toim.) (2022). Etsivän nuorisotyön käsikirja. Into – etsivä nuorisotyö ja työpajatoiminta ry., Kohdennetun nuorisotyön osaamiskeskus.
- Porkka, J. & Valtonen, M. (toim.) (2020). Innostava ja kohtaava kasvatus. Kirkon kasvatuksen barometri 2020. Kirkon tutkimuskeskuksen verkkojulkaisuja 65.

Opetusmenetelmät

Opintosuoritus koostuu aktiivisesta osallistumisesta lähiopetukseen. Lisäksi opiskelijan on tehtävä hyväksytysti verkkokeskustelutehtävät sekä Teesit- ja LAVA-oppimistehtävät ja osallistuttava niihin liittyviin seminaareihin.

HUOM: Pakolliset lähiopetuskerrat on mainittu arvioinnit -kohdassa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

HAR2-seurakuntaharjoittelun aloittaminen edellyttää KNA01- ja KNA02-jaksojen suorittamista, ellei asiasta ole opon kanssa muuta sovittu.

Oppimistehtävien tekemiseen voi sisältyä yhteistyötä seurakunnan kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttejä. Opintojaksolla on mahdollisuus täydentää kesken jäänyttä suoritusta rästisuorituksilla. Tästä tulee sopia toteutuksen vastuulehtorin kanssa.

Kansainvälisyys

Opintojaksolla on mahdollista olla kansainvälisiä luentovierailijoita

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa tarkoittaa koko kurssin itsenäistä suorittamista oppimistehtävillä. Aiemman sosiaali- ja / tai terveysalan ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet opiskelijat voivat ilmoittaa ennen opintojakson alkua opinto-ohjaajalle ja jakson vastuulehtorille, jos he haluavat suorittaa opintojakson vaihtoehtoisella suoritustavalla. Muiden vaihtoehtoisesta suoritustavasta kiinnostuneiden opiskelijoiden on neuvoteltava vaihtoehtoisesta suoritustavasta jakson vastuulehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa ennen opintojakson alkua.

Yksittäisten pakollisten luentojen ja seminaarien osalta valinnainen suoritustapa on kirjallinen tehtävä, jonka saa opettajalta pyydettäessä. Mikäli opiskelija on poissa yli puolelta pakollista luennoista ja seminaareista, opiskelijan on neuvoteltava opettajien kanssa siirtymisestä seuraavalle toteutukselle tai koko kurssin suorittamiseen itsenäiseen suorittamiseen oppimistehtävillä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan pitää varautua ja sitoutua pakolliseen lähiopetukseen. Lähiopetuksen ja seminaarityöskentelyn lisäksi työaikaa tarvitaan verkkokeskusteluihin, oppimistehtävien tekemiseen ja oppimateriaaliin perehtymiseen.

1 op = 27 h

Siirry alkuun