AMM02MS24OUL Ammattialan kehittämistyön välineet II (2 op)
Toteutuksen tunnus: AMM0202A20S-3050
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ajoitus
05.08.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
Oulu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Nina Niemelä
- Johanna Pirttisalo
Ryhmät
-
OUL-S23shOUL-S23sh
- 08.08.2024 08:30 - 11:45, AMM02 / Orientaatio
- 23.08.2024 09:00 - 10:30, AMM02 / Ryhmäohjaus
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää asiakasosallisuuden merkityksen sosiaali- terveys- ja kirkon alan kehittämisessä
- tietää sosiaali-, terveys- ja kirkon alalla toteutettavan kehittämisprosessin vaiheet
- tuntee erilaisia sosiaali-, terveys- ja kirkon alan työn kehittämisen ja vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä
- osaa hankkia ja käyttää tietoa kansallisista ja kansainvälisistä tietolähteistä
- tunnistaa tietokantojen käytön ja tiedon keräämisen eettiset kysymykset
- osaa laatia tiedonhankintasuunnitelman kehittämistyötä varten
Sisältö
- asiakasosallisuus kehittämistoiminnassa
- kehittämistoiminnan prosessi, menetelmät ja vaikuttavuuden arviointi
- kansalliset ja kansainväliset tietolähteet
- kehittämistoiminnan eettiset kysymykset sekä hyvä tieteellinen käytäntö ja avoimen tieteen ja tutkimuksen lähtökohdat
- tiedonhankintasuunnitelma
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Tavoitteet:
• ymmärtää asiakasosallisuuden merkityksen sosiaali- terveys- ja kirkon alan kehittämisessä
• tietää sosiaali-, terveys- ja kirkon alalla toteutettavan kehittämisprosessin vaiheet
• tuntee erilaisia sosiaali-, terveys- ja kirkon alan työn kehittämisen ja vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä
• osaa hankkia ja käyttää tietoa kansallisista ja kansainvälisistä tietolähteistä
• tunnistaa tietokantojen käytön ja tiedon keräämisen eettiset kysymykset
• osaa laatia tiedonhankintasuunnitelman kehittämistyötä varten
Ydinsisällöt
•tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta
•kehittämis- ja tutkimusprosessi ja menetelmät
•kansalliset ja kansainväliset tietolähteet
Opiskelija
•tuntee tutkimus- ja innovaatiotoimintaa
•tuntee erilaisia työelämän tutkimus- ja kehittämistyön strategioita ja menetelmiä
•tietää tutkimus- ja kehittämisprosessin toteutuksen
•osaa hankkia tietoa kansallisista ja kansainvälisistä tietolähteistä
Opintojakso koostuu lähipäivästä, oppituntiaktiviteettien suorittamisesta ja ryhmätehtävästä sekä mahdollisesti OSKE-torille osallistumisesta (kampuskohtaisia eroja)
Lähipäivän sisällön muodostavat seuraavat elementit:
Opintojakson orientaatio, aikataulut ja tehtävä
Osallistava yhteiskehittäminen; lähtökohtia ja käytäntöjä
Ryhmän prosessi ja ryhmäprosessin periaatteet
Ryhmätyöskentelyn käynnistäminen
Oppimateriaalit
Asiakasosallisuuden merkitys ja osallistavan yhteiskehittämisen lähtökohdat
1. Kivinen, Vanjusov & Vornanen, 2020. Asiakkaan ääni - osallisuus ja vaikuttamisen mahdollisuudet. Teoksessa Hujala & Taskinen, (toim.) 2020. Uudistuva sosiaali- ja terveysala. s. 267-287. https://trepo.tuni.fi/handle/10024/123995
2. Valitse toinen seuraavista, artikkeleista ensimmäinen kuvaa lastensuojelun kehittämistyötä (sosiaaliala) ja toinen avosairaanhoidon kehittämistyötä (terveysala):
Yhteisöllisen kehittämisen kulmakivet. Tästä sivut 25-33; 38-46.
Dialogi yhteiskehittämisen ytimessä
3. Kostilainen, Määttä, Nieminen ja Perikangas. 2020. Teoksessa Kairala & al. Diakin TKI-vuosikirja 5. s. 36-42 ja 47-48. https://www.theseus.fi/handle/10024/333626
4. https://www.palvelumuotoilupalo.fi/blogi/osallistamisen-sudenkuopat-osa-1/
Osallistavan yhteiskehittämisen menetelmät / työvälineet
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritakoski, J. (2014). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Sanoma Pro Oy. Luku 4; s. 104-187. https://www.ellibslibrary.com/book/978-952-63-2695-5
https://innokyla.fi/fi/tyokalut
https://www.jelli.fi/jarjestotoiminta/arvioinnin-tyokaluja-ja-menetelmia/osallistavat-arviointimenetelmat/
Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos, S. (2017). Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Oppimateriaaleja 108. Turku AMK. (s. 55 alkaen)
Summa, T. & Tuominen, K. (2009). Fasilitaattorin työkirja. Menetelmiä sujuvaan ryhmätyöskentelyyn. Kepan raporttisarja / Kehitysyhteistyön palvelukeskus, 103.
Laadun parantamista jatkuvasti ja pienin askelin
Modig, N. & Åhlström, P. (2016). 500 kertaa nopeampaa hoitoa, resurssikeskeisyydestä asiakaskeskeisyyteen. S. 1-16.
Torkkola, S. (2016). Lean asiantuntijatyön johtamisessa. Alma Talent. Sivut 38-46.
https://www.youtube.com/watch?v=ULt7wZKfI1o
https://www.youtube.com/watch?v=RZqsRrexhrY
https://www.arter.fi/pdca-malli-kaytannossa-laadunhallinnan-kivijalkana/
Kehittämisen prosessi ja arviointi
Salonen ym. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. https://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf Luvut 3 ja 5.
Salonen, K. 2013. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Opas opettajille, opiskelijoille ja TKI-henkilöstölle. Luvut "Kehittämishankkeen vaiheet ja sisällöt" sekä "Kehittämistoimintaan ja -hankkeisiin liittyviä käsitteitä". http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522163738.pdf
https://innokyla.fi/fi/kehita-toimintamalleja (Ei vaadi kirjautumista, lue vain teksti)
Lisätiedot
AHOT 5/2021: Ahotointi, ahot-vastaavat.
mikäli opiskelijalla vastaavat korkeakouluopinnot, ahotoinnin tekee oma opinto-ohjaaja
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty - täydennettävä.
Arvioinnin perusteena on tehtävänannon ja aikataulun mukaisesti (mahdollisesti monialaisissa) tiimeissä toteutettu oppimistehtävä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty