VAR03MS24DIAK Varhaiskasvatuksen pedagogiset sekä lapsi- ja perhetyön menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: VAR0305A20S-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ajoitus
11.11.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettaja
- Tarja Isomäki
- Mari Nieminen
Ryhmät
-
A54sosA54sos
-
I54sosI54sos
-
A52sosvA52sosv
-
F54sosF54sos
- 11.11.2024 08:30 - 11:30, VAR03/ Aloitusluento
- 11.11.2024 12:30 - 15:30, VAR03/ Luento
- 13.11.2024 14:00 - 17:00, VAR03/ Luento
- 20.11.2024 12:30 - 15:30, VAR03/ Luento
- 22.11.2024 09:00 - 12:00, VAR03/ Luento
- 29.11.2024 08:00 - 08:30, VAR03/ Menetelmäkansion palautus
- 10.12.2024 09:00 - 14:00, VAR03/ Pajapäivä
- 13.12.2024 08:00 - 08:30, VAR03/ Esitetehtävän palautus su 15.12.
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan keskeiset tavoitteet ja sisällöt (oppimisen alueet) sekä niissä käytettäviä menetelmiä
- osaa arvioida ja kehittää vuorovaikutuksellisia, ohjauksellisia ja pedagogisia taitojaan perheiden kanssa tehtävässä työssä
- osaa tukea lapselle ominaista toimintaa, leikkiä
Sisältö
- varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan tavoitteet ja sisällöt (oppimisen alueet)
- varhaiskasvatuksen pedagogisessa toiminnassa käytettävät menetelmät ja pedagogisen toiminnan arviointi
- lasten sekä perheiden parissa tehtävässä työssä käytettävät menetelmät ja työn arviointi
- vuorovaikutukselliset, ohjaukselliset ja pedagogiset taidot ja niiden kehittäminen
- lapsen leikin rikastaminen
Opetusmenetelmät
YDINSISÄLLÖT
• varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan tavoitteet ja sisällöt (oppimisen
alueet)
• varhaiskasvatuksen pedagogisessa toiminnassa käytettävät menetelmät ja
pedagogisen toiminnan arviointi
• lasten sekä perheiden parissa tehtävässä työssä käytettävät menetelmät ja
työn arviointi
• vuorovaikutukselliset, ohjaukselliset ja pedagogiset taidot ja niiden
kehittäminen
• lapsen leikin rikastaminen
Oppimateriaalit
Sainio, T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. (2020). Näin tuet lapsen itsesäätelyä: Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. PS-kustannus.
Löytyy myös e-kirjana.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla on käytössä Diakin yleiset uusintenttipäivät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Esitietovaatimukset
Edellyttää varhaiskasvatustyön peruskäsitteiden ja toimintaympäristöjen tuntemusta
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija
'osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet huomioiden
'osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä
'tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
'osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
'osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä
'tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä.
'osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen häiriöitä sekä osaa varhaisen puuttumisen käytäntöjä
'tietää ja osaa soveltaa erilaisia tukitoimia lapsen kehityksen ja oppimisen
tukemisessa
'osaa ohjata ja tukea lasta yhdessä perheen kanssa kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa lapsen kehitystasoon vastaten ja sitä vahvistaen
'tuntee lasten sosioemotionaalisen kehityksen ja mielenterveyden perusteet
'osaa käyttää havainnointi- ja dokumentointimenetelmiä
'osaa työskennellä monialaisissa lapsi- ja perhetyön ammatillisissa ryhmissä keskeisten yhteistyötahojen kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
luento-opetus
menetelmäkansion rakentaminen, arviointi hyv- hyl
kasvatusyhteistyötehtävä, arviointi 1-5
Arviointiasteikko
0-5