ÄIT02PS24HKI Lapsen ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: ÄIT0205A15S-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ajoitus
19.08.2024 - 06.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveysalan tutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Inga Klen
- Sabina Hentilä
- Anu Piispanen
Ryhmät
-
A52thA52th
- 10.09.2024 08:30 - 11:30, ÄIT02/ Opetuskerta, Lapsen seksuaalisuus vierailija
- 10.09.2024 12:30 - 16:00, ÄIT02/ Opetuskerta
- 11.09.2024 09:00 - 12:00, ÄIT02/ Opetuskerta
- 12.09.2024 08:30 - 11:30, ÄIT02/ Opetuskerta
- 16.09.2024 09:00 - 12:00, ÄIT02/ Taitopaja ryhmä a
- 16.09.2024 13:00 - 16:00, ÄIT02/ Taitopaja ryhmä b
- 19.09.2024 13:00 - 16:00, ÄIT02/ Taitopaja ryhmä c
- 30.09.2024 09:00 - 12:00, ÄIT02/ Simulaatio ryhmä a
- 30.09.2024 13:00 - 16:00, ÄIT02/ Simulaatio ryhmä b
- 04.10.2024 09:00 - 11:30, ÄIT01/ ÄIT01-02 tentti
Tavoitteet
Opiskelija
- tietää lapsen kasvun ja kehityksen seurannan periaatteet ja käytännöt sekä yhteistyön merkityksen asiakkaiden ja moniammatillisen tiimin kanssa
- tietää varhaisen vuorovaikutuksen teoreettiset perustelut ja ohjauskäytännöt
- osaa tukea vanhemmuutta
- osaa ohjata perhettä terveellisten elintapojen edistämisessä
- osaa arvioida lapsen ja hänen perheensä erityisen tuen, jatkohoidon ja lastensuojelun tarpeen
- tietää perhekeskeisen työn tavoitteet ja toimintamenetelmät
- osaa ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja -ympäristöä
- tuntee paikallisen palvelujärjestelmän ja lapsiperhepalvelut osana perhekeskusta tai perhepalveluverkostoa
- osaa selittää kulttuurin merkityksen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
Sisältö
- terveystarkastukset ja seulonnat
- lapsen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen tukeminen
- ohjaus ja tukeminen vanhemmuuden kysymyksissä
- varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen
- perhepalveluverkosto, perhekeskus
- terveydenhoitajatyö monitoimijaisissa verkostoissa
- lapsiperheen sosiaaliturva
- kulttuurisensitiivisyys perheiden kanssa tehtävässä työssä
- kriittinen reflektiivinen asiantuntijuus
Opetusmenetelmät
Itsenäinen työskentely yksin ja ryhmässä, taitopajat ja simulaatio, tentti.
Oppimateriaalit
- Terveysportti. Neuko-tietokanta. Äitiys- ja lastenneuvola.
- Asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta. (Sosiaali ja terveysministeriön selvityksiä 2008:37) Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504222997
- Muu ajankohtainen oppimateriaali ja kirjallisuus Diaklessa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lukujärjestyksen mukaisesti. Tentin uusinta yleisuusintatenttipäivinä.
Sisällön jaksotus
Opintosuorituksen kuvaus:
- Orientaatio opintokokonaisuuteen
- Luennot
- Itsenäinen opiskelu
- Taitopaja ja simulaatio
- Tentti
Lähiopetuksessa läsnäolovelvoite. Taitopajassa ja simulaatiossa 100% läsnäolo.
Esitietovaatimukset
1-4 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina.
Lisätiedot
AHOT 12/2018
Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi numeerinen HYL/ 5-1. Arviointi tentin perusteella ja osasuoritusten tulee olla suoritettuna.
Osaamista arvioidaan suhteessa opintojen keskivaiheen osaamistavoitteisiin.
Arvioinnista löytyy tietoa https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/.
Arviointiasteikko
0-5