Siirry suoraan sisältöön

HAR3HS24DIAK-SOS Työelämän kanssa tehtävä yhteistyöhanke tai projekti / harjoittelu (17 op)

Toteutuksen tunnus: HAR3117A20S-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.03.2024 - 18.03.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

17 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 333

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Tiina Lintunen
  • Mari Kirkanen
  • Sirpa Salmela
  • Severi Saihomaa
  • Heini Kapanen
  • Hannu Piiroinen
  • Anu Hellesuo
  • Pirkko Kärkkäinen
  • Vilhelmiina Vuori
  • Jaana Rintala
  • Vesa Vainiomäki
  • Tarja Isomäki
  • Mika Alavaikko
  • Taina Heino
  • Hanna Lamberg
  • Mari Nieminen

Ryhmät

  • F52sos
    F52sos
  • A52sos
    A52sos

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa analysoida yhteiskunnallisia ja sosiaalieettisiä ongelmakokonaisuuksia
- osaa käyttää suunnitelmallisesti ja dokumentoiden erilaisia asiakastyön ja palvelujärjestelmän asiakas- ja kumppanuuslähtöisiä kehittämis- ja innovaatiomenetelmiä
- osaa soveltaa sosiaalialan eettisiä periaatteita ja arvoja palvelujen sekä työkäytäntöjen ja -menetelmien kehittämisessä
- osaa käyttää asiantuntevasti keskeistä sosiaalilainsäädäntöä
- osaa arvioida palvelujärjestelmiä sosiaalipalvelujen käyttäjän ja palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää kehittämishaasteita
- osaa viestiä kehittämistoiminnan etenemisestä, tuloksista ja vaikuttavuudesta asiakas- ja kumppanuuslähtöisesti
- ymmärtää ammatillisen identiteetin rakentumisen jatkuvasti kehittyvänä prosessina

Opiskelijan viimeisen harjoittelun tavoitteena on, että hänen toiminnassaan aktualisoituu koko sosionomikoulutuksessa omaksuttu kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen sekä sosiaalialan pyrkimys edistää sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteuttamista yhteiskunnassa. Opiskelija osaa osallistua myös sosiaalialan ammattieettiseen keskusteluun.

Opetusmenetelmät

Opiskelijan viimeisen harjoittelun tavoitteena on, että hänen toiminnassaan aktualisoituu koko sosionomikoulutuksessa omaksuttu kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen sekä sosiaalialan emansipatorinen tehtävä sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteuttamiseksi yhteiskunnassa. Opiskelija osaa osallistua myös sosiaalialan ammattieettiseen keskusteluun.

Harjoittelun keskeisen sisällön muodostaa kehittämistehtävä. Kehittämistehtävän luonteesta tarkemmin HAR3 orientaatiotallenteessa, HAR3 orientaatiossa ja Pop up -kahvitunneilla.

Aika ja paikka

Harjoittelupaikka ja aika tulee hyväksyttää ohjaavalla lehtorilla. Ohjaavat lehtorit ilmoitetaan edellisen lukukauden lopussa ja asiasta informoidaan lukujärjestykseen merkityssä aloitusinfossa.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy Diaklesta

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoittelu voidaan suorittaa myös lukukauden ulkopuolella HOPSin mukaisesti noudattaen Diakin harjoitteluohjeita.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelun toimintaympäristöinä ovat aikuissosiaalityö, lastensuojelu- ja perhetyö, varhaiskasvatus, mielenterveys- ja päihdetyö, gerontologinen sosiaalityö, vammaistyö, kansainvälisyys-/kehitysmaatyö, monikulttuurisuustyö tai jokin muu hyvin perusteltu työ, joka syventää opiskelijan osaamista. HUOM! Myös kirkollista kelpoisuutta opiskelevat opiskelijat suorittavat HAR3 harjoittelun sosiaalialan toimintaympäristöissä.

Harjoittelun voi suorittaa myös osana esimerkiksi Diakin tai sen yhteistyökumppanin hanketta tai projektia. Opiskelijaa kehotetaan tutustumaan harjoittelupaikkaa etsiessä Diakin hankkeisiin ja yhteistyökumppanuuksiin kampuksen OSKE -torilla tai muita kanavia käyttäen.

Kansainvälisyys

Opiskelija voi suorittaa kansainvälisen vaihdon HAR3 puitteissa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

OPS2020 mukaan HAR3 on 17 op eli kokonaistuntimäärä on 459 tuntia.

Tuntimäärään sisältyy Kehittämistehtävä (ks. tarkemmin alla). HAR3 voi toteutua joustavasti eli esimerkiksi yhden viikon aikana voi kertyä enemmän tai vähemmän kuin keskimääräinen 40h. HAR3 voi jaksottua useamman kuin laskennallisen n. 12 viikon ajalle.

HAR3 harjoittelussa kehittämistehtävän tekeminen liittyy kehittämispainotteisten tavoitteiden toteutumiseen. Kehittämistehtävän tekemiseen tulee käyttää merkittävä osa harjoittelun tunneista.

Sisällön jaksotus

Opiskelija voi aloittaa HAR3 opinnot ASP01 Työelämäosaaminen ja ASP02 Asiakaslähtöinen kehittäminen opintojen alettua.

Tutkintosääntö:
20§ Opiskelija, joka ei ole suorittanut harjoitteluaan hyväksytysti, ei voi ilman erityisperusteluja aloittaa seuraavaa harjoittelua. Vastaavasti opiskelijalta, joka ei ole suorittanut hyväksytysti edellisen lukukauden opintoja, voidaan evätä oikeus suorittaa seuraavaa harjoittelua.

Esitietovaatimukset

Opiskelija voi aloittaa HAR3 -harjoittelun ASP01 Työelämäosaaminen ja ASP02 Asiakaslähtöinen kehittäminen -opintojen alettua.

Opiskelija, joka ei ole suorittanut edellisiä harjoittelujaan hyväksytysti, ei voi ilman erityisperusteluja aloittaa seuraavaa harjoittelua. Vastaavasti opiskelijalta, joka ei ole suorittanut hyväksytysti edellisen lukukauden opintoja, voidaan evätä oikeus suorittaa seuraavaa harjoittelua.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija varaa HAR3 paikan itse, mutta paikka täytyy hyväksyttää ohjaavalla opettajalla ennen harjoittelun aloittamista.

Mikäli opiskelija tekee harjoittelun työsuhteessa, harjoittelu voi toteutua vain amk-koulutusta vastaavissa tehtävissä. Esim. harjoittelua ei voi tehdä varhaiskasvatuksessa lastenhoitajan työsuhteessa.

HAR3 Diakle on auki lukukaudesta toiseen ja opiskelija pääsee sinne itse liittymään https://diakle.diak.fi/course/view.php?id=647

Diaklesta löytyy infotallenne, jossa kerrotaan tarkemmin esim. harjoitteluun kuuluvasta kehittämistehtävästä.

HAR3 toteutuu keskitetysti koko Diakissa. Mikäli sinulla on kysyttävää HAR3 liittyen, koordinoivat opettajan vastaavat kysymyksiin HAR3 Diaklessa.

Lisätiedot

Työelämän kanssa tehtävä yhteistyöhanke tai projekti / harjoittelu Suomessa tai ulkomailla syventävän osaamisen mukaan 17 op (aikuissosiaalityössä, lastensuojelu- ja perhetyössä, varhaiskasvatuksessa, mielenterveys- ja päihdetyössä, vammaistyössä, gerontologisessa sosiaalityössä, monikulttuurisessa työssä, kansainvälisyystyössä).

Harjoittelu voi jakaantua kahdelle eri lukukaudelle.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

SUORITETTU

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty