Siirry suoraan sisältöön

ARV02VK24DIAK Hyvinvointialojen etiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: ARV0205Y23S-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.10.2023 - 29.10.2023

Ajoitus

15.02.2024 - 14.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Master School

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 333

Koulutus

  • Arvot, yhteisöt ja etiikka

Opettaja

  • Minna Valtonen
  • Ville Päivänsalo

Ryhmät

  • Y-S23sosay
    Y-S23sosay
  • 15.02.2024 09:00 - 16:00, ARV02 / Opetus
  • 09.04.2024 09:00 - 16:00, ARV02 / Opetus

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• arvioida kriittisesti asiantuntijuusalueensa arvoja sekä omia arvojaan
• jäsentää erilaisia etiikan teorioita ja arvioida niiden soveltamismahdollisuuksia
• etsiä ratkaisuja omaan ammattialaansa liittyviin eettisiin ongelmiin
• soveltaa alansa ammattieettisiä periaatteita työelämän asiantuntijana ja kehittäjänä
• analysoida/jäsentää ajankohtaista yhteiskunnallista arvokeskustelua sekä ammattietiikasta käytävää keskustelua

Sisältö

• Henkilökohtaisten ja ammattialan arvojen reflektointi
• Etiikan teorioiden hyödyntäminen hyvinvointialojen asiantuntijatyössä
• Eettinen ongelmanratkaisu
• Proaktiivinen toiminta asiakkaan puolesta eettisissä ristiriitatilanteissa
• Hyvinvointialojen etiikan kytkeytyminen laajempaan arvokeskusteluun

Opetusmenetelmät

Tavoitteet:
Opiskelija osaa
• arvioida kriittisesti asiantuntijuusalueensa arvoja sekä omia arvojaan
• jäsentää erilaisia etiikan teorioita ja arvioida niiden soveltamismahdollisuuksia
• etsiä ratkaisuja omaan ammattialaansa liittyviin eettisiin ongelmiin
• soveltaa alansa ammattieettisiä periaatteita työelämän asiantuntijana ja kehittäjänä
• analysoida/jäsentää ajankohtaista yhteiskunnallista arvokeskustelua sekä ammattietiikasta käytävää keskustelua
Ydinsisällöt:
• Henkilökohtaisten ja ammattialan arvojen reflektointi
• Etiikan teorioiden hyödyntäminen hyvinvointialojen asiantuntijatyössä
• Eettinen ongelmanratkaisu
• Proaktiivinen toiminta asiakkaan puolesta eettisissä ristiriitatilanteissa
• Hyvinvointialojen etiikan kytkeytyminen laajempaan arvokeskusteluun

Opetusmenetelmät:
ARV02-opintojakson prosessi rakentuu 1) yksilötyöskentelylle ja 2) tiimeissä tapahtuvalla reflektoinnille, verkkokeskustelulle ja siihen perustuvalle yhteenvedolle/esitykselle. Opintojaksossa on lisäksi kaksi verkossa toteutuvaa kontaktipäivää seuraavasti:
15.2. klo 9-16 (Opintojakson Zoom)
9.4. klo 9-16 (Opintojakson Zoom)

Tehtävät:

1. Yksilötyöskentely: ammattieettinen dilemma ja oppimispäiväkirja
1.1 Ammattieettisen dilemman kuvaus (orientoiva tehtävä)
1.2 Essee, joka perustuu dilemman kuvaukseen, mutta sisältää myös ongelman tarkastelua eettisten teorioiden ja tutkimustiedon valossa.
1.3 Oppimispäiväkirja

2. Tiimityöskentely: Etiikka ja yhteiskuntavastuu hyvinvointialoilla
- Tiimien työskentely perustuu ammattieettisten dilemmojen tarkasteluun. Tiimit valitsevat ensimmäisessä kontaktipäivässä esillä olevista dilemmoista sen, jota lähtevät tarkastelemaan syvällisemmin.
- Syventäminen toteutuu verkkokeskustelussa, jonka tukena käytetään opintojaksolla jaossa olevaa aineistoa. (Esim. eettisen päätöksenteon malli).
- Verkkokeskustelusta tuotetaan yhteenveto (PP-diat, posteri tms.) koko ryhmän yhteiseen tarkasteluun.

Aika ja paikka

Opintojakson kontaktipäivät toteutuvat seuraavasti:
- 15.2. klo 9-16 (Opintojakson Zoom)
- 9.4. klo 9-16 (Opintojakson Zoom)

Opintojakson Diakle avautuu kaksi viikkoa ennen toteutusta ja ennen ensimmäistä kontaktipäivää tulee käynnistää yksilötyöskentely eli ammattieettisen dilemman pohdinta.

Oppimateriaalit

Etene (2011). Sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta. Etene-julkaisuja 32. Helsinki: Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE. Sosiaali- ja terveysministeriö. Saatavílla: https://etene.fi/documents/1429646/1559058/ETENE-julkaisuja+32+Sosiaali-+ja+terveysalan+eettinen+perusta.pdf/13c517e8-6644-4fa5-8c5f-193cfdce9841

Hallamaa, J. (2017). Yhdessä toimimisen etiikka. Gaudeamus. (saatavilla e-kirjana Diakin kirjastossa).
IFSW, (2018). Global Social Work Statement of Ethical Principles. https://www.ifsw.org/global-social-work-statement-of-ethical-principles/

Juujärvi, S., Myyry, L., Pesso, K., & Pesso, K. (2007). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi.
Sihvo, P., & Koski, A. (2020). Eettinen toimintamalli. Osaamista tulevaisuuden koulutukseen ja sote-alan työhön. Karelia-ammattikorkeakoulu.

Lisäksi oman alan ammattieettiset ohjeistukset sekä ammattieettisen dilemman teemoihin liittyvä tutkimustieto ja lainsäädäntö.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoisesta suoritustavasta neuvotellaan opintojaksosta vastaavien opettajien kanssa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointiasteikkona on 0-5.

Yksilötehtävän osalta arviointi toteutuu seuraavasti:
- 1.1 ammattieettisen dilemman kuvauta ei arvioida (tehtävää ei palauteta Diakleen, mutta sitä käytetään kontaktiopetuspäivänä tiimityöskentelyn lähtökohtana)
- 1.2 Essee arvioidaan numeerisesti
- 1.3. oppimispäiväkirja arvioidaan asteikolla hyväksytty / täydennettävä

Tiimitehtävä arvioidaan asteikolla hyväksytty täydennettävä

Arvioinnissa sovelletaan Diakin yamk-tutkinnon yleisiä arviointikriteereitä: https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/04/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_YAMK_ERKO.pdf

Arviointiasteikko

0-5