HOE03VS24HKI Kulttuurisensitiivinen asiantuntijuus (2 op)
Toteutuksen tunnus: HOE0302A20S-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ajoitus
19.08.2024 - 15.09.2024
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Susanna Kallakorpi
- Niina Patronen
Ryhmät
-
A52shA52sh
- 19.08.2024 08:00 - 08:30, HOE03/ Verkkototeutus alkaa
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää ja soveltaa keskeisiä teoreettisia lähestymistapoja
- tietää ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja yhdenvertaisuutta tukien asiakastyössä ja työyhteisössä
- osaa arvioida omaa toimintaansa asiantuntijan tehtävässä huomioidessaan asiakkaiden / potilaiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden
- osaa keskeisen lainsäädännön sekä toimii niiden mukaisesti työssään
Sisältö
- kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
- näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
- uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
- oman asiantuntijuuden reflektointi
- keskeinen lainsäädäntö
Opetusmenetelmät
Ydinsisällöt
• kulttuurisensitiivisyys, moninaisuus, monikulttuurisuus ja keskeiset teoreettiset lähestymistavat
• näyttöön perustuva tieto vähemmistöjen ja maahanmuuttajien terveyden sekä hyvinvoinnin edistämisessä
• uskontojen kohtaaminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus asiakas- ja hoitotyössä sekä työyhteisöissä
• oman asiantuntijuuden reflektointi
• keskeinen lainsäädäntö
Aika ja paikka
Verkkototeutus
Oppimateriaalit
Abdelhamid, P., Juntunen, A., Koskinen, L., Partti, K., Sinivuori, E., & Sinivuori, E. (2010). Monikulttuurinen hoitotyö. WSOY.
Andrews, M. M., & Boyle, J. S. (2016). Transcultural concepts in nursing care. Wolters Kluwer.
Botha, E., & Ryttyläinen-Korhonen, K. (2016). Naisen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Sivut 117-123 (ympärileikatun naisen hoitotyö) tai
Brusila, P., Kero, K., Piha, J., Räsänen, M., Apter, D., Ripatti-Toledo, T., & Hippeläinen, M. (2020). Seksuaalilääketiede. Duodecim. sivut 185-198 (tyttöjen ja naisten ympärileikkaus eli sukuelinten silpominen)
Castaneda, A. E., Mäki-Opas J., Jokela, S., Kivi, N., Lähteenmäki M., Miettinen, T., Nieminen, S., Santalahti, P. ja PALOMA asiantuntijaryhmä. (2018). Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-100-3
Dinham, A. (2021). Religion and belief literacy: reconnecting a chain of learning. Policy Press.
Appel, S. J., & Giger, J.N. (2017). Transcultural nursing: assessment and intervention. Elsevier. Sivut: 2-121.
Journal of Transcultural Nursing
Körs, A., Weisse, W., & Willaime, J. (2020). Religious diversity and interreligious dialogue. Springer Nature Switzerland AG.
Leininger, M. M., & McFarland, M.R. (2006). Culture care diversity and universality: a worldwide nursing theory. Jones and Bartlett.
Lyytinen, E., Ahonen, T. & Kallakorpi, S. (2019). Turvapaikanhaku ja pakolaisuus Suomessa. Siirtolaisuusinstituutti.
https://siirtolaisuusinstituutti.fi/wp-content/uploads/2019/12/t-02-isbn-978-952-7167-60-1-turvapaikanhaku-ja-pakolaisuus-suomessa.pdf
McFarland, M, R., Wehbe-Alamah, H B., & Leininger, M.M. (2018). Leininger's transcultural nursing: concepts, theories, research, & practice. McGraw-Hill Education.
Hyväri, S., Sahonen, P. & Hovila, H. (2021). Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen: Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset. Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-378-0
Papadopoulos, I. (2018). Culturally competent compassion: a guide for healthcare students and practitioners. Routledge.
Purnell L. D. (2013). Transcultural Health Care: A Culturally Competent Approach. F. A. Davis.
Salo-Lee, L. (2010). Oman kulttuurin ymmärtäminen avaimena kulttuurienväliseen kompetenssiin. Teoksessa Törmälehto, T. Maailma tuli tunnille - kansainvälisyyskasvatus osana äidinkielen ja kirjallisuuden opetusta. Äidinkielen opettajain liitto.
Salo-Lee, L. (2005). Kohden kulttuurienvälistä kompetenssia. Teoksessa Varis, T. Uusrenessanssiajattelu, digitaalinen osaaminen ja monikulttuurisuuteen kasvaminen. OKKA, Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö.
Sarivaara, E., Määttä, K., & Uusiautti, S. (2013). Kuka on saamelainen ja mitä on saamelaisuus. Lapin yliopistokustannus.
Wellman, E. (2017). Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. [T.mi Eija Wellman].
Kansainvälisyys
Orientaationa KV-harjoitteluun lähteville.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 2 opintopistettä, mikä vastaa noin 53 tuntia.
Voit hahmottaa ajankäyttösi seuraavasti:
Orientaatiopäivä 8h
Oppitunti -tehtävä 12h
Keskustelupalsta -tehtävä 13h
Oppikirja -tehtävä 20h
Sisällön jaksotus
Orientaatio ja luennot (itsenäinen tutustuminen videoihin ja materiaaleihin)
Yksilötehtävä x 2
Pienryhmätehtävä
Esitietovaatimukset
KOH01 -opintojakso tai vastaavat opinnot suoritettu.
Lisätiedot
AHOT 5/2021:
Diakin AHOT-ohjeet ja käytännöt
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeraalinen 1-5
Tehtävät:
1. Kurssin info-tallenne ja orientoiva aineisto Diakle alustalla
2. Oppituntitehtävä ja monivalintakysymykset Diaklessa
3. Kulttuurien kohtaaminen -keskustelupalsta
4. Kulttuuritieto ja -tietoisuus hoitotyössä, pienryhmätehtävä kirjan muodossa