Siirry suoraan sisältöön

ATI02MK24HKI Asiakkaiden kommunikointitavat (5 op)

Toteutuksen tunnus: ATI0205A19H-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.10.2023 - 29.10.2023

Ajoitus

18.03.2024 - 19.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Tulkkaustutkinnot ja kielet

Kampus

Helsinki

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 100

Koulutus

  • Tulkki (AMK), viittomakielen ja puhevammaisten tulkkaus

Opettaja

  • Sonja Heinonen

Ryhmät

  • HKI-S23vip
    HKI-S23vip
  • 20.03.2024 09:15 - 11:45, ATI02 Opintojakson aloitus ETÄ
  • 08.04.2024 09:15 - 11:45, ATI02 Asiakkaiden kommunikaatiot
  • 08.04.2024 12:30 - 15:45, ATI02 Asiakkaiden kommunikaatiot
  • 10.04.2024 08:30 - 11:45, ATI02 Kehityspsykologia
  • 07.05.2024 08:30 - 11:45, ATI02 Luento ja harjoitukset ETÄ
  • 08.05.2024 09:15 - 11:45, ATI02 Kehityspsykologia / Tiivistelmät
  • 14.05.2024 08:30 - 11:45, ATI02 Kokemuspuhujat
  • 17.05.2024 12:30 - 15:45, ATI02 Kokemuspuhujat ja purku

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää kielenkehityksen vaiheet ja poikkeamat siinä
- tuntee eri asiakasryhmien käyttämiä keskeisimpiä kommunikointimenetelmiä
- osaa kommunikoida eri kommunikointimenetelmillä perustasolla
- tuntee kielellisesti epäsymmetristen vuorovaikutustilanteiden piirteitä
- osaa toimia vastuullisena kommunikointikumppanina

Sisältö

- tyypillinen ja poikkeava kielen- ja kommunikoinnin kehitys
- kommunikointitavat ja -menetelmät
- manuaaliset ja digitaaliset kommunikoinnin apuvälineet
- kielellisesti epäsymmetrinen vuorovaikutus
- kommunikointikumppanuus

Opetusmenetelmät

Luennot ja tunnilla tehtävät harjoitukset. Itsenäisenä työskentelynä pari- ja ryhmätehtäviä, joissa harjoitellaan kommunikointimenetelmiä. Kirjallisia oppimistehtäviä.
Tunneilla tehtävissä harjoituksissa 100% läsnäolovaatimus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä on 27 tuntia / opintopiste.

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa luennoilla. Ennen lähiopetusta opiskelijat tutustuvat annettuihin kommunikointimenetelmistä kertoviin lähteisiin ja valmistautuvat näin tunteihin. Lähiopetuksen aikana harjoitellaan kommunikointia erilaisilla puhetta tukevilla ja korvaavilla kommunikointimenetelmillä, viittomakommunikaatiolla ja viittomakielellä. Lapsen kielen kehitystä opiskellaan case-tehtävän avulla. Sitä tukee kehityspsykologian osuus lapsuudesta. Opintojakson päättää aidoissa asioimistilanteissa ryhmissä tehtävät ja tallennettavat sekä analysoitavat kommunikointiharjoitukset.

Esitietovaatimukset

Opintojakson suorittaminen ei edellytä aikaisempaa osaamista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään alkuvaiheen arviointikriteerejä.
Linkki: https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/).

Arviointiasteikko

0-5