Siirry suoraan sisältöön

VAR03MS24DIAK Varhaiskasvatuksen pedagogiset sekä lapsi- ja perhetyön menetelmät (5op)

Toteutuksen tunnus: VAR0305A20S-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.11.2024 - 15.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettajat
Tarja Isomäki
Mari Nieminen
Ryhmät
A52sosv
A52sosv
A54sos
A54sos
I54sos
I54sos
F54sos
F54sos
Opintojakso
VAR0305A20S

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 21 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 11.11.2024 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
VAR03/ Aloitusluento
Zoom
Ma 11.11.2024 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
VAR03/ Luento
Zoom
Ke 13.11.2024 klo 14:00 - 17:00
(3 t 0 min)
VAR03/ Luento
Zoom
Ke 20.11.2024 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
VAR03/ Luento
Zoom
Pe 22.11.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
VAR03/ Luento
Zoom
Pe 29.11.2024 klo 08:00 - 08:30
(0 t 30 min)
VAR03/ Menetelmäkansion palautus
palautus
Ti 10.12.2024 klo 09:00 - 14:00
(5 t 0 min)
VAR03/ Pajapäivä
Zoom
Pe 13.12.2024 klo 08:00 - 08:30
(0 t 30 min)
VAR03/ Esitetehtävän palautus su 15.12.
palautus
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan keskeiset tavoitteet ja sisällöt (oppimisen alueet) sekä niissä käytettäviä menetelmiä
- osaa arvioida ja kehittää vuorovaikutuksellisia, ohjauksellisia ja pedagogisia taitojaan perheiden kanssa tehtävässä työssä
- osaa tukea lapselle ominaista toimintaa, leikkiä

Sisältö

- varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan tavoitteet ja sisällöt (oppimisen alueet)
- varhaiskasvatuksen pedagogisessa toiminnassa käytettävät menetelmät ja pedagogisen toiminnan arviointi
- lasten sekä perheiden parissa tehtävässä työssä käytettävät menetelmät ja työn arviointi
- vuorovaikutukselliset, ohjaukselliset ja pedagogiset taidot ja niiden kehittäminen
- lapsen leikin rikastaminen

Oppimateriaalit

Sainio, T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. (2020). Näin tuet lapsen itsesäätelyä: Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. PS-kustannus.
Löytyy myös e-kirjana.

Opetusmenetelmät

YDINSISÄLLÖT
• varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan tavoitteet ja sisällöt (oppimisen
alueet)
• varhaiskasvatuksen pedagogisessa toiminnassa käytettävät menetelmät ja
pedagogisen toiminnan arviointi
• lasten sekä perheiden parissa tehtävässä työssä käytettävät menetelmät ja
työn arviointi
• vuorovaikutukselliset, ohjaukselliset ja pedagogiset taidot ja niiden
kehittäminen
• lapsen leikin rikastaminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla on käytössä Diakin yleiset uusintenttipäivät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.

Esitietovaatimukset

Edellyttää varhaiskasvatustyön peruskäsitteiden ja toimintaympäristöjen tuntemusta

Lisätiedot

Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija
'osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet huomioiden

'osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä

'tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä

'osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa

'osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä

'tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä.

'osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen häiriöitä sekä osaa varhaisen puuttumisen käytäntöjä

'tietää ja osaa soveltaa erilaisia tukitoimia lapsen kehityksen ja oppimisen
tukemisessa

'osaa ohjata ja tukea lasta yhdessä perheen kanssa kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa lapsen kehitystasoon vastaten ja sitä vahvistaen

'tuntee lasten sosioemotionaalisen kehityksen ja mielenterveyden perusteet

'osaa käyttää havainnointi- ja dokumentointimenetelmiä

'osaa työskennellä monialaisissa lapsi- ja perhetyön ammatillisissa ryhmissä keskeisten yhteistyötahojen kanssa.

Siirry alkuun