Siirry suoraan sisältöön

ÄIT02PS24HKI Lapsen ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: ÄIT0205A15S-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.03.2024 - 18.03.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 06.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Terveydenhoitaja (AMK)

Opettaja

  • Inga Klen
  • Sabina Hentilä
  • Anu Piispanen

Ryhmät

  • A52th
    A52th
  • 10.09.2024 08:30 - 11:30, ÄIT02/ Opetuskerta, Lapsen seksuaalisuus vierailija
  • 10.09.2024 12:30 - 16:00, ÄIT02/ Opetuskerta
  • 11.09.2024 09:00 - 12:00, ÄIT02/ Opetuskerta
  • 12.09.2024 08:30 - 11:30, ÄIT02/ Opetuskerta
  • 16.09.2024 09:00 - 12:00, ÄIT02/ Taitopaja ryhmä a
  • 16.09.2024 13:00 - 16:00, ÄIT02/ Taitopaja ryhmä b
  • 19.09.2024 13:00 - 16:00, ÄIT02/ Taitopaja ryhmä c
  • 30.09.2024 09:00 - 12:00, ÄIT02/ Simulaatio ryhmä a
  • 30.09.2024 13:00 - 16:00, ÄIT02/ Simulaatio ryhmä b
  • 04.10.2024 09:00 - 11:30, ÄIT01/ ÄIT01-02 tentti

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää lapsen kasvun ja kehityksen seurannan periaatteet ja käytännöt sekä yhteistyön merkityksen asiakkaiden ja moniammatillisen tiimin kanssa
- tietää varhaisen vuorovaikutuksen teoreettiset perustelut ja ohjauskäytännöt
- osaa tukea vanhemmuutta
- osaa ohjata perhettä terveellisten elintapojen edistämisessä
- osaa arvioida lapsen ja hänen perheensä erityisen tuen, jatkohoidon ja lastensuojelun tarpeen
- tietää perhekeskeisen työn tavoitteet ja toimintamenetelmät
- osaa ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja -ympäristöä
- tuntee paikallisen palvelujärjestelmän ja lapsiperhepalvelut osana perhekeskusta tai perhepalveluverkostoa
- osaa selittää kulttuurin merkityksen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä

Sisältö

- terveystarkastukset ja seulonnat
- lapsen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen tukeminen
- ohjaus ja tukeminen vanhemmuuden kysymyksissä
- varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen
- perhepalveluverkosto, perhekeskus
- terveydenhoitajatyö monitoimijaisissa verkostoissa
- lapsiperheen sosiaaliturva
- kulttuurisensitiivisyys perheiden kanssa tehtävässä työssä
- kriittinen reflektiivinen asiantuntijuus

Opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely yksin ja ryhmässä, taitopajat ja simulaatio, tentti.

Oppimateriaalit

- Terveysportti. Neuko-tietokanta. Äitiys- ja lastenneuvola.

- Asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta. (Sosiaali ja terveysministeriön selvityksiä 2008:37) Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504222997

- Muu ajankohtainen oppimateriaali ja kirjallisuus Diaklessa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lukujärjestyksen mukaisesti. Tentin uusinta yleisuusintatenttipäivinä.

Sisällön jaksotus

Opintosuorituksen kuvaus:
- Orientaatio opintokokonaisuuteen
- Luennot
- Itsenäinen opiskelu
- Taitopaja ja simulaatio
- Tentti
Lähiopetuksessa läsnäolovelvoite. Taitopajassa ja simulaatiossa 100% läsnäolo.

Esitietovaatimukset

1-4 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina.

Lisätiedot

AHOT 12/2018
Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi numeerinen HYL/ 5-1. Arviointi tentin perusteella ja osasuoritusten tulee olla suoritettuna.

Osaamista arvioidaan suhteessa opintojen keskivaiheen osaamistavoitteisiin.

Arvioinnista löytyy tietoa https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/.

Arviointiasteikko

0-5