MUU02MK24OUL Sosiaaliturvaohjaus ja sosiaaliturvan kehitysnäkymät (5 op)
Toteutuksen tunnus: MUU0205A20S-3022
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
12.10.2023 - 29.10.2023
Ajoitus
18.03.2024 - 19.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Oulu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Matias Kavalus
- Harriet Tervonen
- Sari Jylli
Ryhmät
-
OUL-K24sosOUL-K24sos
- 19.03.2024 12:30 - 14:00, MUU02 / Orientaatio
- 19.03.2024 14:15 - 15:45, MUU02 / Luento
- 20.03.2024 10:15 - 11:45, MUU02 / Luento
- 20.03.2024 12:30 - 15:45, MUU02 / Luento
- 02.04.2024 08:30 - 10:00, MUU02 / Ohjaus
- 15.04.2024 08:30 - 11:45, MUU02 / Luento
- 18.04.2024 12:30 - 15:45, MUU02 / Luento
- 14.05.2024 10:00 - 15:45, MUU02 / Seminaari
Tavoitteet
Opiskelija
- oppii etsimään asiakaslähtöisesti soveltuvaa sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöä
- tuntee kuntoutusjärjestelmää ja sen merkitystä toiminta- ja työkyvyn varmistajana
- oppii ohjaamaan asiakasta lakisääteisen sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen hakemisessa
- tuntee keskeiset sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- tietää keskeiset sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamishaasteet
Sisältö
- lakisääteinen sosiaaliturva ja sitä täydentävät palvelut
- kuntoutusjärjestelmä
- sosiaaliturvaohjaus
- sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamistarpeet
Opetusmenetelmät
Luennot, pienryhmäkeskustelut ja seminaari/webinaari toteutuvat opetuksena, joka on merkitty lukujärjestykseen ja edellyttää läsnäoloa joko verkossa/ kampuksella.
Sosiaaliturvaan liittyvät case-tehtävät teet paritehtävänä. Seminaari/webinaari liittyy case-tehtäviin ja edellyttää case-tehtävien palautusta ennen seminaaria. Lisäksi tehtävänä on verkkokeskustelutehtävä uusista teknologioista ja verkkotentti (pari/ tai yksilötehtävänä).
Aika ja paikka
Opetus, seminaari ja verkkotentti lukujärjestyksen mukaisesti, edellyttävät läsnäoloa opetuksessa. Opetus järjestetään joko lähiopetuksena kampuksella tai/ ja verkko-opetuksena lukujärjestyksen mukaisesti.
Oppimateriaalit
Verkkokeskustelussa ja sosiaaliturvatehtävässä hyödynnettävä oppimateriaali on oppimisalustalla.
Verkkotenttinä dialogi- eli paritentti (tai yksilötentti) seuraavista julkaisuista:
1) Pyykönen, A-M., Lammintakanen, J., & Pehkonen, A. (2022). Syrjiikö digitalisointi ihmisiä sosiaalipalveluissa? Kunnallisalan kehittämissäätiö.
https://kaks.fi/julkaisut/syrjiiko-digitalisointi-ihmisia-sosiaa-lipalveluissa/
2) Kivistö, M., Heini, A., Kontu, K., Kunttu, K., Lappalainen, T., Lindroos, N., Ronimus, H., & Sjöblom, S. (2019). Asiakasosallisuuden toteutuminen ja digitalisaation mahdollisuudet vammaissosiaalityön asiakasprosessissa. Kuntoutus, 42(1), 18–24. https://journal.fi/kuntoutus/article/view/97232
3) Niemelä, J., & Kivipelto, M. (2019). Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sote-keskusten lähtökohdaksi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-426-4
4) Sosiaaliturvan valinnat ja perusperiaatteet: Sosiaaliturvakomitean raportti. (2022). Sosiaali- ja terveysministeriö.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-8452-3
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija tekee tehtävät yksilötehtävinä ja tentin yleisenä tenttipäivänä. Opetuksen korvaaminen toteutuu sovitusti.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lukujärjestyksen mukaisesti. Verkkotentti uusitaan yleisenä tenttipäivänä.
Kansainvälisyys
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op= 27 tuntia opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa opetuksella, joka sisältää orientaation opintojaksolle, luento-osuuksia ja oppimistehtävien läpikäynnin. Opetusta on lisäksi lukujärjestykseen merkittyinä kertoina opintojakson aikana sekä opintojakson lopussa on yhteinen seminaari/ webinaari sekä verkkotentti tenttikirjasta. Tarkemmat ohjeet ovat oppimisalustalla.
Opintojaksossa on kolme oppimistehtävää: sosiaaliturvaan liittyvä paritehtävä, verkkokeskustelutehtävä uusiin teknologioihin liittyen sekä verkkotentti tenttiteoksesta.
Lisätietoja opiskelijoille
AHOT Diakin ahotointiohjeiden mukaisesti. Ahot-hakemuksessa on osoitettava sosiaaliturvan ja digitalisaation hyvää hallintaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään DIAK:n alkuvaiheen arviointikriteereitä. Tentti arvioidaan arviointiasteikolla 0-5, sosiaaliturvatehtävä ja verkkokeskustelutehtävä asteikolla täydennettävä/hyväksytty. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu eri oppimistehtävien yhteisarvioinnin perusteella.
Tarkemmat arviointiperusteet esitellään tehtävänannon yhteydessä.
Arviointiasteikko
0-5