DTA01MS24POR Auttamisen teologia ja diakonisen yhteisön rakentaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: DTA0105A20S-3021
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ajoitus
30.09.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kirkolliset tutkinnot
Kampus
Pori
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Opettaja
- Nina Niemelä
- Maija Kupsala
Ryhmät
-
F54sosdF54sosd
- 03.10.2024 08:30 - 11:45, DTA01 / Orientaatio
- 03.10.2024 12:30 - 15:45, DTA01 / Luento
- 04.10.2024 08:30 - 11:45, DTA01 / Luento
- 04.10.2024 12:30 - 15:45, DTA01 / Luento
- 09.12.2024 12:30 - 15:45, DTA01 / Reflektio
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee virkateologian perusteet
- osaa muodostaa omaa auttamisen teologiaansa ja reflektoida omaa toimintaansa kokonaisvaltaisen auttamisen näkökulmasta
- tietää diakoniatyön tavoitteet, organisoitumisen ja työmuodot (kirkon, hiippakunnan ja seurakunnan tasolla)
- osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä seurakuntalaisten ja työntekijöiden kanssa
- osaa toteuttaa diakoniakasvatusta, rippikoulutyötä ja kehittää diakonisen vastuu toteutumista yhdessä seurakuntalaisten ja muiden työntekijöiden kanssa
- osaa kehittää yhteisöllisyyden ja seurakuntalaisten osallisuuden sekä vapaaehtoisuuden rakentumista
Sisältö
- diakonian virka
- diakonian teologia
- diakonian tavoitteet, organisoituminen ja työmuodot
- jumalanpalvelus- ja hartauselämän kehittäminen diakoniatyön näkökulmasta
- diakoniakasvatus, rippikoulutyö ja diakoninen vastuu seurakunnassa
- yhteisöllisyys, osallisuus ja vapaaehtoistoiminta ja näiden kehittäminen diakoniatyössä
Opetusmenetelmät
Lähiopetus 1:
Kaksi päivää diakonian teologia, diakonian tehtävät ja tavoitteet sekä yhteisöllisyys ja osallisuus + etäjakso: luentotallenteet, kirjallisuus, verkkokeskustelut, omaa diakonian teologiaa jäsentävä video, toiminnallinen työelämätehtävä, hartaus, raportti
Lähiopetus 2:
Puoli päivää kokoava työskentely työelämätehtävästä + puoli päivää reflektio oman auttamisen teologiasta + Etäjakso: Oman oppimisen arviointi koko jaksosta.
Oppimateriaalit
Verkkokeskustelussa käytettävä kirjallisuus:
- Suomalainen, P., Heinonen, V. & Henttonen, K. (2023). Diakonian teologia. Tallenne.
- Latvus, K., & Elenius, A. (toim.). (2007). Auttamisen teologia. Kirjapaja. https://www.ellibslibrary.com/fi/diak/978-951-607-532-0 Sivut 1-158; 271-282.
- Kopperi, K. (2015). Ristin rakkaus. Kirjapaja. https://www.ellibslibrary.com/fi/book/978-952-288-213-4 Sivut 76-124.
- Porkka, J., & Valtonen, M. (2016). Tässä ja nyt – teologia muutosvoimana. Teoksessa R. Gothoni, M. Malkavaara, & M. Valtonen (toim.), Muutosvoimaa – tutkielmia Diakista ja teologiasta. Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://theseus.fi/handle/10024/123108 s. 81-100.
Toiminnallisessä työelämätehtävässä hyödynnettävä materiaali:
- Ovet auki -Kirkon strategia vuoteen 2026
- (Kohtaamisen kirkko - Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020)
- Tasavertaisina ja osallisina - vapaaehtoistoiminnan kehittäminen, työryhmän loppuraportti 2018
- Malkavaara, M., & Valtonen, M. (2019). Uusi elämisen kulttuuri: Muutos Tampereella. Kirkon tutkimuskeskus. https://evl.fi/documents/1327140/45386794/Ktk+Uusi+el%C3%A4misen+kulttuuri_verkko+61/b178a16a-eab3-8e9f-ff6d-64f4ab712fd6
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisen suoritustavan voi toteuttaa vain opinnollistamisella työsuhteessa tai muuten tiiviissä yhteistyössä ja työelämäkontaktissa seurakunnassa. Opinnollistaminen tulee sitoa opintojakson teoreettisiin lähtökohtiin ja sisältöihin. Opiskelijalla tulee olla myös aiemmin suoritettu sosiaali-, terveys tai kirkon alan AMK-tutkinto tai teologian maisterin tutkinto. Opinnollistamisesta tulee sopia ennen opintojakson alkua vastuulehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa. Opinnollistamisesta löytyy ohjeet omalta diakle-alustalta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toiminnallisessa pari-/ryhmätehtävässä kehitetään osallisuutta ja yhteisöllisyyttä vahvistavaa toimintaa yhteistyössä seurakunnan kanssa. Tehtävän toteuttaminen edellyttää aktiivista yhteydenpitoa seurakunnan kanssa. Tehtävä toteutetaan pitkäkestoisena toimintana seurakunnassa (2-4 kertaa).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on keskimäärin 27 h / opintopiste
Lähiopetus ja luennot 1 op
- luentoja ja vierailijoita
Verkkokeskustelu 1 op
- kirjallisuuteen ja materiaaleihin perehtyminen
- verkkokeskusteluun osallistuminen ohjeiden mukaan
Yksilötehtävä 1 op
- oma video tai muu tuotos
- reflektioseminaari
Osallisuustehtävä 2 op
- pitkäkestoinen havainnointi- ja osallisuustehtävä seurakunnassa
- reflektioseminaari
Sisällön jaksotus
DTA-opinnot alkavat tällä koko lukukauden kestävällä DTA01 -jaksolla.
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla pitää olla Seurakunta toimintaympäristönä (STY) -opintojakso suoritettuna hyväksytysti ennen DTA -opintojaksoja.
Lisätietoja opiskelijoille
Diakoniatyön asiantuntijuus -opintojakso (DTA) toteutuu
- sairaanhoitaja-diakonissa opiskelijoilla yleensä 7. lukukaudella (Osallistava kehittäminen ja vaikuttaminen)
- sosionomi-diakoni opiskelijoilla 4. lukukaudella (Soveltava ja kehittävä ammatillisuus)
Opintojakso antaa valmiudet siirtyä diakoniatyön harjoitteluun.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Läsnäolovelvollisuus orientaatiossa
Läsnäolovelvollisuus kokoavissa työskentelyissä
Aktiivinen osallistuminen lähipäiviin ja luentoihin
Oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen (hyväksytty/hylätty)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty