PUV05MS24HKI Tulkkausosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: PUV0505A19H-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ajoitus
30.09.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Tulkkaustutkinnot, kielet ja viestintä ja koulutuksen kehittäminen
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Tulkki (AMK), viittomakielen ja puhevammaisten tulkkaus
Opettaja
- Marita Joensuu
- Tiia Oldenburg
Ryhmät
-
G53vipG53vip
- 30.09.2024 08:30 - 10:00, PUV05 Opintojakson aloitus ETÄ
- 29.10.2024 08:30 - 11:45, PUV05 Asioimistulkkaus LÄHI (pakollinen läsnäolo)
- 29.10.2024 12:30 - 15:45, PUV05 Asioimistulkkaus LÄHI (pakollinen läsnäolo)
- 31.10.2024 12:30 - 15:45, PUV05 Puhelin- ja etätulkkausteoriaa ETÄ
- 05.11.2024 10:00 - 11:00, PUV05 Vapaaehtoinen ohjaus/ tulkkaukset ETÄ
- 13.11.2024 11:00 - 12:00, PUV05 Vapaaehtoinen ohjaus/ tulkkaukset ETÄ
- 18.11.2024 12:30 - 15:45, PUV05 Itsenäinen työskentely
- 20.11.2024 09:15 - 11:45, ATI01 Kokemuspuhujavierailut
- 21.11.2024 12:30 - 15:00, ATI01 Kokemuspuhujavierailut
- 10.12.2024 09:15 - 11:45, PUV05 Tulkkaustentti LÄHI
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa valita tarkoituksenmukaisen tulkkaustavan
- osaa sanallistaa toimintaa tulkkaustilanteessa
- osaa tulkata monikanavaisesti
- ymmärtää etätulkkauksen mahdollisuudet ja osaa toimia etätulkkina
- osaa analysoida tulkkausta
Sisältö
- asiakaslähtöisyys
- ohjaus ja tukeminen kommunikointitilanteessa
- tilannetaju ja luovuus tulkkausratkaisuissa
- puhelintulkkaus- ja muut etätulkkauksen muodot
- tulkkausstrategiat, -tekniikka ja -prosessi
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, oppimistehtävät, tentti
Oppimateriaalit
Lisää linkki:
Opettajan luentomateriaali
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
TKI-opintoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on 27 tuntia / opintopiste.
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla opiskelijat perehtyvät siihen, mitä tarkoitetaan kokonaisvaltaisella tulkkaustilanteella. Opiskelijat ymmärtävät valmistautumisen merkityksen ja osaavat tulkata monikanavaisesti huomioiden asiakkaan yksilöllisyyden sekä muuttuvat olosuhteet ja reagoida niihin. Opintojakson aikana opiskelijat oppivat hallitsemaan erilaisia tulkkaustilanteita itsenäisesti, tekemään luovaa ongelmanratkaisua ja toimimaan tulkkaustilanteissa ammattieettisesti oikein. Lähiopetuksessa perehdytään etätulkkaukseen ja sen mahdollisuuksiin sekä harjoitellaan etätulkkausta. Lähiopetuksen aikana tehdään monipuolisia tulkkausharjoituksia erilaisilla kommunikointimenetelmillä ja opintojakson lopussa opiskelijat pääsevät tulkkamaan oikeita asiakkaita. Opintojakson aikana syvennetään osaamista analysoimalla omaa sekä muiden tulkkausta.
Esitietovaatimukset
Opintojen suorittaminen edellyttää laajaa viittomien sanavarastoa ja vahvaa tulkkauksen perusteiden hallintaa. Lisäksi opiskelijan tulee tuntea puhevammaisuuden eri tyypit ja syntymekanismit sekä keskeisimpien eri asiakasryhmien käyttämien kommunikaatiomenetelmien perusteet ennen kelpoisuuskokonaisuuden aloittamista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään keskivaiheen arviointikriteerejä.
Linkki: https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/).
Arviointiasteikko
0-5